  • 1. Data: 2015-08-17 01:43:23
    Temat: Przezroczyste aluminium
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pamietacie Startreka ?

    Alon -
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_oxynitride

    A mamy jeszcze szafir i spinel - tez "aluminium based".

    J.

  • 2. Data: 2015-08-17 10:08:04
    Temat: Re: Przezroczyste aluminium
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 01:43:24 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Pamietacie Startreka ?

    A pamiętasz Kurka w Sondzie? Pokazał monokryształ glinu wielkości piłeczki
    pingpongowej. Przepuszczał światło.

  • 3. Data: 2015-08-17 13:08:51
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 01:43:24 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_oxynitride

    Rozszerzalność cieplna 10 razy większa od kwarcu. Już nie lubię tego materiału.

  • 4. Data: 2015-08-17 13:39:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    napisał:
    >Rozszerzalność cieplna 10 razy większa od kwarcu. Już nie lubię tego
    >materiału.

    Czemu - dzieki temu bardziej kompatybilne z innymi materialami :-)

    J.

  • 5. Data: 2015-08-17 13:47:09
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 13:39:01 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >
    > Czemu - dzieki temu bardziej kompatybilne z innymi materialami :-)

    Ale gradienty temperatury generują naprężenia cieplne. Przy bardzo wysokim module
    Younga tego alonu, dużych róznic temperatury toto nie wytrzyma zanim się rozpęknie.

  • 6. Data: 2015-08-17 17:36:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Ale gradienty temperatury generują naprężenia cieplne. Przy bardzo
    >wysokim module Younga tego alonu, dużych róznic temperatury toto nie
    >wytrzyma zanim się rozpęknie.

    Ale to na szyby pancerne jest, a nie na szklanki.

    Myslisz, ze wystarczy taka szybe wrzatkiem polac ?

    J.

  • 7. Data: 2015-08-17 17:43:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Jakieś zboczenie masz z tymi szybami pancernymi. Pomyśl o wzierniku do pieca. Albo o
    wymienniku ciepła do wysokotemperaturowego reaktora jądrowego. Albo o
    mikrokanalikowym reaktorze chemicznym z reakcją wspomaganą ultrafioletem. Niestety,
    do tego wszystkiego potrzebny jest materiał o niskiej rozszerzalności.

  • 8. Data: 2015-08-17 17:53:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości
    >Jakieś zboczenie masz z tymi szybami pancernymi.

    No, do tego uzywaja, bo znacznie lepsze, niz kwarcowe szklo :-)

    >Pomyśl o wzierniku do pieca.

    Hm, piec niekoniecznie ma szybkie zmiany, to moze sie i nada.
    Ile sie w koncu klocilismy o "szybe ceramiczna", a ja sie ciagle nie
    dowiedzialem czy to jest dobrze przezroczyste i czym to sie niby rozni
    od szkla :-)

    A jak sie nie nada - sily na wzierniku male, mozna uzyc kwacu, jesli
    sie lepiej nadaje :-)

    > Albo o wymienniku ciepła do wysokotemperaturowego reaktora
    > jądrowego.

    Ze szkla ?

    >Albo o mikrokanalikowym reaktorze chemicznym z reakcją wspomaganą
    >ultrafioletem.

    I znow - niekoniecznie sa duze gradienty temperatur, i przestrzenne i
    czasowe.

    >Niestety, do tego wszystkiego potrzebny jest materiał o niskiej
    >rozszerzalności.

    Hm, na wymiennik to jest potrzebny material o wysokiej przewodnosci
    cieplnej.
    A dodatkowo taki, zeby sie dalo z metalowymi rurami polaczyc.

    No chyba, zeby tak reaktor i rury tez ze szkla/ceramiki ...

    J.

  • 9. Data: 2015-08-17 19:41:21
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 17 sierpnia 2015 17:53:21 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

    > No, do tego uzywaja, bo znacznie lepsze, niz kwarcowe szklo :-)

    > Hm, piec niekoniecznie ma szybkie zmiany, to moze sie i nada.

    Nie chodzi tyle o zmiany w czasie, co o gradient. Wiadomo że gradient potrafi być
    wielokrotnie wyższy w stanach przejściowych, ale to gradient generuje naprężenie, a
    nie jego pochodna.

