  • 1. Data: 2020-03-28 17:17:46
    Temat: RAMdyski na DDR3 czy DDR4
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    DDR4 czy DDR3 teraz są tanie -- 16 GiB SODIMM kosztuje ~200 pln.
    Czy są już gotowe przejściówki dające >>dysk 2.5"<< na DDR4 lub
    DDR3? DDR2 są jeszcze tańsze, ale są małe -- sporo tego potrzeba...

    Może jest przejściówka dająca w miejsce CDVD PATA taki ramdysk?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'

  • 2. Data: 2020-03-28 17:21:03
    Temat: Re: RAMdyski na DDR3 czy DDR4
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2020 17:17, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Czy są już gotowe przejściówki dające >>dysk 2.5"<< na DDR4 lub
    > DDR3?

    Po co? Dysk taki wymagał by zasilania non-stop i to wcale nie małego. W
    dodatku OS cacheuje dane z dysku wiec zwykły RAM widziany w kompie jest
    takim rodzajem dysku tylko nie posiada wad takiego osobnego cuda.

  • 3. Data: 2020-03-28 17:44:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r5nthi$s37$...@d...me

    > Po co?

    By mieć szybki dysk tymczasowy.

    > Dysk taki wymagał by zasilania non-stop

    Co w tym strasznego?

    > i to wcale nie małego.

    Elektryczność nie jest aż tak strasznie
    droga a laptop jest prawie bezakumulatorowy.

    > W dodatku OS cacheuje dane

    Wyłączam to, by nie mieć problemów w razie padu.

    > z dysku wiec zwykły RAM widziany w kompie jest takim
    > rodzajem dysku tylko nie posiada wad takiego osobnego cuda.

    Mój laptop:
    - nie widzi bezpośrednio więcej niż 2 razy 2 GiB DDR2
    - ma (niezbyt potrzebny) napęd CDVD PATA
    - ma słaby CPU dla W10, lecz taki dysk byłby
    mile widziany na SWAP czy TMP, o ile byłby tani.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 4. Data: 2020-03-30 18:26:30
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/03/2020 17:44, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > By mieć szybki dysk tymczasowy.

    To się RAM nazywa. Masz to podpięte bezpośrednio do CPU.

    > Co w tym strasznego?

    Utrata danych.

    > Elektryczność nie jest aż tak strasznie
    > droga a laptop jest prawie bezakumulatorowy.

    Zapewnienie że dysk będzie zasilany non-stop jest mało prawdopodobne w
    praktyce. Cokolwiek, wliczając w to potknięcie się usera o kabel, nie
    powinny powodować utraty danych.

    > Wyłączam to, by nie mieć problemów w razie padu.

    Innymi słowy zamieniasz siekierkę na kijek. Wolnośc jest, masz prawo
    zamieniać niewielkie problemy w razie padu na znacznie gorsze problemy w
    razie padu.

    Cache systemu jest opróznianie w momencie padu zasilania, resztkami sił
    baterii lub energią zgromadzoną w talerzach.

    > Mój laptop:
    > - nie widzi bezpośrednio więcej niż 2 razy 2 GiB DDR2

    Czas go zmienić.

    > - ma (niezbyt potrzebny) napęd CDVD PATA

    A więc tym bardziej nalezy go zmienić bo brzmi to jak coś grubo poniżej
    2008 roku. Czyli obecnie bezuzyteczne nawet do przeglądania porno.

    > - ma słaby CPU dla W10, lecz taki dysk byłby
    >   mile widziany na SWAP czy TMP, o ile byłby tani.

    Czas zmienić komputer. Stosowna przelotka, poza absurdalną zbędnością,
    do tanich nie będzie należeć bo jest absurdalnie zbędna.

  • 5. Data: 2020-03-30 20:06:08
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r5t6jq$v9a$...@d...me

    > To się RAM nazywa. Masz to podpięte bezpośrednio do CPU.

    CPU w mym laptopie nie zobaczy ani DDR3, ani więcej niż 4 GiB.
    Mam 2 sloty DDR2 po 2 GiB -- i więcej nie mogę tu wstawić.

