  • 11. Data: 2014-07-10 18:42:08
    Temat: Re: Radary i WiFi
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.07.2014 02:35, Pawel O'Pajak wrote:

    > Powitanko,
    >
    > Cytat ze strony pogodynka.pl:
    > "proste linie na mapie radarowej, zbiegające się w lokalizacji radaru
    > meteorologicznego, to zakłócenia od urządzeń Wi-Fi"
    > No i 2 pytania mi sie nasuwaja:
    > - Moc urzadzen WiFi to chyba max 100mW (5GHz to 1W), jak takie cos moze
    > zaklocac radar pogodowy na setki kilometrow?
    > - Czemy w przypadku WiFi, BT i innych zabawek wybrano dokladnie f
    > rezonansowa wody? Nie mozna bylo dac np 2GHz i spokoj? Przeca kawalek
    > deski z natury zawierajacy sporo wody, tlumi sygnal calkiem mocno.
> [...]

    Nie powtarzaj bajek. WiFi _nie_ pracuje na 50-100 THz! ;-)
    http://www1.lsbu.ac.uk/water/vibrat.html
    2.45 (czy ile to w kuchenkach mikforalowych jest)
    nie ma nic wspólnego z rezonansem wody.

    Przejścia atomowe czy wibracje cząsteczkowe to zakres
    optyczny/podczerwony. Aby dostać się do zakresu mikrofalowego,
    aby zbudować zegar atomowy, trzeba wykorzystywać stany
    bardzo blisko siebie (rozczepienie nadsubtelne).

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2014-07-10 18:46:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 10.07.2014 18:42, bartekltg wrote:

> [...]
    > aby zbudować zegar atomowy, trzeba wykorzystywać stany
    > bardzo blisko siebie (rozczepienie nadsubtelne).

    Nieco więcej, jak już się nie czepiamy tak bardzo;)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_absorpt
    ion_by_water#Microwaves_and_Radio_Waves

    Zakres wyższy adsorpcji jest dość szeroki.

    pzdr
    bartekltg

  • 13. Data: 2014-07-10 18:54:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pawel O'Pajak wrote:

    > - Moc urzadzen WiFi to chyba max 100mW (5GHz to 1W), jak takie cos moze
    > zaklocac radar pogodowy na setki kilometrow?

    Moc odbitego sygnału radarowego spada z czwartą potęga odległości,
    a zakłócarki tylko z kwadratem -- gdzieś się muszą przeciąć, być
    może właśnie tam, gdzie wskazali.

    > - Czemy w przypadku WiFi, BT i innych zabawek wybrano dokladnie f
    > rezonansowa wody?

    1. Bo to istniejące od dawna pasmo ISM (wycinek) -- poszli tam, gdzie
    "od zawsze" było wolno bez pozwoleństw.

    2. To nie jest częstotliwośc rezonansowa wody, a jedynie popularny mit:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Microwave_oven

    > Bede wdzieczny za oswiecenie mnie.

    Oświecon? ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2014-07-10 18:57:23
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Dlatego, że uwolniono ją dawno temu dla kuchenek mikrofalowych.

    A szczegóły tu:

    https://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band#History

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2014-07-11 14:13:27
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > https://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band#History

    O, dzieki, bardzo ciekawy artykul, czuje sie oswiecony;-)
    Nie wiem, co mi sie ubzduralo z tym f rezonansowa wody.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa