    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 24 Apr 2019 00:11:48 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Ada Tutorial - w Instytucie Lotnictwa
    From: g...@g...com

    W dniu wtorek, 23 kwietnia 2019 21:27:13 UTC+2 użytkownik slawek napisał:
    > Problem jest znacznie bardziej. Testowanie to proteza. Czasem
    > pomaga. Raczej nie szkodzi.

    ?
    Testowanie to proteza?!
    "Zbudowaliśmy dla państwa samolot. Nie, nie przetestowaliśmy, ale w teorii wszystko
    powinno działać."
    "Jutro oddajemy most do użytku. Nie testowaliśmy, ale mamy na miejscu inżyniera. Jak
    by się działo coś złego, to naprawi"

    Testowanie jest integralną częścią budowy każdego systemu.

    > Ale rozwiązaniem jest inne spojrzenie
    > na to czym jest bug, czym jest program itd. Myśleliśmy że
    > komputery będą wolne od ludzkich słabości. Ale tak nie jest.

    ?!
    "Mój komputer pierdzi jak się obeżre grochu"
    "Zrezygnowaliśmy z instalacji kolejnej aplikacji, bo komputer powiedział, że jest już
    zmęczony i chce iść spać"
    "Tegoroczne wybory zostają odwołane z powodu strajku maszyn obliczeniowych"
    "Komputer powiedział, że nie będzie uruchamiał aplikacji finansowych w piątek 13tego,
    bo to przynosi pecha"

    > Musimy nauczyć się akceptować i określić co chcemy akceptować.

    Kolega opowiadał historię, jak koleżanki jego mamy z pracy korzystające z Windowsa 95
    wezwały go kiedyś, bo miały problem z wyskakującym niebieskim ekranem.
    Miały na ten temat różne hipotezy - że na przykład jak się przejdzie przez drzwi, to
    się robi niebieski ekran, albo że jak się będzie podlewało kwiat, itd.

    Ludzie są aż za dobrzy w wymyślaniu nierzeczywistych przyczyn dla zjawisk.
    (Dowodem na to jest istnienie wielu religii i kultów).

    Rzeczywistą przyczyną problemu był WinNuke. Kolega powiedział, żeby odłączyły
    komputery od sieci, i wtedy problem rzeczywiście zniknął.

    Tym, czego musimy się nauczyć, nie jest akceptowanie, tylko rozumienie.
    Idealnie byłoby, gdyby użytkownik systemu mógł łatwo rozumieć zasady działania
    systemu, którego używa, i samemu móc go zmieniać.
    W świecie komputerów to nie jest jakiś "utopijny ideał".

    > Przykładowo: czy jeżeli automatyczne lądowanie F35 może zakończyć
    > się śmiercią pilota to jest to ok?

    Nie, to nie jest ok.

    > Dodatkowe dane:
    > prawdopodobieństwo jest znacznie mniejsze niż gdy pilotuje
    > człowiek - ale większe niż zero i - gdyby napisać lepiej program
    > byłoby mniejsze.

    I gdyby go dobrze wytestować, żeby przynajmniej znać ryzyko.