  • 11. Data: 2020-01-02 15:22:36
    Temat: Re: 5V z HMI
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 2 stycznia 2020 11:11:46 UTC+1 użytkownik AS napisał:

    > Jeśli wpiąłeś do wyjścia switcha to oczywiście zadziała. Pytanie jak
    > zasilasz switch HDMI? Z zasilacza czy z innego źródła sygnału?

    Z tego, co zrozumiałem, wystarczy podłączyć kablem HDMI wejście (input) telewizora z
    wyjściem (output) switcha - i switch się włącza.
    Oczywiście do wejść (inputs) switcha nic nie jest podłączone.
    Tak samo nie jest podłączony do switcha żaden zasilacz.
    Wniosek - switch zasilany jest 5V po kablu HDMI z telewizora - więc na gniazdku to 5V
    jest, niezależnie od tego, że jest to wejście (input) HDMI.

  • 12. Data: 2020-01-02 15:26:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 31 grudnia 2019 15:29:45 UTC+1 użytkownik AS napisał:

    > A sprawdzasz na źródle sygnału czy na odbiorniku?
    > 5V znajdziesz w dekoderze sat albo odtwarzaczu, w gnieździe HDMI
    > telewizora go nie będzie :)

    A to dlaczemu?
    Niby że w odtwarzaczu czy dekoderze sat jest hdmi output, a w telewizorze zwykle są
    tylko hdmi input?
    Jest o tym gdzieś w specyfikacji?
    W sumie jakiś to tam sens ma, bo po co łączyć 5V ze źródła z 5V odbiornika - więc
    pytanie, czy to jest "5V i już" czy "5V jedynie na output".
    Ew. może jest to coś w stylu USB-on-the-go - tyle że np. ręcznego, że output ma to 5V
    mieć, a input może/musi mieć opcję włączania - a domyślnie ma być wyłączone?

  • 13. Data: 2020-01-02 18:35:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/01/2020 11:11, AS wrote:
    > Jeśli wpiąłeś do wyjścia switcha to oczywiście zadziała. Pytanie jak
    > zasilasz switch HDMI? Z zasilacza czy z innego źródła sygnału?

    Z telewizora. Przy czym nie zasilam już bo telewizora już dawno nie ma.
    To był jakiś Sony Bravia. Widziałem też na youtubie mistrza który z
    kabla HDMI podpiętego pod TV zasilał Raspbery Pi Zero. Nie pamietam już
    co to był za model TV.

    Najwidoczniej część TV mimo że nie muszą to podają 5V i to całkiem silne
    skoro Pi działało.

  • 14. Data: 2020-01-03 08:04:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 31.12.2019 15:29, AS wrote:

    > A sprawdzasz na źródle sygnału czy na odbiorniku?
    > 5V znajdziesz w dekoderze sat albo odtwarzaczu, w gnieździe HDMI
    > telewizora go nie będzie :)

    I to jest generalnie jednym z większych nieporozumień, jeśli chodzi o
    ten standard. Rozumiem, że napięcia zasilające nie występowały w
    złączach takich jak RS232, których geneza sięga komputerowej
    prehistorii. Jednak HDMI? Przecież to było do przewidzenia, że w końcu
    pojawią się źródła sygnału na tyle małe, by dało się je zmieścić w
    sporawej wtyczce. Korzystanie z takiego Chromecasta byłoby o wiele
    prostsze, gdyby można było go po prostu zasilić ze złącza HDMI.

  • 15. Data: 2020-01-03 12:20:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 31.12.2019 15:29, AS wrote:

> [...]
    >ten standard. Rozumiem, że napięcia zasilające nie występowały w
    >złączach takich jak RS232, których geneza sięga komputerowej

    a potem zasilaly myszke :-)

> [...]
    >sporawej wtyczce. Korzystanie z takiego Chromecasta byłoby o wiele
    >prostsze, gdyby można było go po prostu zasilić ze złącza HDMI.

    No i jak widac - zasilanie jest przewidziane.
    Tylko ten problem - kto ma zasilac, jak laczymy komputer z monitorem?

    A swoja droga - nie ma juz do tego jakiegos protokolu automatycznie
    wlaczajacego zasilanie ?

    P.S. Nie wiem na ile istotne - ale jest tam kanal I2C na dane
    konfiguracyjne ... czy nie ma potrzeby odczytu tych danych przy
    wylaczonym tv/monitorze ?
    Bo moze ta pamiec w TV powinna byc zasilana ze strony drugiego
    urzadzenia ?

    J.

  • 16. Data: 2020-01-03 12:42:17
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

> [...]
    5V mieć, a input może/musi mieć opcję włączania - a domyślnie ma być wyłączone?
    To podłącz dwa telewizory kablem HDMI i sprawdź czy zadziała ;)
    Specyfikację HDMI łatwo można znaleźć w sieci (np. plik
    HDMISpecification13a.pdf).
    Zacytuję z niego:

    4.2.7 +5V Power Signal
    The HDMI connector provides a pin allowing the Source to supply +5.0
    Volts to the cable and
    Sink.
    All HDMI Sources shall assert the +5V Power signal whenever the Source
    is using the DDC or
    TMDS signals. The voltage driven by the Source shall be within the
    limits specified for TP1
    voltage in Table 4-22. An HDMI Source shall have +5V Power signal
    over-current protection of no
    more than 0.5A.
    All HDMI Sources shall be able to supply a minimum of 55 mA to the +5V
    Power pin.
    A Sink shall not draw more than 50 mA of current from the +5V Power pin.
    When the Sink is
    powered on, it can draw no more than 10mA of current from the +5V Power
    signal. A Sink shall
    assume that any voltage within the range specified for TP2 voltage in
    Table 4-22 indicates that a
    Source is connected and applying power to the +5V Power signal.
    A Cable Assembly shall be able to supply a minimum of 50mA to the +5V
    Power pin to a Sink,
    even when connected to a Source supplying no more than 55mA.
    The return for the +5V Power signal is DDC/CEC Ground signal.

