    From: ń <...@...n>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: RAM do Lenovo R61
    Date: Wed, 12 Jun 2019 11:21:07 +0200

    Ciekawostka dotycząca pamięci RAM do Thinkpada R61 (c2d T8100) (wiekowo chyba mógłby
    do gimnazjum zdawać ;))
    W jednym z dwóch gniazd R61 siedział jeden moduł Samsung 2GB 2Rx8PC2-5300S-555-12-E3.
    Dla rozbudowy do 4GB zamówiłem (tanie jak barszcz $7 za parkę plus 6 tygodni) 2x
    Hynix 2GB 2Rx8 PC2-6400S-666-12:
    www.ebay.pl/itm/352606867725
    No i ten Hynix PC2-6400 w Lenovo R61 nie poszedł, nawet BIOS się nie ładował :-(
    Przypomniało mi się o leżącym w szafie równie starym HP Compaq (c2d T7200), któremu
    jeszcze w 2012 rozbudowałem RAM do 2x 2GB
    Kingston KVR 667D2S5/2G 1.8V
    Co ciekawe ten Kingston był sprzedawany jako kompatybilny z T60:
    www.amazon.com/Upgrade-Thinkpad-Notebook-DDR2-667-PC
    2-5300/dp/B003IDRG8K
    (ale dostałem co innego - po 8 kości kingston z każdej strony modułu - niż jest na
    zdjęciu w amazonie).
    Przełożyłem Kingstona PC2-5300 do R61 i ruszył z kopyta raportując 4GB w BIOS.
    Włożyłem Hynixa PC2-6400 do podobnego do R61 rocznikowo HP Compaq i... ruszył z
    kopyta raportując 4GB Hynixa jak przez ostatnie 7
    lat na Kingstonie.
    Ciekawi mnie, czy Lenovo przycięło kompatybilność pamięci w R61 jakąś whitelistą, czy
    to może takie kaprysy płyty głównej.
    Z tym że BIOS w R61 jest modowany (do Sata 2).
    HWInfo na HP Compaq (spod Win 10) raportuje prawidłowo wszystkie szczegóły tej RAM
    Hynix.
    To samo info na R61 (z tym że spod XP) raportuje RAM bardzo ogólnie jako dwa moduły
    po 2GB każdy i tyle, bez żadnych szczegółów.

    Można czasem kupić moduły PC2 SODIMM o pojemności po 4GB każdy, czyli rozbudować RAM
    w R61 do 8GB (i postawić na tym któryś system
    64-bitowy), ale takie moduły PC2 po 4GB sa bardzo drogie i niekompatybilność Lenovo
    studzi zapał szukania gdzieś tańszego zakupu
    wysyłkowego.