    > Ile sie w koncu klocilismy o "szybe ceramiczna", a ja sie ciagle nie
    > dowiedzialem czy to jest dobrze przezroczyste i czym to sie niby rozni
    > od szkla :-)

    Szkło w książkowej teorii jest amorficzne. Ceramika jest krystaliczna. W
    rzeczywistości, to co znamy z realu, to wszystko jest jakaś mieszanina jednej i
    drugiej struktury, a nazewnictwo, szczególnie potoczne, może być mylące.

    > A jak sie nie nada - sily na wzierniku male, mozna uzyc kwacu, jesli
    > sie lepiej nadaje :-)

    Na wziernik stanowczo lepiej kwarc, bo ma mniejszą przewodność cieplną. Tyle że kwarc
    nie wytrzyma aż takiej temperatury.

    > Ze szkla ?

    W moich najbardziej mrocznych marzeniach :-)
    Tak naprawdę raz byłem dość blisko do przekonania szefostwa na mały projekcik r&d.
    Ale Szwed wystraszył się że zrobię coś niezniszczalnego i popsuję rynek :-)

    > I znow - niekoniecznie sa duze gradienty temperatur, i przestrzenne i
    > czasowe.

    To jest relatywne. Jak wymiennik jest duży, to gradienty nie muszą być duże, żeby
    spiętrzenia naprężeń gdzieś wyszły wysokie.

    > Hm, na wymiennik to jest potrzebny material o wysokiej przewodnosci
    > cieplnej.

    No ten Twój alon ma prawie tyle przewodności, co nierdzewka austenityczna. Do tego
    świetną przenikalność dla podczerwieni. Do tego mimo wszystko 3.5 raza mniejszą
    rozszerzalność cieplną od 316. Doskonale by się nadał gdyby był ciągliwy, a niestety
    jest kruchy. Chyba że się mylę, to mnie popraw, bo o strukturze krystalicznej jakoś
    niewiele zdołałem znaleźć.

    > A dodatkowo taki, zeby sie dalo z metalowymi rurami polaczyc.
    >
    > No chyba, zeby tak reaktor i rury tez ze szkla/ceramiki ...

    Dokładnie, żadne rury nie potrzebne. Lab on chip poszukaj. A jak znajdziesz, to wtedy
    think big :-)

  • 10. Data: 2015-08-17 20:56:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:
> [...]
    >potrafi być wielokrotnie wyższy w stanach przejściowych, ale to
    >gradient generuje naprężenie, a nie jego pochodna.

    To sie wizjer wygnie. I tylko kwestia jak go zamocowac, zeby od tego
    wygiecia sie w mocowaniu nie polamal.

    A przeciez piec z blachy, albo z cegly zrobiony - gradient im jakos
    nie przeszkadza.

> [...]
    >krystaliczna. W rzeczywistości, to co znamy z realu, to wszystko jest
    >jakaś mieszanina jednej i drugiej struktury, a nazewnictwo,

    Ok, ale polikrystaliczna ceramika wydaje mi sie byc matowa.
    No chyba, ze to taki material - przezroczyste jak szklo, a w srodku
    rozne krysztaly ... Ten AlON chyba podobny.

    >Na wziernik stanowczo lepiej kwarc, bo ma mniejszą przewodność
    >cieplną. Tyle że kwarc nie wytrzyma aż takiej temperatury.

    Wziernik do pieca do topienia kwarcu ? :-)

    >To jest relatywne. Jak wymiennik jest duży, to gradienty nie muszą
    >być duże, żeby spiętrzenia naprężeń gdzieś wyszły wysokie.

    Ale tam reakcja moze sie wcale nie grzac.

    >No ten Twój alon ma prawie tyle przewodności, co nierdzewka
    >austenityczna.

    A to mnie zaskoczyles. Hm, to nie wiem - taka duza, czy taka mala :-)

    Ale to trzeba innych zalet poszukac - nadaje sie na izolatory
    elektryczne termoprzewodzace :-)
    (o ile pradu nie przewodzi).

    >Do tego świetną przenikalność dla podczerwieni.

    No, ciekawe czy to by duzo dalo ... o jakiej temperaturze myslisz -
    1000C czy tylko 500C ?

    >Do tego mimo wszystko 3.5 raza mniejszą rozszerzalność cieplną od
    >316.

    Jak widac nie jestem przekonany, czy to taka istotna zaleta ...

    J.