  • 1. Data: 2018-03-19 11:07:20
    Temat: Radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu. Teraz są
    dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z tego
    mały jeż :)

    Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
    Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
    wydumki.

    Macie z tym jakieś doświadczenie?

    Dwie moje wizje są takie:

    http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-1.png
    http://www.chmurka.net/r/usenet/radio-szyba-2.png

    Pierwszej wizji najbliżej jest do pętli magnetycznej, drugiej do dipola /
    ground plane (gdzie przeciwwagą jest karoseria samochodu). Bardziej
    przemawia do mnie wizja druga, nie sądzę żebym na pierwszej w ogóle
    cokolwiek odebrał (no i kwestia zestrojenia pierwszej, bo się zrobi
    ładny układ LC).

    Opis schematów:

    - HTR PWR -- zasilanie ogrzewania tylnej szyby
    - AMP PWR -- zasilanie z radia
    - RADIO -- koncentryk do radia
    - GND -- masa od strony tylnej szyby (tu gdzie jest teraz podpięte
    ogrzewanie)
    - L1, L2 -- dwa dławiki na odpowiedni prąd (zmierzę, nie sądze że > 15A),
    indukcyjność kilkadziesiąt uH
    - HTR1 -- paski ogrzewające na szybie
    - AMP1 -- wzmacniacz (Sunker AMP1 lub fabryczny z samochodu), symbol
    zwykłego op ampa ale wiadomo, o co chodzi
    - F1 -- bezpiecznik na wypadek przebicia C2 (żeby mi się ogrzewanie szyby
    nie zasilało przez oplot koncentryka)... ciekawe jaką ma indukcyjność

    Czy L2 jest konieczne, czy wystarczy L1?

    Czy moja wizja ma sens? Czy może pomysł jest całkowicie poroniony i lepiej
    zabudować antenę gdzie indziej, choćby przyklejaną do szyby?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 2. Data: 2018-03-19 11:40:03
    Temat: Re: Radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-03-19 o 11:07, Adam Wysocki pisze:

    > Wiem, że ludzie podłączają radio samochodowe do ogrzewania tylnej szyby.
    > Są takie fabryczne rozwiązania i różne, bardziej lub mniej skuteczne,
    > wydumki.

    Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników szyby.

    Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
    ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
    filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".

  • 3. Data: 2018-03-19 12:25:09
    Od: BQB <a...@s...com.invalid>

    W dniu 19.03.2018 o 11:40, SnCu pisze:

> [...]
    > ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
    > filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".

    Podłączyć przewód antenowy przez kondensator szeregowo - odetnie
    napięcie stałe, a przepuści zmienne. Ale jaki, tego nie podpowiem -
    trzeba by było poszukać, albo dobrać do częstotliwości, najlepiej, jakby
    tłumił też do kilku-kilkunastu kHz (zakłócenia z alternatora i/lub ze
    świec zapłonowych, jak są)

  • 4. Data: 2018-03-19 12:36:15
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-03-19 o 12:25, BQB pisze:

    > Podłączyć przewód antenowy przez kondensator szeregowo - odetnie
    > napięcie stałe, a przepuści zmienne.

    No kurde, genialny pomysł.

    > Ale jaki, tego nie podpowiem -

    Buuuuuuuu :(

    > trzeba by było poszukać,

    Czyli w domyśle, zapytać kogoś kto się zna?

    > albo dobrać do częstotliwości,

    Ale trzeba by znać wzory.

    > najlepiej, jakby
    > tłumił też do kilku-kilkunastu kHz (zakłócenia z alternatora i/lub ze
    > świec zapłonowych, jak są)

    Jeszcze lepiej, jakby też kopał Bitcoiny.

  • 5. Data: 2018-03-19 13:23:56
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    SnCu <t...@e...ca> wrote:

    > Z tego co widziałem, to fabrycznie to są osobne ścieżki od grzejników
    > szyby.

