  • 1. Data: 2016-06-30 14:26:38
    Temat: RFID dla biegaczy
    Od: Marek <f...@f...com>

    Zainspirowany tym art.:
    http://www.righto.com/2016/06/inside-tiny-rfid-chip-
    that-runs-san.html

    Przejrzałem się bliżej temu układowi.
    Zastosowanie ciekawe, bo nie trzeba osobno ręcznie "stoperować"
    każdego uczestnika. Biegacz wbiega na specjalną matę z "odbiornikami"
    i jest tagowany automatycznie.
    Jedno, co mnie ciekawi to jak uzyskali wymaganą w sporcie dokładność
    przekroczenia mety. Mam na myśli "złapania" dokładnie momentu
    przekroczenia linii mety przez zawodnika a nie np. 2 metry wcześniej.

    Datasheet układu
    https://support.impinj.com/hc/en-us/articles/2027569
    08-Monza-4-RFID-Tag-Chip-Datasheet

    przedstawia orientacyjne czułości zadziałania w zależności od
    zastosowanej anteny. Dla dipola (str 7) mamy najmniejsze martwe
    strefy, w których układ zadziała. Jest to ok 2.5m
    Jest to nadal zbyt dużo, bo złapie przed metą (uwzględniając też wys.
    od gleby-maty).
    Podejrzewam, że cały widz jest w kształcie tej anteny, by była na
    tyle słaba aby zadziałała tuż nad matą ale nie na tyle by energi
    starczyło na zasilanie...

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-06-30 14:37:42
    Temat: Re: RFID dla biegaczy
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 30 czerwca 2016 14:26:43 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > Podejrzewam, że cały widz jest w kształcie tej anteny, by była na
    > tyle słaba aby zadziałała tuż nad matą ale nie na tyle by energi

    Moze maja te mate tak długa aby tylko na srodku czujniki z jej brzegow łapały taga.
    I jak tylko tag sie złapie przez czujniki z przodu i tyłu to mamy ludzika na środku -
    w punkcie kontrolnym.

  • 3. Data: 2016-06-30 14:43:44
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-30 o 14:37, s...@g...com pisze:
> [...]
    > I jak tylko tag sie złapie przez czujniki z przodu i tyłu to mamy ludzika na środku

    Może są dwie maty. Dwa pomiary. Jeden wynik. :-)
    Na tych 3 metrach maratończyk znacząco nie przyspieszy/zwolni.

    Robert

  • 4. Data: 2016-06-30 16:35:11
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 30.06.2016 um 14:26 schrieb Marek:
> [...]
    > Podejrzewam, że cały widz jest w kształcie tej anteny, by była na tyle
    > słaba aby zadziałała tuż nad matą ale nie na tyle by energi starczyło na

    Używamy RFID do lokalizacji gryzoni (myszy i szczury, najczęściej).
    Dokładność położenia mamy ok. 2cm. Zasięg jest mały (10-20cm) w pionie,
    ale nasze myszy pracują na 125kHz. W przypadku 800MHz można uzyskać dużo
    wyższą kierunkowość, choćby stosując cewki gradiometryczne w nadajniku.
    Wtedy czip odzywa się dopiero wtedy, gdy jest nad matą.

    Waldek

  • 5. Data: 2016-06-30 17:07:26
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-06-30 o 14:26, Marek pisze:
    > Zainspirowany tym art.:
    > http://www.righto.com/2016/06/inside-tiny-rfid-chip-
    that-runs-san.html

    Takie bajery to ja już widziałem na maratonie w Chęcinach pod Kielcami
    ok. 2000 roku. Mata była długości ok 5 metrów i kiedy jakiś zawodnik
    przebiegał przez nią, coś robiło piii-pi-piiiiii-pi-pi-pi-pi-piii,
    rozumiem, że to sygnał informujący o łapaniu czipa RFID.

    Uznałem wtedy, że skoro zawodnik jest łapany przez taki długi odcinek,
    to komputer jakoś sobie uśredni jego położenie.

    Jeśli w tej 5 metrowej macie były przynajmniej 2 anteny, to spokojnie
    można było wykryć: zawodnik przed I anteną, zawodnik między antenami,
    zawodnika za II anteną. Natomiast po liczbie kabli wychodzących z maty
    można było wnioskować liczbę anten na 10 lub więcej, więc wykrycie
    pozycji było bardzo dokładne, włącznie z redundancją na wypadek awarii
    nawet kilku modułów antena-odbiornik.

  • 6. Data: 2016-06-30 17:11:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 30 Jun 2016 17:07:26 +0200, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > ok. 2000 roku. Mata była długości ok 5 metrów i kiedy jakiś
    zawodnik
    > przebiegał przez nią, coś robiło piii-pi-piiiiii-pi-pi-pi-pi-piii,

    Ale to była identyfikacja biegacza czy tylko pikanie jak ktoś
    nadepnie na czujnik? Ten rfid identyfikuje każdego unikalnie.
    Mają nawet funkcję kill :-)

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-06-30 18:08:07
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-06-30 o 17:11, Marek pisze:
    > zawodnik
    >
    > Ale to była identyfikacja biegacza czy tylko pikanie jak ktoś nadepnie
    > na czujnik?

    A ja wiem? Nie było synchroniczne z krokami, więc raczej odbiór sygnału
    z RFID.

  • 8. Data: 2016-07-03 03:21:25
    Od: "adamschodowy" <a...@g...pl>

    Przy dwóch stołecznych maratonach rozstawiali jakieś kierunkowe anteny na
    statywach, kształtem podobne do (chyba) planarnych anten dvb/wifi, takie
    kwadratowe pudełka do małej pizzy. Odległość między nimi ok 10m, na
    wysokości zawieszek z numerami.