  • 1. Data: 2020-01-12 00:38:25
    Temat: Przetwornica flyback na MC34063A - dlaczego ne działa?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W jednej ze swoich konstrukcji chciałem wykorzystać przetwornicę flyback
    na MC34063A. Projekt zapożyczony z tego amatorskiego dozymetru:

    https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf

    Potrzebuję uzyskać około 400V. Dokładnie ten sam układ wykorzystywałem
    już kilka razy i do tego momentu nie miałem z nim problemów. Teraz
    jednak zaprojektowałem go na innej płytce i po złożeniu za nic nie mogę
    go uruchomić.

    Objawy następujące:
    1) Na kondensatorze C10 (w moim przypadku 470nF) występuje napięcie 42V,
    a więc około 10 razy za małe.
    2) Na trzeciej nóżce układu scalonego mam piłokształtny przebieg o
    amplitudzie około 2V. Czyli oscylator działa.
    3) Na pinie piątym układu (wejście komparatora) mam napicie około
    1,25V-1,26V.Czyli też wydaje się być w porządku.

    Próbowałem kilku różnych egzemplarzy MC34063A od kilku producentów - bez
    efektu.
    Próbowałem wymienić diodę - bez efektu.
    Próbowałem wymienić transformatorek - bez efektu.

    Co jeszcze waszym zdaniem może być nie tak?

  • 2. Data: 2020-01-12 01:20:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 00:38:25 +0100, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Próbowałem wymienić diodę - bez efektu.
    > Próbowałem wymienić transformatorek - bez efektu.
    >
    > Co jeszcze waszym zdaniem może być nie tak?

    Rezystory dzielnika - R5,6 i R4.
    Moze stabilizujesz 42V.

    No i kropki przy transformatorze mozna pomylic.

    J.

  • 3. Data: 2020-01-12 17:13:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > Rezystory dzielnika - R5,6 i R4.
    > Moze stabilizujesz 42V.

    :)

    tu facio ma inny dzielnik

    https://www.tool-electric.ru/2016/08/9-400-mc34063.h
    tml

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 4. Data: 2020-01-12 18:25:45
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-01-12 o 17:13, PiteR pisze:

    > :)
    >
    > tu facio ma inny dzielnik
    >

    > https://www.tool-electric.ru/2016/08/9-400-mc34063.h
    tml

    Ma taki sam dzielnik.

    --
    Irokez

  • 5. Data: 2020-01-12 18:37:58
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Irokez pisze tak:

    tml

    > Ma taki sam dzielnik.

    To pozostają czary. Nawiedzony DIL8

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2020-01-12 19:31:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 17:37:58 GMT, PiteR napisał(a):

    > To pozostają czary. Nawiedzony DIL8

    Sprawdzic rezystory. Bo skoro przy 42V jest 1.25V na dzielniku, a
    powinno byc 10x mniej, to cos nie tak.

    No chyba ze faktycznie scalak jakos bokiem puszcza.

    Swoja droga ... czy mnie skleroza nie myli, ze tak z rok czy dwa lata
    temu byl podobny watek i problem ?

    J.

  • 7. Data: 2020-01-12 20:29:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 12.01.2020 19:31, J.F. wrote:

    > Sprawdzic rezystory. Bo skoro przy 42V jest 1.25V na dzielniku, a
    > powinno byc 10x mniej, to cos nie tak.

    Bingo. Okazało się, że trafiły mi się rezystory z jakiejś trefnej serii.
    Pasek niebieski, a mierzona rezystancja wynosi nieco ponad 1M. Po
    wymianie na inne wszystko zadziałało.

    > Swoja droga ... czy mnie skleroza nie myli, ze tak z rok czy dwa lata
    > temu byl podobny watek i problem ?

    Możliwe, że to nawet ja wtedy o to pytałem. Miałem kiedyś faktycznie do
    czynienia z taką sytuacją. Objawy na pierwszy rzut oka wyglądały
    podobnie, ale sprawa była bardziej skomplikowana. Próbowałem wtedy
    zastosować w jednym z projektów MC34063 w wersji SMD, żeby oszczę?zić
    trochę miejsca na płytce.
    Napięcie było zdecydowane za niskie, ale tutaj podobieństwa się
    kończyły. Z tego co pamiętam na pinie 3 był niestabilny sygnał
    (oscylacja co chwilę się zrywała) a napięcie na pinie 5 było nieprawidłowe.

    Ostatecznie sobie darowałem i zaprojektowałem płytkę pod przetwornicę w
    wersji THT. Wtedy na pewno nie chodziło o rezystory, bo wykorzystałem
    dokładnie te same egzemplarze w nowszej wersji urządzenia, gdzie
    przetwornica ruszyła bez żadnych problemów.

  • 8. Data: 2020-01-12 22:10:11
    Od: Konopny <o...@g...com>

    użytkownik Atlantis napisał:
    > W jednej ze swoich konstrukcji chciałem wykorzystać przetwornicę flyback
    > na MC34063A. Projekt zapożyczony z tego amatorskiego dozymetru:
    >
    > https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf
    >
    > Potrzebuję uzyskać około 400V.

    OT. Ta tuba pracuje na 1,1kV więc ze schematu poniżej możesz sobie od powielacza
    odjąć jeden stopień.

    https://s6.ifotos.pl/img/005jpg_qanhnep.jpg
    https://s6.ifotos.pl/img/006jpg_qanhneh.jpg
    https://s6.ifotos.pl/img/007jpg_qanhnex.jpg
    https://s6.ifotos.pl/img/008jpg_qanhnee.jpg

  • 9. Data: 2020-01-12 22:19:58
    Od: Konopny <o...@g...com>

    użytkownik Atlantis napisał:

    > Co jeszcze waszym zdaniem może być nie tak?

    Masz źle podłączone uzwojenie wtórne?
    Zamieniałeś przewody? Jesteś pewien kierunku nawijania?

    I głupie pytanie (bez złośliwości), wiesz po co są te gwiazdki
    przy uzwojeniu transformatora?

  • 10. Data: 2020-01-12 23:53:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Jan 2020 20:29:03 +0100, Atlantis napisał(a):

    > Bingo. Okazało się, że trafiły mi się rezystory z jakiejś trefnej serii.
    > Pasek niebieski, a mierzona rezystancja wynosi nieco ponad 1M. Po
    > wymianie na inne wszystko zadziałało.

    Wyrazne te kolory ?
    Niebieski od zielonego chyba bys odroznil ... a moze oswietlenie
    jakies ... ledowe :-)

    Oczywiscie felerny rezystor tez moze sie zdarzyc.

    A gdzies tam jeszcze sie czai kod EIA ... ale chyba nie jest w
    kolorach.

    J.