  • 1. Data: 2018-11-16 14:56:41
    Temat: Pytanie nowicjusza - zasilacz napięcia 50 Hz
    Od: Tester <n...@v...pl>

    Problem polega na tym: jestem początkujący i mam ochotę przećwiczyć
    układy typu ściemniacza (prąd zmienny diak tyrystor, wiadomo o co
    chodzi). Mam wrodzoną awersję do podłączania sie do sieci, chciałbym
    mieć źródło napięcia sinusoidalnego, 50 Hz, ale izolowane i regulowane.

    Pomysł jest taki: robię generator RC około 50 Hz, steruję nim normalny
    akustyczny wzmacniacz mocy (takie, jakie można wyciągnąć z każdego
    zepsutego samochodowego odbiornika), na wyjściu daję mu transformator
    małej mocy podłączony odwrotnie, czyli podwyższający napięcie.

    Pytanie: czy to ma jakiś sens (czyli czy będzie działało, kwestia
    energoosczędności mnie nie rusza, bo to tylko dla testów). Chodzi mi o
    to, czy przypadkiem nie robię jakiegoś głupiego błędu i pakuję się w
    robotę, która nie ma szans dać wyników.

    Z góry dziękuję za opinie.

    Tester

  • 2. Data: 2018-11-16 15:26:15
    Temat: Re: Pytanie nowicjusza - zasilacz napięcia 50 Hz
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    urządzenie jakiego poszukujesz nazywa się autotransformator:
    https://allegro.pl/uzywany-sprawny-autotransformator
    -0-63-kva-i7668690669.html

  • 3. Data: 2018-11-16 15:32:23
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-11-16 15:26, sirapacz wrote:
    > urządzenie jakiego poszukujesz nazywa się autotransformator:
    > https://allegro.pl/uzywany-sprawny-autotransformator
    -0-63-kva-i7668690669.html

    Separację galwaniczną zapewnia?

    W.

  • 4. Data: 2018-11-16 17:56:57
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 16.11.2018 o 15:26, sirapacz pisze:
    > urządzenie jakiego poszukujesz nazywa się autotransformator:
    > https://allegro.pl/uzywany-sprawny-autotransformator
    -0-63-kva-i7668690669.html

    To tylko połowa sukcesu, autotrafo tylko reguluje, do tego jeszcze
    potrzebny jest separacyjny 230/230.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2018-11-16 18:09:44
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > To tylko połowa sukcesu, autotrafo tylko reguluje, do tego jeszcze
    > potrzebny jest separacyjny 230/230.

    fakt... nie zrozumiałem na początku postu Włodka dlaczego się o
    separację pyta...

  • 6. Data: 2018-11-16 18:21:40
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-16 o 14:56, Tester pisze:

> [...]
    > to, czy przypadkiem nie robię jakiegoś głupiego błędu i p w leweuch akuję się w

    Sieć elektryczna ma rezystancję w okolicy zera.
    Wzmacniacz akustyczny ma natomiast dużą rezystancję wyjściową,
    dopasowaną do obciążenia.
    Nie są to więc ekwiwalentne układy i zachowanie może być różne.
    W szczególności napięcie wyjściowe ze wzmacniacza będzie malało podczas
    podnoszenia napięcia wyjściowego badanego układu.

  • 7. Data: 2018-11-16 18:50:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tester" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >każdego zepsutego samochodowego odbiornika), na wyjściu daję mu
    >transformator małej mocy podłączony odwrotnie, czyli podwyższający

    Ma, w koncu tak dzialaja UPS ... prawie tak.

    ale:
    -moze ci wystarczy transformator izolujacy, taki 230-230V (1:1),
    -mozna zlozyc dwa transformatory, jesli typowe, to moze byc taniej.
    np 230-24-230V.

    -wzmacniacz wskazany mostkowy ... czyli faktycznie samochodowy.
    prostszy moze miec kondensator w szereg z glosnikami ... a na 50Hz
    trzeba duzego.

    J.

  • 8. Data: 2018-11-16 18:57:12
    Od: Desoft <N...@i...pl>

> [...]
    > W szczególności napięcie wyjściowe ze wzmacniacza będzie malało podczas
    > podnoszenia napięcia wyjściowego badanego układu.

    Jest coś takiego jak wzmacniacz liniowy.
    Normalny wzmacniacz z transformatorem na wyjściu.
    Transformator jest specjalny z 4 omów robi 110V.

    Najprostsza/najtańsza opcja zakładając sinus na wyjściu to trafo
    separujące 230/230 i autotrafo.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2018-11-16 19:01:12
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    t-1 <t...@t...pl> napisał(a):
    > Wzmacniacz akustyczny ma natomiast dużą rezystancję wyjściową, dopasowaną
    > do obciążenia.

    Ani nie ma dużej rezystancji wyjściowej ani nie jest ona dopasowana do
    obciążenia. Podobnie jak w zasilaczu, rezystancja wyjściowa ma być jak
    najmniejsza.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 10. Data: 2018-11-16 20:12:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello t-1,

    Friday, November 16, 2018, 6:21:40 PM, you wrote:

    > Sieć elektryczna ma rezystancję w okolicy zera.
    > Wzmacniacz akustyczny ma natomiast dużą rezystancję wyjściową,
    > dopasowaną do obciążenia.

    Bzdura. Wzmacniacz objęty pętlą sprzężenia zwrotnego ma niską
    impedancję wyjściową. W pewnych warunkach nawet może być ona ujemna.

    > Nie są to więc ekwiwalentne układy i zachowanie może być różne.
    > W szczególności napięcie wyjściowe ze wzmacniacza będzie malało podczas
    > podnoszenia napięcia wyjściowego badanego układu.

    Problemy leżą zupełnie gdzie indziej - często moc bierna pojawiająca
    się w układzie jest bardzo duża i wzmacniacz nie jest w stanie jej
    wchłonąć. Tutaj dodatkowo pojawia się problem impulsowego poboru prądu
    przez ściemniacz - w układach ściemniacza bywają indukcyjności, po
    drodze jest transformator - będą się pojawiały zaskakujące napięcia,
    groźne dla wzmacniacza.

    --
    Best regards,
    RoMan