    > Utrata danych.

    Tymczasowych?... Głównie śmieci?

    > Zapewnienie że dysk będzie zasilany non-stop jest mało prawdopodobne

    Nie zależy mi na tym.

    > w praktyce. Cokolwiek, wliczając w to potknięcie się
    > usera o kabel, nie powinny powodować utraty danych.

    Potknięcie myślowe powoduje niepotrzebne/nadmiarowe
    kasowanie -- tak straciłem niedawno dwie partycje systemowe.

    > Innymi słowy zamieniasz siekierkę na kijek.

    Nie mogę keszować wybiórczo na jednym dysku.
    Mogę keszować wszystko na danym dysku albo nic.
    Do tego w Win dwustopniowo -- na każdym dysku.

    > Wolnośc jest, masz prawo zamieniać niewielkie problemy w razie padu na znacznie
    gorsze problemy w razie padu.

    Wyłączyłem (raczej skrajnie ograniczyłem) systemowe keszowanie
    na HDD i SSD właśnie dlatego, że chciałem zminimalizować efekty
    padu. Na RAMdysku miałbym to, czego utrata nie jest bolesna.

    > Cache systemu jest opróznianie w momencie padu zasilania, resztkami sił baterii lub
    energią zgromadzoną w talerzach.

    Baterii starcza na ułamek sekundy zaś energii talerzowej nie
    można wykorzystać. Nowy akumulator kosztuje kilka dych pln.

    > Czas go zmienić.

    Co zmienić? -- qpić kolejny laptop?
    Mam obok tego jeszcze dwa inne, ale z tego też chcę korzystać.

    > A więc tym bardziej nalezy go zmienić bo brzmi to jak coś grubo
    > poniżej 2008 roku.

    Qpiony w połowie sierpnia 2008 r. -- mechanicznie mocno
    wyeksploatowany, ale nadal sprawny.

    > Czyli obecnie bezuzyteczne nawet do przeglądania porno.

    Użyteczny -- W10 pracuje poprawnie; 32WXP przydaje
    się do kilku zadań, do których W10 jest taki sobie.

    > Czas zmienić komputer.

    Mam zdanie odrębne. ;)

    > Stosowna przelotka, poza absurdalną zbędnością, do tanich nie będzie należeć bo
    jest absurdalnie zbędna.

    Kiedyś były przejściówki dające nibydysk z DDR2.

    -=-

    Wrzucenie na takie coś całej partycji W10 jest kosztowne,
    ale dałoby szybkości trudne do osiągnięcia innymi metodami.
    Przy okazji taki dysk nie zużywałby się tak, jak SSD.

    - wysoka cena (~500 pln? za partycję z 64W10 -- zapewne dałoby się znacznie taniej)
    + bardzo dobra wydajność (małe opóźnienia i szybkie transfery)
    + brak zużycia znanego z SSD (można zapisywać praktycznie bez końca)
    + brak mechaniki

    Ale na moje potrzeby takie coś byłoby dobre, o ile byłoby tanie.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. ....................... .-.

  • 6. Data: 2020-03-30 21:24:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2020 20:06, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Ale na moje potrzeby takie coś byłoby dobre, o ile byłoby tanie.

    Nie, nie będzie tanie.

    https://www.youtube.com/watch?v=bYbCYgYZVT8

    Idę o zakład że dowolny dysk SSD jest szybszy niż IDE (133MB/s). Innymi
    słowy sensu w przypadku łącza IDE nie ma żadnego. Absolutnie zero.

  • 7. Data: 2020-03-30 23:03:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r5th12$fm0$...@d...me

    > Nie, nie będzie tanie.

    > https://www.youtube.com/watch?v=bYbCYgYZVT8

    Do laptopa tego nie włożę.

    > Idę o zakład że dowolny dysk SSD jest szybszy niż IDE (133MB/s).

    - Szybkość dysku to także czas dostępu -- albo
    przede wszystkim czas dostępu.

