  • 1. Data: 2010-09-07 15:16:38
    Temat: Przesiadka z Pentaxa na Nikona - jest sens?
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    Tym razem nie będzie żadnych zdjęć :) Za to będzie długi post.

    Zamiast tego potrzebuję porady i "świeżego" spojrzenia na problem bo
    ja to chyba muszę przelać na papier, tfu, usenet swoją frustrację :)

    Obecnie używam Pentaxa K-x z Tamronem 10-24, Tamronem 28-75 i Sigmą f/
    4 100-300. Sprzętu używam do (kolejność od najważniejszych
    zastosowań):
    - widoczki, głównie góry, czasem jaskinie (takie udostępnione do
    zwiedzania i oświetlone)
    - pokazy lotnicze
    - architektura (zamki, pałace itp.)
    - portrety
    - różne imprezy rodzinne typu "imieniny cioci" itp.

    Generalnie do ostatniego weekendu byłem zadowolony ze sprzetu, ale
    byłem na airshow w Hradec Kralove (CIAF 2010) i baaaaaaaaaaaardzo się
    zawiodłem na tandemie Pentax K-x + Sigma 100-300. Jeśli chodzi o
    szybkość ostrzenia, to jest ok. Tryb zdjęć seryjnych też jest super,
    ale celność autofocusa jest niestety na żenującym poziomie. Co z tego,
    że mam sporo fajnych kadrów skoro na ogromnej większości z nich główny
    obiekt jest nieostry.

    Dla testów włączałem i wyłączałem stabilizację ale wygląda na to, że
    nie ma ona najmniejszego wpływu na efekt końcowy.

    Co ciekawe, wziąłem ze sobą na szczęście (ufff...) moją starą puszkę
    (Pentax K-m) i w połączeniu z tą samą Sigmą uzyskałem o niebo lepsze
    efekty (poza tym używałem tego zestawu już wczęśniej, na pikniku w
    Krakowie i też było dobrze). Niestety K-m ma gorsze osiągi przy
    strzelaniu seriami (mniejszy bufor, wolniejszy zapis na kartę,
    mniejsza szybkostrzelność) co przy fotografowaniu szubkich samolotów
    (odrzutowce) mnie trochę ogranicza.

    Jestem o włos od sprzedania tego całego chłamu, ale coś muszę kupić w
    zamian i w tej sprawie potrzebuję pomocy.

    Moje wymagania:
    - mały, lekki korpus (ok. 500g)
    - szybszy i pewniejszy autofocus przy fotografowaniu dynamicznych
    obiektów (air show)
    - szybszy i pewniejszy autofocus w kiepskim świetle
    - minimum 5 klatek/s przy RAW
    - używalne ISO 1600
    - nie potrzebuję dużej ilości pokręteł i przycisków na obudowie (K-x
    ma jedno pokrętło i mi to wystarcza)
    - nie potrzebuję filmów
    - nie potrzebuję live view
    - body nie musi być uszczelnione, ale jakość wykonania powinna być
    porównywalna z K-x.

    Wygląda na to, że Nikon D5000 spełnia moje wymagania. Jest mały i
    lekki, ma 4 klatki na sekundę, bufor mieści 11 RAWów... ISO 1600 ma
    porównywalne z Pentaxem K-x (ja właściwie nie widzę różnicy). Brak
    śrubokręta mi nie przeszkadza, szkła którę chcę kupić są dostępne w
    wersji AF-S.

    1. Czy taka wymiana ma sens?
    2. Ma ktoś pojęcie jak sprawuje się Sigma 100-300 f/4 HSM z Nikonami
    (szybkość i celność autofocusa)?
    3. Może jakieś inne szkło? Chyba w tej klasie cenowej (używka do 3500)
    nie ma nic lepszego...?
    4. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie (airshow, rajd samochodowy,
    dynamiczny sport itp.) z Nikkorem 70-300 VR? Hesja poleca to szkło na
    swojej stronie (http://www.hesja.pl/) do fotografii samolotów.
    5. Czy coś stracę przy przesiadce na D5000?

    Pozdrawiam, Tomasz

  • 2. Data: 2010-09-07 17:21:34
    Temat: Re: Przesiadka z Pentaxa na Nikona - jest sens?
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    Poleciłbym Ci z innej marki:
    Canon 50d (albo używany 40d) + 100-400 L IS.
    Choć do zdjęć w locie, najfajnieszym obiektywem jest zdecydowanie 400/5.6 L
    = superszybki AF z ogranicznikiem od 8,5 metra, cieniutki tubus obiektywu
    nie męczący w uchwycie.

  • 3. Data: 2010-09-07 17:44:19
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com>

    On 7 Wrz, 19:21, "kurdybanek" <k...@n...plt> wrote:
> [...]
    > = superszybki AF z ogranicznikiem od 8,5 metra, cieniutki tubus obiektywu

    Przyznaję, że systemu Canona nie znam prawie w ogóle, ale o 100-400
    słyszałem oczywiście :)

    Widzę tu jednak dwa problemy:
    - cena przekraczająca mój napięty budżet
    - 50d to duże i ciężkie body, kiepsko widzę noszenie tego w wysokich
    górach (musiałbym kupić jakieś drugie mniejsze body no i znowu
    rozbijam się tutaj o budżet).

