  • 1. Data: 2017-12-06 19:18:46
    Temat: Radiator
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Otwieram sobie UPS i co widze - tranzystory przykrecone do kawalka
    aluminium,
    taki prostopadloscian jakies 2x2x8cm.

    Takie dobre tranzystory i sie nie grzeja, czy pojemnosc akumulatora
    nie starczy na podgrzanie bloku ? :-)
    Bo chlodzenie to taki blok zapewnia raczej umiarkowane :-)

    Nawiasem mowiac - na plytce 4 tranzystory mocy, jedna kosc DIP32 ... i
    niewiele wiecej.
    No i 5 przekaznikow.
    Ciekawe ... UPS z USB i cos tam nawet monitorowac potrafi, a nie widze
    driverow bramek.
    Jakas specjalizowana kosc z uC i 12V zasilania ?
    Niestety, zaklejona kartką, typ nieznany.

    J.

  • 2. Data: 2017-12-06 20:10:36
    Temat: Re: Radiator
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Takie dobre tranzystory i sie nie grzeja, czy pojemnosc akumulatora nie
    > starczy na podgrzanie bloku ? :-)
    tak właśńie jest w wielu tańszych modelach.

    ToMasz

  • 3. Data: 2017-12-06 20:32:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 06.12.2017 o 19:18, J.F. pisze:

> [...]
    > driverow bramek.
    > Jakas specjalizowana kosc z uC i 12V zasilania ?
    > Niestety, zaklejona kartką, typ nieznany.

    To jakieś 100 gramów aluminium. Wbrew pozorom spora pojemność cieplna.
    Wystarczy na te 15 minut pracy dolnopółkowego UPSa.

    P.P.

  • 4. Data: 2017-12-06 21:11:37
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2017-12-06 20:32, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
    (ciap)

    > To jakieś 100 gramów aluminium. Wbrew pozorom spora pojemność cieplna.
    > Wystarczy na te 15 minut pracy dolnopółkowego UPSa.

    Tańsze od kawałka profilu o 0,01$

    Włodek

  • 5. Data: 2017-12-07 02:19:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 6 Dec 2017 20:32:25 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > To jakieś 100 gramów aluminium. Wbrew pozorom spora pojemność cieplna.
    > Wystarczy na te 15 minut pracy dolnopółkowego UPSa.

    Jakies 6kJ do pogrzania o 80 K.

    Akumulator ma 300kJ ... ale przy duzym pradzie to moze tylko 150.

    Sprawnosc musi miec dosc przyzwoita.

    J.

  • 6. Data: 2017-12-07 09:51:34
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Nawiasem mowiac - na plytce 4 tranzystory mocy, jedna kosc DIP32 ... i
    > niewiele wiecej.

    I poprawnie. :-)
    Popatrz sobie na dokumentację PSOC5LP, napchali w ten układ tyle
    programowalnego sprzętu (zarówno cyfrowego jak i analogoweg), że
    często jedynymi elementami dodatkowymi są kondensatory odsprzęgające.
    Nawet mu przetwornicę boost wsadzili na pokład, co pozwala działac od
    VDD=0,5V.

    > Jakas specjalizowana kosc z uC i 12V zasilania ?
    > Niestety, zaklejona kartką, typ nieznany.

    Są Atmele o VDD bodaj 18 czy 20V.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2017-12-07 10:29:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 07.12.2017 o 02:19, J.F. pisze:

    > Jakies 6kJ do pogrzania o 80 K.
    >
    > Akumulator ma 300kJ ... ale przy duzym pradzie to moze tylko 150.
    >
    > Sprawnosc musi miec dosc przyzwoita.

    Nie chodzi o sprawność akumulatora, a przetwornicy. Zakładając, że jest
    w miarę przyzwoicie zaprojektowana, a radiator może się rozgrzać do
    nawet 140C (tranzystory zwykle mają 150C), i do tego część energii
    rozproszy się do otoczenia, to wszystko się zgadza.

    P.P.

  • 8. Data: 2017-12-07 10:49:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Jakies 6kJ do pogrzania o 80 K.
    >
    > Akumulator ma 300kJ ... ale przy duzym pradzie to moze tylko 150.
    > Sprawnosc musi miec dosc przyzwoita.

    >Nie chodzi o sprawność akumulatora, a przetwornicy.

    Dokladnie tak licze - akumulator dostarczy 150kJ, 6kJ przyjmie
    radiator, wychodzi 4% strat dopuszczalne.

> [...]
    >może się rozgrzać do nawet 140C (tranzystory zwykle mają 150C), i do
    >tego część energii rozproszy się do otoczenia, to wszystko się

    Ja bym sie nie pchal w 140C bez potrzeby :-)

    J.

    P.P.

  • 9. Data: 2017-12-07 13:01:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ja bym sie nie pchal w 140C bez potrzeby :-)

    Swoją drogą, widzieliście parametry termiczne nowych tranzystorów
    z węglika krzemu? Niektóre wyciągają 200C (a gdzieś widziałem i 250C),
    co prowokuje pytanie, czym to lutować, bo zwykły SnPb ma niższą
    temperaturę topnienia niż przylutowana nim część ma w Absolute
    Maximum Ratings...

    W ogóle fantastyczne są to elementy: kilkudziesięcioamperowy JFET
    na 1,2kV z 80 miliomami rezystancji kanału itp. wynalazki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2017-12-07 14:01:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
> [...]
    >co prowokuje pytanie, czym to lutować, bo zwykły SnPb ma niższą
    >temperaturę topnienia niż przylutowana nim część ma w Absolute

    No jak czym - bezolowiowo i juz jest wiecej :-)

    Mozna lutowac ołowiem - tzn nie mozna, bo ROHS, ale temperature
    topnienia ma ponad 300C.

    No i mozna zgrzewac.

    >W ogóle fantastyczne są to elementy: kilkudziesięcioamperowy JFET
    >na 1,2kV z 80 miliomami rezystancji kanału itp. wynalazki.

    A z czego obudowa zrobiona ?

    J.