    - SSD zużywa się w efekcie zapisywania go.

    - Przejściówka zezwalająca na włożenie dysku SSD
    w miejsce napędu optycznego PATA też sporo kosztuje.

    > Innymi słowy sensu w przypadku łącza IDE nie ma żadnego. Absolutnie zero.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 8. Data: 2020-03-31 08:38:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/03/2020 23:03, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Do laptopa tego nie włożę.

    Ma tylko obrazować bezsens koncepcji.

    > - Szybkość dysku to także czas dostępu -- albo
    >   przede wszystkim czas dostępu.

    Wąpie aby miało to jakiekolwiek znaczenie dla maszyny z 2008 roku
    popędzanej archaicznym os-em. Można dorabiać silnik rakietowy do karocy,
    ale to tylko chyba na pokaz.

    Gdyby czas dostępu cache plików *naprawdę* miał znaczenie kupiłbyś
    współczesny laptop z duża ilością szybkiego RAMu, a jeszcze lepiej
    współczesny PC. Zamaist tego kisisz się na 12 letnim złomie robiąc
    jakies krytyczne taski wymagające szybkości (!). Litości ... to nie ma
    śladu racjonalizmu.

    > - SSD zużywa się w efekcie zapisywania go.

    Przy 133MB/s przypuszczalnie nie zdążysz go zniszczyć przed śmiercią
    termiczną wszechświata.

    > - Przejściówka zezwalająca na włożenie dysku SSD
    >   w miejsce napędu optycznego PATA też sporo kosztuje.

    No. Ostatnio, jakies 6 lat temu, płaciłem poniżej $2 u Chińczyka. Nie ma
    już ich na aliexpress, najwidoczniej nikomu to nie jest potrzebne.
    Trzeba było się załapać jak były.

  • 9. Data: 2020-04-01 02:08:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "heby" r5uoht$885$...@d...me

    > Wąpie aby miało to jakiekolwiek znaczenie dla
    > maszyny z 2008 roku popędzanej archaicznym os-em.

    W10 zaktualizowany do najnowszej wersji. :)
    32W10 i 64W10 -- oba najaktualniejsze a jeśli nawet
    któryś nie jest już najaktualniejszy, ;) to tylko
    dlatego, że dziś czy wczoraj 9już po północy) była
    jakaś aktualizacja... ;) Raczej ;) mała -- jakieś
    definicje do antywirusów...

    > Gdyby czas dostępu cache plików *naprawdę* miał
    > znaczenie kupiłbyś współczesny laptop z duża ilością
    > szybkiego RAMu, a jeszcze lepiej współczesny PC.

    Może od razu klaster? Wyobraź sobie, że mnie 32WXP
    nadal przydaje się a 4 GiB (3 GiB dla 32WXP + 1 GB
    dla RAMdysku na SWAP i TMPy) to niemało.

> [...]
    > ... to nie ma śladu racjonalizmu.

    > Przy 133MB/s przypuszczalnie nie zdążysz go
    > zniszczyć przed śmiercią termiczną wszechświata.

    133 MiB/s to 467 GiB/h? Rocznie niemal 4 PiB?

    8766*133*3600/1024/1024=4002,72445678711

    Tani dysk 2.5" ma TBW na poziomie 100 TiB?

    102400/467=219,271948608137

    Niespełna 220 godzin -- nawet 10 dób nie pociągnie
    do wyczerpania TBW? Może liczę źle?

    Wiesz, ile naprawdę ma szybki, ale amatorski dysk M.2?
    Może mieć ~300 MB/s po wyczerpaniu buforów. 3 GB/s mają
    szybkie NVMe, ale nie na samych kościach, lecz na RAMce
    czy buforze lub kontrolerze...

    > No. Ostatnio, jakies 6 lat temu, płaciłem poniżej $2

    PATA na SATA czy SATA na SATA?

    > u Chińczyka. Nie ma już ich na aliexpress,

    Po $2 są SATA na SATA.

