    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Arduino - zasilanie z baterii
    Date: Tue, 10 Oct 2017 16:31:40 +0000 (UTC)

    miumiu <a...@b...pl> wrote:

    > Konkretnie to chce zrobic interwalometr do aparatu fotograficznego, ktory
    > poprzez mruganie dioda IR bedzie uruchamial spust migawki co okreslony
    > odstep czasu. Takie urzadzenie musialoby dac rade dzialac kilka-kilkanascie
    > godzin robiac w tym czasie nawet tysiace mrugniec. Nie jestem pewien jaki
    > dokladnie bedzie pobor pradu, ale mysle ze 3x1.2V (eneloopy 2000mAh) na
    > takie 10 godzin pracy to minimum. Oprocz diody IR podpietych bedzie kilka
    > diod podswietleniowych i standardowy wyswietlacz 4x20, ktory bedzie sluzyl
> [...]

    Ja bym najpierw zrobil bilans pradu. Wyglada ze procesor ma niewiele
    do roboty, w pierwszym przyblizeniu powinno mu wystarczyc 15mA.
    Wyswietlacz LCD (bez podswietlania) powiniem brac ponizej 1mA.
    Dioda IR moze brac sporo pradu jak dziala, zuzycie bedzie zalazalo
    od tego jak dlugo miga (przy krotkich impulsach sredni pobor moze
    byc bardzo maly). Diody do podswietlania tez moga brac
    sporo pradu.

    Wyswetlacz LCD potrzebuje 5V raczej stablizowane, przy 3.3V mi
    nie dzialal. Przy tym kontrast zalezy od napiecia, jak sie
    napiecie mocno zmieni to moze byc klopot z widocznoscia (ja
    mam dobrze stabilizowane napiecie i klopotow z widocznoscia
    nie mialem, ale niezbyt duze rozregulowanie kontrastu potrafi
    kompletnie zepsuc widocznosc). Nie wiem jak LCD zachowa sie
    na mrozie, producent obiecuje prace tylko przy dodatnich
    temperaturach.

    Jeszcze co do zuzycia pradu przez procesor: Leonardo jest tu
    niezbyt fajny (mozliwosc uzycia USB wymusza uzycie kwarcu
    i czestotliwosc zegara 16MHz). Jesli nie potrzebujesz duzej
    dokladnosci czasu (albo dodasz dokladny zewnetrzny zegar)
    to powinna wystarczyc czestoliwosc 1MHz, wtedy pobor mocy
    bylby duzo mniejszy -- Uno czy Pro Mini mozna w miare latwo
    przestawic w taki tryb. Jesli potrzebny jest kwarc, to sa
    dostepne wersje Pro Mini z kwarcem 8MHz -- wtedy zuzycie
    pradu przez procesor spada gdzies do polowy. Podstawowa
    funkcje (generowanie impulsow w wyznaczonym czasie) da sie
    zrobic na kilku mikroamperach, ale trudno to osiagnac
    w ramach Arduino.

    --
    Waldek Hebisch