  • 1. Data: 2017-12-02 14:26:41
    Temat: RAID5
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Prad wylaczyli, ale dzieki temu wiem, ze trzeci dysk w macierzy padl
    :-)
    I nie wiem kiedy padl - mozliwe ze dawno.

    Macierz zrobiona na opcji plyty glownej, to sie chyba nazywa
    Intel Rapid Storage Technology.

    I tak sie zastanawiam ... jak wymienie dysk, to skad/czy sterownik
    bedzie wiedzial ktory jest nowy ?
    To chyba proste - pewnie ma gdzies zapisane nr seryjne dyskow, ktore
    wchodza w sklad.

    A jesli uszkodzenie bylo przemijajace - np wtyczka wypadla ?
    Wsadze, dysk bedzie dobry, a dane stare.
    A moze ... konstruktor sterownika to przewidzial, i po bledzie zapisu
    odlacza dysk?
    Bledzie spowodowanym np wylaczeniem zasilania w trakcie ? :-)

    Na razie mam w menu opcje "destroy volume", ktora oczywiscie
    niechetnie uzyje :-)
    "Rebuild" jest wyszarzona .. czeka na nowy dysk ?

    Ech, i znow dodatkowa robota ...

    J.

  • 2. Data: 2017-12-02 15:38:51
    Temat: Re: RAID5
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-12-02 o 14:26, J.F. pisze:

    > Prad wylaczyli, ale dzieki temu wiem, ze trzeci dysk w macierzy padl
    > :-)
    Dlatego już dawno przestałem lubić raid 5, to jest dobre jak się ma kopię
    na np taśmie, ale dla danych zmienianych jest bez sensu, zawsze jakieś
    straty.
    miłe przypadek w firmie że podczas odbudowywania raidu po padzie dysku
    zdechlo zasilanie, ups za krótko trzymał, mnie nie było i nie miał kto
    zatrzymać
    procesu, dane poszyły się paść.

    Dla tego u siebie postawiłem na miroring. Zawsze jest szansa na
    odczytanie choć jednej kopii danych.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 3. Data: 2017-12-02 16:10:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Dec 2017 15:38:51 +0100, Janusz napisał(a):
    > Dlatego już dawno przestałem lubić raid 5, to jest dobre jak się ma kopię
    > na np taśmie, ale dla danych zmienianych jest bez sensu, zawsze jakieś
    > straty.

    Na razie strat nie ma, teraz tylko musze uwazac, aby ich nie zrobic
    :-)

    Ale tasma czy inny backup swietna rzecz, bo przed padem programowym
    raid nie chroni.

    > miłe przypadek w firmie że podczas odbudowywania raidu po padzie dysku
    > zdechlo zasilanie, ups za krótko trzymał, mnie nie było i nie miał kto
    > zatrzymać procesu, dane poszyły się paść.

    Hm, czy mi sie wydaje, czy to nie powinno powodowac strat ?

    > Dla tego u siebie postawiłem na miroring. Zawsze jest szansa na
    > odczytanie choć jednej kopii danych.

    Watpliwosci mialby podobne - jak padnie calkiem to dobrze, jak nie
    padnie calkiem to nie wiadomo ktory dobry.

    I jakies zdarzenie z przeszlosci ... wlaczylem mirroring, a w pewnym
    momencie widze, ze nie ma. Na szczescie przed awaria dysku.

    J.

  • 4. Data: 2017-12-02 17:09:57
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > bedzie wiedzial ktory jest nowy ?
    > To chyba proste - pewnie ma gdzies zapisane nr seryjne dyskow, ktore

    Nie znam Intela, ale w kilku macierzach kłopoty z dyskami były.
    Wymiana dysku na nowy zawsze dawała opcję
    przebudowy/reperacji/synchronizacji... zwał jak zwał. Nie zdarzyło mi
    się jeszcze utracić macierz przy takiej okazji, więc chyba tak źle z tym
    bezpieczeństwem nie jest. Sterownik najwyraźniej wie co zrobiłeś :)

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. tydzień temu reperowała się 6T macierz R5 na serwerze Synology,
    straaasznie długo to robiła, ale w tym czasie miała zapytania, nawet nie
    było czuć że w tle coś robi.

  • 5. Data: 2017-12-02 17:31:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Dec 2017 17:09:57 +0100, Irek.N. napisał(a):

    > Nie znam Intela, ale w kilku macierzach kłopoty z dyskami były.
    > Wymiana dysku na nowy zawsze dawała opcję
    > przebudowy/reperacji/synchronizacji... zwał jak zwał.

    W tym tez jest, ale obecnie nieaktywna :-(

    > Nie zdarzyło mi
    > się jeszcze utracić macierz przy takiej okazji, więc chyba tak źle z tym
    > bezpieczeństwem nie jest. Sterownik najwyraźniej wie co zrobiłeś :)

    Troche mnie jednak martwi ze "on wie lepiej".

    > ps. tydzień temu reperowała się 6T macierz R5 na serwerze Synology,
    > straaasznie długo to robiła, ale w tym czasie miała zapytania, nawet nie
    > było czuć że w tle coś robi.