    > najwidoczniej nikomu to nie jest potrzebne.
    > Trzeba było się załapać jak były.

    PATA na SATA są droższe -- może nawet po $10.

    -=-

    Na razie poprawiam zasilanie tego laptopa -- zamówiłem
    dwa gniazda i jedną wtyczkę DC-022B.

    https://pl.aliexpress.com/item/4000435684332.html?sp
    m=a2g0s.9042311.0.0.37645c0ffTj1TO

    Obecnie mam niepewne zasilanie -- laptop sporo ciągnie
    i na tym, co teraz jest, mam okołoprądowe problemy...

    Zamierzam wmontować gniazdo wprost do obudowy -- fabrycznie
    jest mocowane do płyty głównej, przez co jest podatne na
    wyrwanie i potrzebuje wtyczki długiej na 12 mm. Nie wiem,
    które gniazdo zmieści się -- może uda się wmontować dwa
    naraz, obok siebie. ;)

    -=-

    Może dokupię laptop:
    - mający i7 najnowszej generacji
    - zezwalający na podpięcie pełnego (na
    wszystkich liniach PCIe) dysku M.2
    - z 32 GiB RAMek (2x16 GiB) DDR5
    - z dyskiem hybrydowym 2 TiB
    - i dyskiem SSD M.2 NVMe 1/2 TB
    - oraz bardzo dobra matrycą 17"
    dającą więcej niż FHD...

    Ale... Na razie:
    - nie potrzebuję takiego
    - nie mam pieniędzy na taki

    -=-

    I na razie nie kupię UMIDIGI Z1 PRO za ~650 pln, bo ma słabe opinie...
    Będę czekał na tanie smartfony z SD 855 lub lepszymi...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 10. Data: 2020-04-01 12:24:14
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 01/04/2020 02:08, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > W10 zaktualizowany do najnowszej wersji. :)

    Mam W10 na Atomie230. Widzisz, z faktu że coś można nie oznacza że należy.

    > Może od razu klaster? Wyobraź sobie, że mnie 32WXP
    > nadal przydaje się a 4 GiB (3 GiB dla 32WXP + 1 GB
    > dla RAMdysku na SWAP i TMPy) to niemało.

    Skoro tak to nie potrzebujesz szybkiej emulacji dysku na PATA.

    > 133 MiB/s to 467 GiB/h? Rocznie niemal 4 PiB?

    Robisz tyle entropii? Zmien sprzęt, zrobisz to w tydzień.

    > Wiesz, ile naprawdę ma szybki, ale amatorski dysk M.2?

    Pokaż najpierw jakie ZADANIE przed nim stawiasz. Syntetyczne gadanie o
    prędkosciach nie ma sensu. Co na nim robisz? Kompilujesz kerne linuxa w
    pętli? Robisz za lokalny serwer pornoli? Testujesz retro komputery w
    zderzeniu z rzeczywistością?

    > Może mieć ~300 MB/s po wyczerpaniu buforów. 3 GB/s mają
    > szybkie NVMe, ale nie na samych kościach, lecz na RAMce
    > czy buforze lub kontrolerze...

    Super i co z tego skoro pracujesz na 12 letnim latopie, więc nie ma to
    ABSOLUTNIE żadnego znaczenia. To tylko takie trollowanie jak wepchać
    silnik od Ferrari do dużego Fiata. To u Nienackiego tylko.

    > PATA na SATA czy SATA na SATA?

    PATA na IDE i w komplecie IDE na mSATA. Całość w formie cd-rom do
    laptopa. Nie mam już, poszło do rodziny.

    > Może dokupię laptop:
    > - mający i7 najnowszej generacji
    > - zezwalający na podpięcie pełnego (na
    >   wszystkich liniach PCIe) dysku M.2

    Idę o zakład że z tego nie skorzystasz.

    > - nie potrzebuję takiego

    Tak samo jak nie potrzebujesz hiper dysku na RAMie. Twój problem
    załatwia się zmieniając laptop na PC i dorzucając normalny dysk SSD.