  • 1. Data: 2016-08-22 20:29:05
    Temat: Raspberry Pi + codec audio na I2S
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Próbuję w tej chwili podłączyć Raspberry Pi Zero do modułu z układem
    wm8731. System wykrywa chip na magistrali i2c. Pierwotnie posługiwałem
    się tym opisem:

    http://blog.koalo.de/2013/05/i2s-support-for-raspber
    ry-pi.html

    Pominąłem jedynie opis poświęcony kompilowaniu jądra, bo AFAIK od
    jakiegoś czasu niezbędne moduły są już standardowo dołączane do Rapbiana
    Jessie. Niestety stosowanie się do tej instrukcji nie przynosiło żadnych
    efektów - w systemie nie pojawiała się żadna nowa karta dźwiękowa.

    Trochę doczytałem i wygląda na to, że w nowszych wersjach systemu
    ładowanie modułów odbywa się przez wpisy w /boot/config.txt

    Dodałem więc następujące wpisy:
    dtparam=i2s=on
    dtoverlay=i2s-mmap
    dtoverlay=rpi-proto

    Po restarcie nastąpił połowiczny sukces "aplay -l" pokazuje kartę
    dźwiękową, jednak dmesg pokazuje następujące błędy podczas startu systemu:

    [ 9.949830] snd-rpi-proto soc:sound: ASoC: CPU DAI (null) not registered
    [ 9.949873] snd-rpi-proto soc:sound: snd_soc_register_card() failed: -517
    [ 10.033350] snd-rpi-proto soc:sound: ASoC: CODEC DAI wm8731-hifi not
    registered
    [ 10.033391] snd-rpi-proto soc:sound: snd_soc_register_card() failed: -517

    Nie jestem też w stanie niczego odtworzyć za pośrednictwem tej karty - w
    głośnikach cisza, a w dmesg kolejne błędy:

    [ 175.093402] bcm2835-i2s 20203000.i2s: I2S SYNC error!
    [ 176.125304] bcm2835-dma 20007000.dma: DMA transfer could not be
    terminated
    [ 176.126270] bcm2835-i2s 20203000.i2s: I2S SYNC error!
    [ 176.265806] bcm2835-dma 20007000.dma: DMA transfer could not be
    terminated

    Ktoś ma jakiś pomysł? problem prawie na pewno nie jest sprzętowy.
    Próbowałem na dwóch różnych Raspberry Pi i wielokrotnie sprawdzałem
    połączenia.

  • 2. Data: 2016-08-22 21:40:31
    Temat: Re: Raspberry Pi + codec audio na I2S
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-08-22 o 20:29, Atlantis pisze:
    > Próbuję w tej chwili podłączyć Raspberry Pi Zero do modułu z układem
    > wm8731. System wykrywa chip na magistrali i2c. Pierwotnie posługiwałem
    > się tym opisem:

    [...]
    > Ktoś ma jakiś pomysł? problem prawie na pewno nie jest sprzętowy.
    > Próbowałem na dwóch różnych Raspberry Pi i wielokrotnie sprawdzałem
    > połączenia.

    z I2S kiedyś walczyłem, niestety nie na Raspie, tylko na DSP TI, ale...
    sam I2S ma kilka trybów (podobnie jak SPI) rózniących się polaryzacją
    zegara, liczbą bitów, kodowaniem kanałów itp. Jak się format nadawania
    nie zgadza z wymaganym przez kodek - nie zadziała. Polecam DOKŁADNĄ
    lekturę datasheetów.

    a.

  • 3. Data: 2016-08-22 22:02:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-08-22 o 21:40, Artur Miller pisze:

> [...]
    > zegara, liczbą bitów, kodowaniem kanałów itp. Jak się format nadawania
    > nie zgadza z wymaganym przez kodek - nie zadziała. Polecam DOKŁADNĄ

    Tylko co mi dadzą datasheety, jeśli używam Raspberry Pi?
    Nie znam się na Linuksie na tyle, żeby myśleć o napisaniu własnego
    sterownika. Mogę jedynie operować na tym, co już jest w systemie i
    zastanawiać się, dlaczego nie działa.