    Gdyby nie to, 100-400 byłoby po prostu idealne :)

    Pozdrawiam, Tomek

  • 4. Data: 2010-09-07 17:51:36
    Od: JD <j...@g...com>

    On 7 Wrz, 17:16, Tomasz Worek <t...@g...com> wrote:
> [...]
    > strzelaniu seriami (mniejszy bufor, wolniejszy zapis na kartę,
    > mniejsza szybkostrzelność) co przy fotografowaniu szubkich samolotów

    Ty wiesz czego chcesz i podjąłeś już decyzję.
    Potrzebujesz jedynie, aby ktoś dał Ci kopniaka i popchnął od słowa do
    czynu :)

    A poważnie, jeśli te zdjęcia dynamiczne mają dla Ciebie duże znaczenie
    i AF jest przeszkodą w osiągnięciu satysfakcji, to zmieniaj system.
    Sam robię samsungiem (więc AF Pentaxa).
    Jakieś doświadczenia mam w zdjęciach dynamicznych i mam porównanie
    do zdjęć z nikonów w tych samych warunkach. Wygrywały nikony.

    Ale, żeby nie było, ja miałem porównanie z innymi modelami korpusów
    i obiektywów. Najlepiej byłoby gdybyś mógł gdzieś (u kogoś) wypróbować
    nową konfigurację.

    A tak na koniec, jak będziesz się wyprzedawał, to daj znać :)

    JD

    PS Ja też się długo zastanawiałem nad przesiadką ale z GX-20 na D700
    i pozostałem przy S dopóki się nie popsuje (wymagana spora dopłata).
    Sportowe foty u mnie, to był epizod a w pejzażykach się samsung
    wyrabia.

  • 5. Data: 2010-09-07 18:06:05
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-09-07 19:44, Tomasz Worek pisze:
> [...]
    > rozbijam się tutaj o budżet).
    >
    > Gdyby nie to, 100-400 byłoby po prostu idealne :)

    Nikt Ci nie broni zapiac 100-400 na lzejsze body, np. 500 lub 550d -
    inna rzecz to pytanie, czy trzymanie tak duzego szkla z malym body jest
    komfortowe. :) 100-400 to bardzo, bardzo fajne szklo jest.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 6. Data: 2010-09-07 18:18:48
    Od: "kurdybanek" <k...@n...plt>

    Użytkownik "Mateusz Papiernik" <m...@m...net> napisał w wiadomości
    > Nikt Ci nie broni zapiac 100-400 na lzejsze body, np. 500 lub 550d -
    > inna rzecz to pytanie, czy trzymanie tak duzego szkla z malym body jest
    > komfortowe. :) 100-400 to bardzo, bardzo fajne szklo jest.

    Jest komfortowe. Natomiast AF w trybie servo w xxd działa znacznie lepiej
    niż w xxxd.

  • 7. Data: 2010-09-07 20:15:45
    Od: Marx <m...@n...nospam.com>

    Kup Sony A55, 10kl/s, nowy ponoć szybki AF, wysokie ISO ok... ;)
    Marx

  • 8. Data: 2010-09-07 20:46:32
    Od: Mateusz Papiernik <m...@m...net>

    W dniu 2010-09-07 20:18, kurdybanek pisze:
    > Jest komfortowe.

    Pytanie bylo skierowane do autora i jego doswiadczen z duzymi szklami :)
    Dla mnie tez jest, ale np. sporo znajomych nie trawi duzych szkiel z
    malymi puszkami. Mnie osobiscie nie przeszkadzalo.

    > Natomiast AF w trybie servo w xxd działa znacznie lepiej
    > niż w xxxd.

    Nawet nie wiedzialem, dzieki.

    --
    Mateusz Papiernik
    m...@m...net, http://www.maticomp.net

  • 9. Data: 2010-09-07 22:44:41
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> napisał w
    wiadomości news:i66cuj$gcq$1@news.task.gda.pl...

    > Gdyby ktoś się czepiał - celowo pominąłem "problem" duszków
    > powstających w wyniku wielokrotnych odbić ostrych, punktowych świateł -
    > to problem jedynie prawdziwych onanistów sprzętowych (no i niestety osób
    > zajmujących się fotoastronomią - Sony coś ich dziwnie nie lubi tępiąc od
    > samego początku istnienia na rynku dSLR - wcześniej to było przymusowe
    > odszumianie aż do budyniu, dziś nowe "gwiazdy i planety wielokrotne".
    > :)))
    >
    > [mr.]

    Ech, ty tego sonyego to chyba nie lubisz ;)

  • 10. Data: 2010-09-07 22:48:57
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marx" <m...@n...nospam.com> wrote:
    > Kup Sony A55, 10kl/s, nowy ponoć szybki AF, wysokie ISO ok... ;)

    A po zakurzeniu puszka do wyrzucenia?*

    [mr.]

    ________
    * Poważnie pytam.