    To też nie taki zły pomysł, lakier termoprzewodzący mam ;) ale jakbym miał
    malować nim po szybie to chyba lepiej pociągnąć przewód.

    > Natomiast z podanych schematów, bardziej do mnie przemawia 2., przy czym
    > ja bym żadnych dławików w obwodzie ogrzewania nie montował - całe
    > filtrowanie zrobić po stronie "słaboprądowej".

    Ciężko będzie. Raz, że szpilki z alternatora i zapłonu a dwa, że zwarcie
    anteny do masy, ograniczone tylko jej (niewielką) indukcyjnością i
    rezystancją. Te dławiki mają mi tę antenę odseparować od instalacji dla
    częstotliwości radiowych.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 6. Data: 2018-03-19 16:03:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >są
    >dwie (CB i FM), chcę dorzucić trzecią (2m/70cm) i zrobi się już z

    Zrob, bedziesz wzbudzal respekt :-)

    A ta 2m nie bedzie odbierala UKF ?

    Ta od CB tez powinna, a zwrotnica nawet prostsza.

> [...]

    >przemawia do mnie wizja druga, nie sądzę żebym na pierwszej w ogóle
    >cokolwiek odebrał (no i kwestia zestrojenia pierwszej, bo się zrobi

    IMO - pierwsza to ciekawy dipol, zakladajac, ze masz typowa szybe
    poziomymi paskami.
    Ale ... nie zapomnij o kablach doprowadzajacych - wzmacniacz powinien
    byc na srodku szyby, ewentualnie na srodku podszybia.

    Drugi uklad wzmacnia napiecie wygenerowane miedzy grzalką a karoseria
    pojazdu.

    Obstawialbym raczej 2. Ale moze zajsc potrzeba poeksperymentowania z
    cewkami.

    >Czy L2 jest konieczne, czy wystarczy L1?

    IMO - bedzie dzialał i bez, ale chyba lepiej z nim.

    I wejscie IMO moze byc tez z konca "masowego", i moze byc lepie po
    umasieniu wzmacniacza przy szybie ...

    J.

  • 7. Data: 2018-03-19 17:11:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zrob, bedziesz wzbudzal respekt :-)

    Szczególnie u złodziei :) To byłby już trzeci raz.

    > A ta 2m nie bedzie odbierala UKF ?
    >
    > Ta od CB tez powinna, a zwrotnica nawet prostsza.

    Pewnie "jakoś" będzie, ale wolałbym pociągnąć je prosto do transceivera,
    tym bardziej że obie też nadają.

    Podejrzewam, że ta od CB mocno tłumi UKF przez wbudowaną cewkę.

    > IMO - pierwsza to ciekawy dipol, zakladajac, ze masz typowa szybe
    > poziomymi paskami.

    Mam.

    Tylko czy na pewno dipol? Mi to wygląda jak pętla dla ubogich. Właśnie
    druga wygląda jak dipol -- jedna część w postaci grzałki (odseparowanej
    cewkami od instalacji DC), druga część w postaci karoserii.

    > Drugi uklad wzmacnia napiecie wygenerowane miedzy grzalką a karoseria
    > pojazdu.

    A pierwszy nie? To nie jest wzmacniacz symetryczny... choć, oczywiście,
    jeśli tak będzie lepiej, to się zrobi wzmacniacz symetryczny zamiast
    wrzucania gotowca (który zresztą leży w pudle z przydasiami, więc nawet
    kupować nie trzeba :) ).

    > I wejscie IMO moze byc tez z konca "masowego",

    Czemu tak? Mniejsze zakłócenia z zasilania, bo puszczone dodatkowo przez
    indukcyjność szyby?

    > i moze byc lepie po umasieniu wzmacniacza przy szybie ...

    Właśnie, umasienie wzmacniacza... tu są trzy opcje.