    A ile dokladnie ? moze wylacz i sprawdz te dyski dokladniej ?
    Mialem taki przypadek - laptop mieli dyskiem i mieli, klne to Win 10
    jak tylko MS zasluzyl ... a sie okazalo, ze dysk ma juz sporo bledow.
    Tylko wszystkie naprawialne, w koncu je odczytawal, ale to trwalo i
    trwalo. Kopiowanie trwalo dwie doby

    Bo 6T ... zakladajac dyski 2T i 100MB/s - jakies 6h.
    O ile kontroler idealnie zrobiony, bo przeciez nie musi.
    No i o ile nikt nie przeszkadza glupimi pytaniami :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-12-02 20:17:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 2 Dec 2017 16:10:09 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Na razie strat nie ma, teraz tylko musze uwazac, aby ich nie zrobic

    a tak na poważnie czemu nie mirroring? Serio w domu potrzebujesz
    więcej niż typowa pojemność dyskiu do szybkiego dostępu?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2017-12-03 00:24:39
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > W tym tez jest, ale obecnie nieaktywna :-(

    Wymienisz, będzie aktywna :)

    > Troche mnie jednak martwi ze "on wie lepiej".

    Ale dlaczego? Przecież to bardzo prosta logicznie detekcja, a zwalnia
    człowieka z myślenia. Znaczy... jak się uprze, to da się pewnie zepsuć ;)

    > Bo 6T ... zakladajac dyski 2T i 100MB/s - jakies 6h.
    > O ile kontroler idealnie zrobiony, bo przeciez nie musi.
    > No i o ile nikt nie przeszkadza glupimi pytaniami :-)

    Jak już do niej zaglądnąłem, to i smart-y sprawdziłem. Jest dobrze.
    Ten padnięty dysk to tak z rok czasu padał... W końcu przestał być
    inicjowalny w macierzy i zapaliła się pomarańczowa ledka.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 8. Data: 2017-12-03 13:43:48
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-12-02 o 14:26, J.F. pisze:

    > Prad wylaczyli, ale dzieki temu wiem, ze trzeci dysk w macierzy padl
    > :-)
    > I nie wiem kiedy padl - mozliwe ze dawno.

    Mnie też wkurza że większość kontrolerów zamiast wrzeszczeć że jest
    problem po cichutku zapala lampkę. Albo nawet i nie.

    > Macierz zrobiona na opcji plyty glownej, to sie chyba nazywa
    > Intel Rapid Storage Technology.

    > I tak sie zastanawiam ... jak wymienie dysk, to skad/czy sterownik
    > bedzie wiedzial ktory jest nowy ?

    Zobaczy pusty i będzie wiedział. A jak nie będzie pusty to nie będzie
    miał właściwych informacji.

    > To chyba proste - pewnie ma gdzies zapisane nr seryjne dyskow, ktore
    > wchodza w sklad.

    Jak już to raczej dane macierzy na dyskach (jakiś identyfikator, również
    czas ostatniego montowania i zamknięcia, dzięki czemu różne zabawy z
    podkładaniem dysków montowanych w tej macierzy i wyjętych wcześniej
    powoduje zapisanie właściwych informacji, z tym, że takie tematy
    sprawdzałem na mirrorze, bo łatwiej to opanować). Przełożenie zestawu
    dysków do innego kontrolera nie powoduje że macierz się rozjeżdża. Przy
    raid5 można mieć pewne wątpliwości przy dość specyficznych
    konfiguracjach, nie sprawdzałem, nie będę się wymądrzał. Na pewno
    bezpieczniej jest do macierzy dodawać albo dysk nowy, albo przynajmniej
    wyczyszczony do zera (cała ścieżka zerowa itd).
    Z tego co kojarzę (kiedyś się bawiłem, ale to dawno było więc szczegółów
    nie pamiętam) to nawet włożenie dysków w innej kolejności nie powodowało
    rozjechania macierzy i kontroler sobie z tym poradził. Ale jak już to
    był poważny kontroler RAID, nie zabawka programowa.

    > A jesli uszkodzenie bylo przemijajace - np wtyczka wypadla ?
    > Wsadze, dysk bedzie dobry, a dane stare.

    No to ma stary czas montowania i złożenia macierzy. W zasadzie nie ma
    zamknięcia więc dane są raczej niedobre.

    > A moze ... konstruktor sterownika to przewidzial, i po bledzie zapisu
    > odlacza dysk?
    > Bledzie spowodowanym np wylaczeniem zasilania w trakcie ? :-)

    Nie wiem jak w intelowych, ale w HP po chwilowym nawet odłączeniu trzeba
    macierz odbudować - dość rozsądne, no bo jak inaczej?
    > Na razie mam w menu opcje "destroy volume", ktora oczywiscie
    > niechetnie uzyje :-)

    Do czego?

    > "Rebuild" jest wyszarzona .. czeka na nowy dysk ?

    Zapewne :)

    > Ech, i znow dodatkowa robota ...

    Jeżeli nie trzeba to zrobić z poziomu biosu kontrolera to niefajnie, ale
    może z poziomu sterownika systemu operacyjnego potrafi, tzn może to
    zadziała z automatu? Tylko raczej trzeba się zdecydować - albo jedno -
    albo drugie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2017-12-03 15:04:20
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 3 Dec 2017 13:43:48 +0100, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > Mnie też wkurza że większość kontrolerów zamiast wrzeszczeć że jest

    Mam sasowski Megaraid i piszczy jak dysk wyleci. Strasznie
    wkurzsjace.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2017-12-03 18:55:49
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2017-12-03 o 15:04, Marek pisze:

    > Mam sasowski Megaraid  i piszczy jak dysk wyleci. Strasznie wkurzsjace.

    Jeżeli takie coś wkurza to po co taki kontroler?

    Pozdrawiam

    DD