  • 4. Data: 2016-08-22 22:05:34
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-08-22 o 22:02, Atlantis pisze:

> [...]
    > Nie znam się na Linuksie na tyle, żeby myśleć o napisaniu własnego
    > sterownika. Mogę jedynie operować na tym, co już jest w systemie i

    dadzą to, że zapewne da się jakoś konfigurowac I2S w tym Linuxie. I
    warto go tak skonfigurować, jak potrzebuje tego kodek.

    a.

  • 5. Data: 2016-08-23 06:09:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-08-22 o 22:05, Artur Miller pisze:

    > dadzą to, że zapewne da się jakoś konfigurowac I2S w tym Linuxie. I
    > warto go tak skonfigurować, jak potrzebuje tego kodek.

    Takimi niskopoziomowymi operacjami raczej zajmuje się steronik. Wątpię,
    żeby użtykownik miał coś do powiedzenia.

  • 6. Data: 2016-08-23 08:03:17
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2016-08-23 o 06:09, Atlantis pisze:

    > Takimi niskopoziomowymi operacjami raczej zajmuje się steronik. Wątpię,
    > żeby użtykownik miał coś do powiedzenia.

    na niechęć do posiadania wiedzy ja już nic nie poradzę :)

    a.

  • 7. Data: 2016-08-23 08:37:04
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    na początek sprawdź czy cokolwiek masz na linii i2s, zegar, jakieś dane,
    cokolwiek (oscyloskopem).

    Potem możesz się bawić w ustawianie i2s..

    http://cdn.sparkfun.com/datasheets/Dev/Arduino/Shiel
    ds/WolfsonWM8731.pdf

  • 8. Data: 2016-08-23 08:56:02
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-08-23 o 08:03, Artur Miller pisze:

    > na niechęć do posiadania wiedzy ja już nic nie poradzę :)

    Jaką niechęć? Przeczytałem dokumentację poświęconą konfiguracji
    interfejsu i2s w Raspberry Pi oraz poszczególnych kart audio (w moim
    przypadku układ ma byś software'owo kompatybilny z rpi-proto).
    Nie było tam ani słowa o konfiguracji interfejsu. W ogólne nie było
    wyszczególnionych żadnych opcji konfiguracyjnych. Zakładam więc, że są
    one hardkodowane w driverze. Bo niby czemu miałoby być inaczej? Wiadomo
    jaki układ zastosowano w danej karcie, więc wystarczy raz podać
    odpowiadające mu parametry. Ingerencja użytkownika jest całkowicie zbędna.

  • 9. Data: 2016-08-23 09:30:35
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-08-23 o 08:37, wchpikus pisze:

    > na początek sprawdź czy cokolwiek masz na linii i2s, zegar, jakieś dane,
    > cokolwiek (oscyloskopem).

    Niestety mój jedyny oscyloskop to zabytek, który nadaje się właściwie
    tylko do pracy z układami analogowymi. Nie ma wyzwalania zboczem ani
    pamięci.

    Prosty analizator stanów logicznych wystarczy? Mam go podpiąć do
    magistrali i2s zamiast karty dźwiękowej, czy podłączyć go równolegle,
    jako kolejne urządzenie na magistrali?

    Rozumiem, że po i2s lecą tylko próbki dźwięku, a sterowanie odbywa się
    poprzez i2c?

  • 10. Data: 2016-08-23 09:58:55
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

> [...]
    > jako kolejne urządzenie na magistrali?
    >
    > Rozumiem, że po i2s lecą tylko próbki dźwięku, a sterowanie odbywa się

    Analizator starczy
    Zobacz czy Pi cokolwiek wysyla do ukladu.
    Jesli jest jako master, bedzie zegar WS i linie danych.
    Jesli nie ma nic, to trzeba go zmusic do tego.

    Co do kodeka, nie wiem jak jest sterowany z Pi, nie znam tej plyty, moze
    byc i2c lub spi, ale samo ustawienie karty to tez troche zabawy.

    Ustawienie powinno byc takie
    pi (master, wystawia zegar) , kodek(slave), bez zegara.
    Ustawienie ramek tez powinno być zgodne w obu urządzeniach (próbkowanie
    itp).

    Jeśli sygnały fizycznie są i sa zgodne, to zadziała.
    Nie wiem czy kodek nie potrzebuje tez master-clock,warto sprawdzić czy jest