    Źródło sygnału wystawia napięcie 5V po to by zasilić w odbiorniku pamięć
    eeprom po to by odczytać parametry telewizora (rozdzielczości itp) po
    I2C nawet przy wyłączonym telewizorze.
    Znalazłem w sieci schemat jakiegoś telewizora LCD SONY i wszystko było
    zgodne ze specyfikacją.
    Jeśli ktoś ma schemat telewizora w którym jest to inaczej rozwiązane to
    chętnie spojrzę.

  • 17. Data: 2020-01-03 12:56:30
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

    W dniu 02.01.2020 o 18:35, heby pisze:

> [...]
    > już co to był za model TV.
    >
    > Najwidoczniej część TV mimo że nie muszą to podają 5V i to całkiem
    Znalazłem ten filmik na youtubie:
    https://www.youtube.com/watch?v=vJRvxx7cdfU
    Słabo go przeanalizowałeś bo mistrzu używa specjalną przejściówkę HDMI,
    która na pin 5V HDMI podłącza napięcie dostarczane kablem USB z gniazda
    USB w telewizorze :)
    https://www.amazon.com/gp/product/B00LQT760Q/ref=as_
    li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&tag=e074d-20&camp=1789&c
    reative=9325&linkCode=as2&creativeASIN=B00LQT760Q&li
    nkId=efa280b93b33542224e5ab62243fd001

  • 18. Data: 2020-01-03 13:14:56
    Od: AS <N...@p...onet.pl>

    W dniu 03.01.2020 o 12:42, AS pisze:

> [...]
    > zgodne ze specyfikacją.
    > Jeśli ktoś ma schemat telewizora w którym jest to inaczej rozwiązane
    Zapomniałem o jednym wyjątku. Gniazdo HDMI w telewizorze z opcją MHL.
    Wtedy można spodziewać się napięcia 5V z większym prądem. Ale nie jest
    to już specyfikacja HDMI tylko MHL.
    http://philips-tvconsumercare.kxondemand.com/Portal/
    pl/Faq/All/6370

  • 19. Data: 2020-01-03 13:17:21
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.01.2020 12:20, J.F. wrote:

    > a potem zasilaly myszke :-)

    To był po prostu sprytny hack. Niewykorzystane linie sygnałowe miały na
    tyle dużą wydajność prądową (a raczej elektronika myszy pobierała tak
    mało energii), że można z nich było zasilić urządzenie. Projektanci
    RS232 nie przewidzieli jednak osobnego pinu/pinów na zasilanie
    urządzenia peryferyjnego. A szkoda, bo plątanina kabli za komputerami w
    latach dziewięćdziesiątych uległaby redukcji. :)

    > No i jak widac - zasilanie jest przewidziane.
    > Tylko ten problem - kto ma zasilac, jak laczymy komputer z monitorem?

    No i to właśnie jest archaiczne myślenie, w którym komputer jest dużą
    skrzynką, a monitor stanowi podłączone do niego urządzenie wyjściowe.
    Żyjemy w XXI wieku. W dzisiejszych czasach telewizor wyposażony w złącze
    HDMI jest autonomicznym urządzeniem, a podłączony do niego "komputer" w
    formie takiego Chromecasta jest zaledwie gadżetem. To chyba dało się
    przewidzieć...

    > A swoja droga - nie ma juz do tego jakiegos protokolu automatycznie
    > wlaczajacego zasilanie ?

    Jest coś takiego jak HDMI-CEC. Standard umożliwia komunikacją pomiędzy
    urządzeniem a telewizorem, nawet gdy ten jest "wyłączony". Dzięki temu
    taki Chromecast może wysłać żądanie włączenia telewizora i przełączenia
    się na właściwe źródło obrazu.

  • 20. Data: 2020-01-03 15:04:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 03.01.2020 12:20, J.F. wrote:

> [...]
    >HDMI jest autonomicznym urządzeniem, a podłączony do niego "komputer"
    >formie takiego Chromecasta jest zaledwie gadżetem. To chyba dało się

    I to jest wlasciwe myslenie ?

    Bo za chwile bede mial np komputer i ekran LCD czy e-paper, albo jakis
    nadajnik o znikomym poborze pradu,
    i po co dodatkowe kable :-)

    Dwie linie przewidziec - po jednej z kazdego konca ?

> [...]
    >temu
    >taki Chromecast może wysłać żądanie włączenia telewizora i

    Taa .. i kto tu kogo powinien zasilac :-)
    TV na stanby Chromecasta, czy Chromecast TV do czasu jego wlaczenia
    :-)

    J.