    1. Umasienie z koncentryka, idącego do radia (czyli tak jak narysowałem).
    Zaleta to puszczenie osobno masy radiowej (ekranem koncentryka) i ogólnej
    (karoserią) za wzmacniaczem. Wada to to, że antena zbiera względem
    karoserii, nie względem masy radia.

    2. Umasienie przy szybie, niepodłączanie ekranu koncentryka przy
    wzmcniaczu (ekran będzie podłączony po stronie radia, czyli tak, jak
    proponujesz). Wada to osobne masy (wzmacniacz będzie umasiony przy
    szybie, a radio spodziewa się sygnału umasioneg oprzy radiu), co może
    zwiększyć zakłócenia. Zaleta to to, co było wadą wyżej.

    3. Umasienie i z koncentryka, i z szyby. To eliminuję, bo się zrobi pętla
    masy, a może część prądu zasilającego szybę może pójść przez koncentryk.

    Idealnie byłoby mieć wzmacniacz różnicowy (i zasilać z masy radia) lub np.
    transformator 1:1 (i zasilać wzmacniacz z masy szyby), tylko czy to
    konieczne?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 8. Data: 2018-03-19 17:48:04
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2018-03-19 o 13:23, Adam Wysocki pisze:

    > To też nie taki zły pomysł, lakier termoprzewodzący mam ;) ale jakbym miał
    > malować nim po szybie to chyba lepiej pociągnąć przewód.

    Ja to kojarzę z samochodami typu kombi, które mają tą antenę na szybie
    bocznej nad bagażnikiem i ogrzewania tam nie mają.

> [...]
    > anteny do masy, ograniczone tylko jej (niewielką) indukcyjnością i
    > rezystancją. Te dławiki mają mi tę antenę odseparować od instalacji dla

    Może to i dobry pomysł.

  • 9. Data: 2018-03-19 18:57:22
    Od: pilocik <p...@t...pl>

    W dniu 19.03.2018 o 11:07, Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Szukam sposobu na zmniejszenie liczby anten na dachu samochodu.

    a na jakich antenach teraz jedziesz ?

    CB+FM = Triflex, nie wiem na jakich osiągach CB Ci zależy ale do
    antymiśkowania się w zupełności nadaje

    CB + spliter MIX27 = wyciąga FM z CB, testowałem, działa przyzwoicie

    ostatecznie aktywna antena wewnętrzna FM ( takie przyklejane na szybę )
    schowana pod deską - warunek: by to miało sens musi być równo lub
    powyżej linii blach auta, testowałem, obleci ale szału nie ma

  • 10. Data: 2018-03-19 21:49:36
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    pilocik <p...@t...pl> wrote:

    > a na jakich antenach teraz jedziesz ?

    Uchwyt TwinCar, nazw anten w sumie nie pamiętam... zbyt dawno kupowałem
    ten zestaw. Jest napisane na antenach, zerknę.

    > CB+FM = Triflex, nie wiem na jakich osiągach CB Ci zależy ale do
    > antymiśkowania się w zupełności nadaje

    W mieście i tak jeżdżę na pochylonej antenie (bo garaże), dopiero w trasy
    ją przekręcam na 90 stopni względem dachu... i wtedy osiągi CB wzrastają.

    > CB + spliter MIX27 = wyciąga FM z CB, testowałem, działa przyzwoicie

    Może to i opcja. Zadziała lepiej niż moja wydumka z ogrzewaniem szyby?
    Na pewno plusem jest nieprzerabianie instalacji szyby. Minusem cena :)

    > ostatecznie aktywna antena wewnętrzna FM ( takie przyklejane na szybę )
    > schowana pod deską - warunek: by to miało sens musi być równo lub
    > powyżej linii blach auta, testowałem, obleci ale szału nie ma

    No i znów... taka antena będzie lepiej zbierała, niż ogrzewanie szyby?
    Powierzchnia dużo mniejsza...

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]