  • 1. Data: 2018-10-09 12:27:20
    Temat: Radio samochodowe Philips 22 DC741/00 - samo się przestraja
    Od: Marek <t...@f...pl>

    Witajcie,

    używam tego chyba już zabytkowego radio-magnetofonu jak w temacie od wielu lat,
    głównie słucham muzy z telefonu przez dorobione samodzielnie wejście AUX,
    ale czasem chciałoby się posłuchać radyjka. Można oczywiście też z telefonu,
    ale odbiór jest zdecydowanie gorszy niż z radia samochodowego, które korzysta z
    anteny
    na dachu auta.
    Od jakiegoś czasu niestety radio samochodowe zwariowało. Jak wybiorę przyciskiem
    dowolną zaprogramowaną stację, to chwilę gra (max 10 s), a potem bardzo wolno się
    rozstraja,
    tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie
    o kolejne 0,05 MHz). Samoczynne przestrajanie idzie w stronę coraz większych
    częstotliwości,
    tak więc prędzej czy później dostraja się do kolejnej stacji, co objawia się
    wyświetleniem
    tekstu RDS z tejże stacji. Po chwili ponownie ją "gubi", zaczyna się szum i bardzo
    wolnym
    krokiem przestraja się do kolejnej stacji. Dodatkowym efektem jest takie jakby
    dudnienie
    dźwięku z odbieranej w krótkim czasie stacji, tzn. na zmianę dźwięk stacji i szum
    UKF.
    Jaka może być tego przyczyna? Może jakiś kondensator? Rozbierałem to radio, ale
    żaden
    kondensator nie jest choćby napuchnięty. Może coś w syntezie się rypło?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 2. Data: 2018-10-09 12:35:59
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2018-10-09 o 12:27, Marek pisze:
> [...]
    żaden
    > kondensator nie jest choćby napuchnięty. Może coś w syntezie się rypło?

    Serwisówkę znalazłem tu: https://elektrotanya.com/philips_22dc741.pdf/downloa
    d.html
    (link "Download" pod obrazkiem)

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 3. Data: 2018-10-09 13:48:17
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <t...@f...pl> wrote:

> [...]
    rozstraja,
    > tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym (przestrajanie

    A ten przycisk ma w innych trybach jakąś funkcję? Czy po przejściu w tej
    inny tryb też jest wrażenie, jakby sam się wciskał?

  • 4. Data: 2018-10-09 21:06:17
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 09.10.2018 o 13:48, Queequeg pisze:

    > A ten przycisk ma w innych trybach jakąś funkcję? Czy po przejściu w tej
    > inny tryb też jest wrażenie, jakby sam się wciskał?

    Przyciskami oznaczonymi "1".."6" zapamiętuje się i wywołuje zaprogramowaną stację
    (częstotliwość).
    Strojenie ręczne albo automatyczne wykonuje się przyciskami "<" i ">". Klawiatura
    działa
    poprawnie, jedynie zachowanie radia jest takie, jakbym co chwilę wciskał przycisk
    ">", ale na
    pewno sam przycisk nie jest zwarty, bo wciskanie przycisku oprócz zwiększania
    częstotliwości
    co 0,05 MHz powoduje dodatkowo chwilowe wyciszenie szumu i tak to działało, gdy radio
    było
    jeszcze w pełni sprawne. Efekt tej usterki jest taki, jakby napięcie się samoczynnie
    zwiększało
    (a może zmniejszało) na jakimś kondensatorze w głowicy.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 5. Data: 2018-10-09 23:48:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >bardzo wolno się rozstraja,
    >tak jakbym co parę sekund klikał przycisk strojenia w trybie ręcznym

    A moze faktycznie klika.
    Tzn jakas wilgoc moze udawac wcisniecie, albo urwany rezystor powoduje
    brak pull-up.

    J.

  • 6. Data: 2018-10-10 10:15:42
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <t...@f...pl> wrote:

> [...]
    samoczynnie zwiększało
    > (a może zmniejszało) na jakimś kondensatorze w głowicy.

    Czyli to nie przycisk... a wskazanie częstotliwości na wyświetlaczu też
    się zmienia?

  • 7. Data: 2018-10-10 12:00:00
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > A moze faktycznie klika.

    Kluczowa jest informacja, czy zmieniają się wskazania f na wyświetlaczu,
    czy dryfuje sobie "bez wiedzy" kontrolera. Jeśli samo dryfuje, to
    sprawdziłbym, co się dzieje na zasilaniu warikapów w głowicy. Trzeba
    pomacać, jakie V jest na R 3125 (1k) w/g schematu.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2018-10-10 12:09:29
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 2018-10-10 o 10:15, Queequeg pisze:

    > Czyli to nie przycisk... a wskazanie częstotliwości na wyświetlaczu też
    > się zmienia?

    Nie.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 9. Data: 2018-10-10 23:27:05
    Od: Marek <t...@f...pl>

    W dniu 10.10.2018 o 12:00, Pawel "O'Pajak" pisze:
> [...]
    dzieje na zasilaniu warikapów w głowicy. Trzeba pomacać, jakie V jest na R 3125 (1k)

    Częstotliwość na wyświetlaczu pozostaje stała, czyli taka jak wywołana którymś z
    przycisków "1".."6".
    Dziś, z powodu mało wolnego czasu, zdążyłem tylko wyciągnąć to radyjko z auta i
    pomierzyć dwa kluczowe
    napięcia na module głowicy (I100, TUNER MODULE, str.7), i okazało się, że gdy
    częstotliwość sobie "dryfuje",
    to napięcie na pinie 7 (rezystor 3125) pozostaje stałe, ale sporo zawyżone i wynosi
    8,43 V (wg serwisówki na
    str. 9 powinno być w zakresie 1,3..5,7 V), a na pinie 6 też jest stałe, ale również
    zawyżone i wynosi 9,53 V
    (wg serwisówki 8,5 V).
    Najbardziej istotnie jest jednak to, że napięcie na pinie 7 pozostaje stałe, gdy
    wybieram różne zaprogramowane
    stacje przyciskami "1.."6", a powinno się przecież znacząco różnić.
    Co dziwne, zaraz po włączeniu zimnego radia, nawet przy tak zawyżonym napięciu na
    pinie 7, udaje się przez
    parędziesiąt sekund odbierać wybraną przyciskiem stację, ale potem (jakby po
    wygrzaniu się radia) radio
    zaczyna się przestrajać i dostraja się przez chwilę do kolejnych stacji, ale potem
    już nie łapie żadnej
    wybranej przyciskiem stacji, a także przy wyszukiwaniu automatycznym.

    --
    Pzdr.
    Marek