  • 1. Data: 2014-04-17 10:41:14
    Temat: Przetwornica transformatorowa na MC34063
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam szybkie pytanie odnośnie układu przetwornicy, zastosowanej w tym
    projekcie:

    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf

    Jak bardzo krytyczne są parametry rezystora R3? Układ mierzy na nim
    spadek napięcia, ustalając w ten sposób wartość prądu? Datasheet mówi,
    że jego minimalna wartość to 0,2R. Nie mam niestety nigdzie rezystora o
    odpowiedniej wartości, na odpowiednią moc.

    Czy nic złego się nie stanie, jeśli zastosuję 0,33R na 0,6W? To
    najbliższe czym dysponuję w tej chwili.

  • 2. Data: 2014-04-17 11:55:41
    Temat: Re: Przetwornica transformatorowa na MC34063
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Thursday, April 17, 2014, 10:41:14 AM, you wrote:

    > Mam szybkie pytanie odnośnie układu przetwornicy, zastosowanej w tym
    > projekcie:
    > http://serwis.avt.pl/manuals/AVT5204.pdf
    > Jak bardzo krytyczne są parametry rezystora R3?

    Bardzo. Nie może to być rezystor drutowy.

    > Układ mierzy na nim spadek napięcia, ustalając w ten sposób wartość
    > prądu?

    Układ ogranicza prąd klucza, mierząc spadek napięcia na rezystorze.

    > Datasheet mówi, że jego minimalna wartość to 0,2R. Nie mam niestety
    > nigdzie rezystora o odpowiedniej wartości, na odpowiednią moc.

    To kup.

    > Czy nic złego się nie stanie, jeśli zastosuję 0,33R na 0,6W? To
    > najbliższe czym dysponuję w tej chwili.

    Może Ci braknąć mocy.

    Transformator masz tutaj:
    http://www.feryster.pl/jacek/rysuj.php?lang=pl&indek
    s=1f06dd4ab59ab8b93359a6e2b0c32efb

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-04-17 12:28:18
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > To kup.

    Że też mi to do głowy nie przyszło... :>
    A tak na poważnie, to próbowałem - jednak w okolicznych sklepach go nie
    mają, a jednego elementu z TME zamawiał przecież nie będę. Zresztą w
    okresie przedświątecznym przesyłka pewnie by się trochę opóźniła.
    No nic... Będę musiał go poszukać.

    > Może Ci braknąć mocy.

    Taki rezystor może się zauważalnie nagrzewać podczas pracy? Bo dopiero
    teraz uświadomiłem sobie, że projektując płytkę dałem standardowy
    rezystor o długości korpusu 7 mm. Ten jest trochę większy, więc na
    leżąco będzie wciśnięty pomiędzy inne elementy (drugi rezystor i
    gniazdko bezpiecznika). Może w takim układzie warto byłoby go wlutować w
    pozycji pionowej?

    A jeśli chodzi o transformator, to już go posiadam. ;)

  • 4. Data: 2014-04-17 12:42:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]
    > mają, a jednego elementu z TME zamawiał przecież nie będę. Zresztą w
    > okresie przedświątecznym przesyłka pewnie by się trochę opóźniła.

    Pokombinuj - 2 sztuki 0.47?, 3 sztuki 0.68?, 4 sztuki 1?

> [...]
    > leżąco będzie wciśnięty pomiędzy inne elementy (drugi rezystor i
    > gniazdko bezpiecznika). Może w takim układzie warto byłoby go wlutować w

    Zdecydowanie. Zauważ, że w oryginale użyto rezystora 1W choć nawet
    teoretycznie nie wydzieli się więcej niż 0.5W.

    > A jeśli chodzi o transformator, to już go posiadam. ;)

    Z Ferystera czy sam nawijałeś? Bo w opisie kitu jest błąd...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-04-17 13:23:22
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Pokombinuj - 2 sztuki 0.47?, 3 sztuki 0.68?, 4 sztuki 1?

    Hmm... Tutaj kluczową wartością jest zarówno moc jak i opór, czy chodzi
    przede wszystkim o moc? Mógłbym użyć 0,33? na 1W, gdyby udało mi się
    taki znaleźć?

    Transformator kupiłem gotowy z Ferystera.

  • 6. Data: 2014-04-17 13:30:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    > Hmm... Tutaj kluczową wartością jest zarówno moc jak i opór, czy chodzi
    > przede wszystkim o moc? Mógłbym użyć 0,33? na 1W, gdyby udało mi się
    > taki znaleźć?

    Spałeś jak uczono prawa Ohma?

  • 7. Data: 2014-04-17 13:42:09
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Spałeś jak uczono prawa Ohma?

    Nie o prawo Ohma mi tu chodzi, ale o wnętrze tego scalaka.
    W datasheecie jest w końcu mowa o tym, że rezystor ma mieć
    _przynajmniej_ 0,2?. Sugeruje to na pewną swobodę w doborze elementu,
    jednak wolę się upewnić.

  • 8. Data: 2014-04-17 13:46:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]
    > W datasheecie jest w końcu mowa o tym, że rezystor ma mieć
    > _przynajmniej_ 0,2?. Sugeruje to na pewną swobodę w doborze elementu,

    Dostałeś już odpowiedź, do czego służy ten rezystor oraz jakimi
    rezystorami możesz go zastąpić. O co się targujesz? O prawa fizyki?

    Masz kontroler, masz transformator - SPRAWDŹ czy wystarczy Ci mocy z
    rezystorem o większej wartości. Nie targuj się ze mną o nią.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2014-04-17 20:03:28
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ok, po dokładnych poszukiwaniach znalazłem rezystor 0,22 oma.
    Ze względu na błąd podczas projektowania płytki niestety nie ma na niego
    zbyt dużo miejsca, więc musiałem go wmontować pionowo, ale i tak w tej
    części PCB jest dość ciasno.
    Jedna rzecz mnie martwi - jakieś 1-2 mm dzielą ten rezystor od
    kondensatora elektrolitycznego.

    Czy rezystor może nagrzać się do jakiejś temperatury, która zagrażałaby
    kondensatorowi, czy raczej będzie po prostu ciepły podczas pracy?

  • 10. Data: 2014-04-17 22:11:27
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    > Z Ferystera czy sam nawijałeś? Bo w opisie kitu jest błąd...
    Brakuje szczeliny, bo to flyback przetwornica.

    --

    Pozdr
    Janusz