    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Subject: Re: 802.22
    Date: Thu, 24 Jun 2010 05:24:54 +0200

    zenek wrote:

    > Po zdigitalizowaniu dalej te pasma beda zajmowane przez TV tylko inaczej
    > rozlozone. A powiedz mi jak to stwierdzasz ze nadajnik jest wylaczony ?
    > Bo to ze akurat nie ma sygnalu na danym kanale to nie znaczy ze nadajnik
    > nie pracuje.

    po zdigitalizowaniu w jeden kanal wchodzi kilka kanalow, i kanal zmienia
    szerokosc w zaleznosci od 'zajetosci' kazego kanalu - jesli na kazdym bedzie
    nadawana np. statyczna plansza, ew. czesc nie bedzie nadawac nic to kanal
    bedzie wezszy.

    ad wylaczen - brak nosnej mowi sam za siebie :) i oprocz tego wiem ze
    nadajniki sa wylaczane od samych technikow ktorzy pracuja na stacjach
    przekaznikowych w okolicy - wylaczenie nadajnika to b. duza oszczednosc
    energii i robi sie to rutynowo, m.in. dlatego czesc z nich oplacalo sie
    'upgrade'owac' na nadajniki tranzystorowe pomimo iz wiazalo sie to z
    gigantycznymi kosztami.

    jeszcze jedna uwaga - w regionie w ktorym mieszkam 'bandplan' dopiero od
    niedawna jest mniej-wiecej 'regulowany' miedzynarodowo, a i to odbywa sie
    raczej 'luzno'. swego czasu sporo problemow wynikalo z tego ze niektore
    stacje przekaznikowe byly zaklocane przez silne niemieckie stacje, ktore
    'wchodzily' na polskie kanaly przy okresach dobrej propagacji.

    duzo jest tez 'marginesu' wlasnie na warunki propagacyjne - co oznacza ze
    niektore kanaly sa zarezerwowane jako puste tylko wlasnie na okazje
    'warunkow dx'owych' - pracuje na nich czesto odlegla o kilkaset km. stacja.

    wlasnie dlatego 802.22 jest imho tak atrakcyjny - adaptuje sie do zmiennych
    warunkow propagacji , co umozliwia lepsze wykorzystanie tego bardzo
    zaleznego od warunkow meteo , pory roku (liscie) , wilgotnosci powietrza
    itd. - pasma.
    ba. boje sie ze same stacje tv raczej beda skonne uzyc 802.22 do
    udostepniania sygnalu tv - pomysl o samych oszczednosciach energii z tym
    zwiazanym (ktos wlacza tv - nawiazuje sesje tcp/ip. jesli telewizor ma off,
    to nadajnik nie musi pracowac. oczywiscie sam sygnal video moze leciec juz
    po multicascie ) daje to wiec Duze oszczednosci energii (a cena energii
    nadal rosnie) i latwa mozliwosc zarowno gromadzenia statystyk ad
    ogladalnosci jak i opcje np. oferowania szyfrowanych strumieni , przy czym o
    wiele latwiej rozwiazac kwestie autentyzacji klientow gdy maja oni mozliwosc
    nawiazywania 2-stronnej komunikacji (wymiana kluczy publicznych/prywatnych,
    przedluzanie okresow platnosci, uslugi dodatkowe...)