  • 1. Data: 2019-03-26 20:42:39
    Temat: Przeywornica AC-DC ze wspolnym neutralem??
    Od: Marek <f...@f...com>

    Przestał mi działać mikser, taki z elektronicznym sterowaniem. Są
    dwie płytki, jedna to elektronika z wyświetlaczem druga przetwornica
    AC-DC zasilająca pierwszą płytkę. Przetwornica martwa. Oczywiście
    mikser nie ma galwanicznego wyłącznika tylko wyłącznik
    "elektroniczny" na płytce sterownika, przez co przetwornica zasilana
    jest z sieci nonstop (jeśli wtyczka jest włączona do gniazda). Po
    stronie pierwotnej Chiński układ SW2603, trochę kondensatorow i
    oporników, nie ma innych półprzewodników. Uznałem, że wina w tym
    układzie. Zamówiłem nowe, wymieniłem. Nadal martwa. Co może być
    jeszcze przyczyną? Zaskoczony zauważyłem, że neutral AC jest na
    płytce połączony z plusem po stronie wtórnej przetwornicy. Tak można
    robić??

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-03-27 18:29:40
    Temat: Re: Przeywornica AC-DC ze wspolnym neutralem??
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-03-26 o 20:42, Marek pisze:
> [...]
    > martwa. Co może być jeszcze przyczyną? Zaskoczony zauważyłem, że
    > neutral   AC jest na płytce połączony z plusem po stronie wtórnej

    W czasach tranzystorów germanowych na GND układów był plus.

    Nie jestem elektrykiem, mogę mylić szczegóły.
    Co rozumiesz przez neutral?
    Przewód ochronny?
    Wydaje mi się, że typowe miksery nie mają wtyczek z podłączeniem do
    przewodu ochronnego, a wtedy nie wiadomo jak wetknięto wtyczkę więc
    nawet gdyby pozycja neutrala w gniazdku była unormowana to i tak nie
    wiadomo który z przewodów zasilających jest neutral.
    Właśnie dlatego, że przy takiej wtyczce tego nie wiadomo zastanawiam się
    czy nie myślisz o ochronnym.

    Nie ma zakazu połączenia jednego z biegunów wtórnej strony ze stroną
    pierwotną.
    P.G.

  • 3. Data: 2019-03-27 22:09:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, March 27, 2019, 6:29:40 PM, you wrote:

    [...]

    > Nie ma zakazu połączenia jednego z biegunów wtórnej strony ze stroną
    > pierwotną.

    Dla urządzeń klasy II? Oczywiście, że jest.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2019-03-27 23:11:48
    Od: dq <a...@g...com>

    > Dla urządzeń klasy II? Oczywiście, że jest.

    Norma 62368-1 (zastępuje 60950-1) punkt 3.3.15.3 oraz punkt 4.2.4

    3.3.15.3
    class II equipment
    equipment in which protection against electric shock does not rely on basic
    insulation only,
    but in which a supplementary safeguard is provided, there being no provision for
    protective
    earthing or reliance upon installation conditions

    4.2.4 Energy source classification by declaration
    The manufacturer may declare:
    - a class 1 energy source to be either a class 2 energy source or a class 3 energy
    source;
    - a class 2 energy source to be a class 3 energy source.
    A neutral conductor is considered to be a class 3 electrical energy source.
    A protective conductor is considered to be a class 1 electrical energy source.

  • 5. Data: 2019-03-27 23:29:17
    Od: dq <a...@g...com>

    > Dla urządzeń klasy II? Oczywiście, że jest.

    Jeśli chodzi o L i N to nawet w I klasie niedopuszczalne jest bezpośrednie łączenie
    ich ze stroną wtórną. Natomiast jeśli chodzi o PE:

    Antek Liwak

  • 6. Data: 2019-03-28 00:01:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello dq,

    Wednesday, March 27, 2019, 11:29:17 PM, you wrote:

> [...]

    > A protective conductor is considered to be a class 1 electrical energy source.

    Nie myl klas izolacyjności z klasami źródła energii bo wychodzi
    kashana.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2019-03-28 00:07:12
    Od: Antek <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 28 marca 2019 00:01:22 UTC+1 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Nie myl klas izolacyjności z klasami źródła energii bo wychodzi
    > kashana.

    Nic nie mylę, przeczytaj dokładnie. Piszą, że PE jest źródłem energii klasy 1 a to
    źródło nie wymaga żadnych zabezpieczeń nawet dla zwykłego użyszkodnika.

    4.3.2.1 Safeguards between a class 1 energy source and an ordinary person
    No safeguards are required between a class 1 energy source and an ordinary person
    (see
    Figure 9). Consequently, a class 1 energy source may be accessible to an ordinary
    person.

  • 8. Data: 2019-03-28 08:32:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Mar 2019 18:29:40 +0100, Piotr
    Gałka<p...@c...pl> wrote:
    > Co rozumiesz przez neutral?
    > Przewód ochronny?

    Nie, neutralny to neutralny. "Zerowy" jak mówią że szkoły
    Falenickiiej.. Mikser nie ma przewodu ochronnego.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2019-03-28 08:33:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 27 Mar 2019 15:29:17 -0700 (PDT), dq <a...@g...com>
    wrote:
    > Jeśli chodzi o L i N to nawet w I klasie niedopuszczalne jest bezpo?
    > ?rednie łączenie ich ze stroną wtórną. Natomiast

    To czemu Chińczycy łącza? Kontrolowana redukcja populacji?

    --
    Marek

  • 10. Data: 2019-03-28 08:40:22
    Od: tck <t...@t...Wytnij.net.pl>

    W dniu 28.03.2019 o 08:32, Marek pisze:

    > Nie, neutralny to neutralny. "Zerowy" jak mówią że szkoły Falenickiiej..
    > Mikser nie ma przewodu ochronnego.

    czyli nie neutralny, po prostu jeden z biegunów zasilania, a co to jest
    zależy jak wetkniemy wtyczkę

    --
    pozdr

    Tomasz