  • 11. Data: 2002-10-24 16:02:15
    Temat: Re: Atak na kluczowe serwery internetu
    Od: DrStorm <D...@w...pl>

    W artykule <ap6sga$a9c$1@news.tpi.pl> Maciej Bebenek napisał(a):
    > Jesli chodzi o prawo zwiazane z internetem: wczoraj mial miejsce najwiekszy
    > jak do tej pory w historii atak na to, co azywamy internetem. Zaatakowano
    > 13 serwerow, ktore obsluguja system nazw domenowych. System przetrwal,
    > chociaz 8 maszyn nie wytrzymalo ataku. Gdyby atak sie powiodl - internet
    > przestalby istniec na okolo tygodnia (jak sadze), a strat nie probowalbym
    > oszacowac. Przestalyby dzialac witryny internetowe, banki elektroniczne,
    > gieldy, (ZUS?), etc.. To nowy wymiar tego typu atakow. W komentarzach na
    > temat tego wydarzenia powraca jedno okreslenie: terroryzm.
    Nie bylo by tak zle :), dzieki hierarchicznej strukturze DNS, wylaczenie
    najwiekszych nie spowodowaloby az tak duzych szkod :). Wszystkie zapytania DNS
    ida najpierw do serwera Twojego operatora, pozniej do krajowych serwerow DNS,
    a dopiero na samym koncu do ktoregos z tych 13 RootSerwerow, ich pad wylaczyby
    domeny .com .net .org i to dopiero po minieciu czasu TTL danych domen.
    Do tego pisanie "internet przestalby istniec" to katastrofizm ;), Internet
    dzialalby dalej, bylby trudny w uzyciu, ale dzialalby :)

    DrStorm

  • 12. Data: 2002-10-25 12:17:41
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@W...hoth.jmg.com.WytnijTo.pl>

    Adam Gasiorski <a...@f...interia.pl> wrote:
    > Moze czas zaczac pamietac adres IP ? Tak jak nr telefonu...
    Co jest bardzo przydatne w przypadku wirtualnych serwerwerow www "name-based".
    Ehhh....

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

    --
    Krzysztof Oledzki
    e-mail address: ole(at)ans.pl

  • 13. Data: 2002-10-25 12:17:59
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@n...net>

> [...]
    DNS,
    > a dopiero na samym koncu do ktoregos z tych 13 RootSerwerow, ich pad

    oj chyba jednak nie do konca....
    Czy widziales swoj plik z root'ami ? masz tam gdzies spis serwerow krajowych
    ? raczej nie. Z tego co wiem to zapytania zawsze najpiew leca do ktoregos
    root'a.
    No chyba ze sobie zmodyfikujesz liste root'ow i dopiszesz tam serwery dla
    domeny .pl.

    Marcin

  • 14. Data: 2002-10-25 13:55:20
    Od: DrStorm <D...@w...pl>

    W artykule <apbatb$ppu$1@news2.tpi.pl> Marcin Kuczera napisał(a):
> [...]
    > root'a.
    > No chyba ze sobie zmodyfikujesz liste root'ow i dopiszesz tam serwery dla
    :), sprawdz /etc/resolv.conf :), co tam masz wpisane ?? 13 rootserwerow ??
    czy moze tylko DNSy swojego ISP ?
    DNSy ISP powinny znac adresy Rootserwerow domeny .pl i tych 13 glownych tez :)
    Gdyby zapytania szly tylko do tej 13ski to bylyby to najbardziej obciazone
    maszyny w Internecie, i zaden DoS nie bylby im straszny, zreszta na nich nie
    ma poszczegolnych adresow, a tylko przekierowania do odpowiednich DNSow
    lokalnych.

    DrStorm

  • 15. Data: 2002-10-25 15:42:02
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Piotr KUCHARSKI napisal(a) [24 Oct 2002]:

    > No żesz do cholery, na jakiej niby podstawie? Gdyby wszystkie root
    > ns zostały z sukcesem zaatakowane, to nie działałoby podczas ataku.
    > Acz to też nie jest "internet by przestał istnieć". Luudzie.

    Co tam DNS, gorzej jakby Google przestal dzialac.

    --
    (moskit-at-irc.pl)

  • 16. Data: 2002-10-26 09:07:54
    Od: Jacek Zapala <j...@i...pl>

    DrStorm <D...@w...pl> writes:

    > :), sprawdz /etc/resolv.conf :), co tam masz wpisane ?? 13 rootserwerow ??
    > czy moze tylko DNSy swojego ISP ?
    >
    > DNSy ISP powinny znac adresy Rootserwerow domeny .pl i tych 13
    > glownych tez :)

    Nie masz racji, są tam tylko te dla "." - no chyba, że ktoś sobie
    dopisze :)

    > Gdyby zapytania szly tylko do tej 13ski to bylyby to najbardziej
    > obciazone maszyny w Internecie, i zaden DoS nie bylby im straszny,

    Jak już raz jakiś serwer DNS odpyta się o NSy pl, to potem trzyma
    sobie tą informację jakiś czas (dla pl jest to doba) i dlatego te
    rootowe mają szansę działać.
    Oczywiście pl to tylko przykład.

    Jacek

  • 17. Data: 2002-10-26 09:08:43
    Od: Adam Gasiorski <a...@h...interia.pl>

    > Co jest bardzo przydatne w przypadku wirtualnych serwerwerow www "name-based".
    > Ehhh....

    Skoro mowa o "inwazji" na system nazw, wiec dotyczyc bedzie rowniez
    (chociazby posrednio) wszystkich aplikacji wykorzystujacych tenze
    system. Chyba jest to oczywiste ?

    Bardziej chodzi o podawanie w wizytowce "na wszelki wypadek" rowniez
    adresu http://193.41.230.81 co nie jest niczym gorszym niz "0(prefiks)42
    676-22-65" lub "0-801 362265" ?

    --
    Adam Gasiorski

  • 18. Data: 2002-10-27 07:57:12
    Od: Krzysztof Oledzki <o...@W...hoth.jmg.com.WytnijTo.pl>

    Adam Gasiorski <a...@h...interia.pl> wrote:
    > Bardziej chodzi o podawanie w wizytowce "na wszelki wypadek" rowniez
    > adresu http://193.41.230.81 co nie jest niczym gorszym niz "0(prefiks)42
    > 676-22-65" lub "0-801 362265" ?

    Nie zrozumiales. Na 193.41.230.81 moze stac i 500 stron www.
    To, ktora sie otwiera, jest rostrzygane na podstawie wpisanej nazwy.
    Sorry.....

    Pozdrawiam,

    Krzysztof Oledzki

  • 19. Data: 2002-10-27 07:57:20
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Jacek Zapala <j...@i...pl> wrote:
    > Nie masz racji, są tam tylko te dla "." - no chyba, że ktoś sobie
    > dopisze :)

    Ma rację. Powinny. :)
    IP NS dla .pl wcale się tak często nie zmieniają.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 20. Data: 2002-10-27 19:31:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    DrStorm <D...@w...pl> writes:

> [...]
    > Do tego pisanie "internet przestalby istniec" to katastrofizm ;), Internet
    > dzialalby dalej, bylby trudny w uzyciu, ale dzialalby :)

    Nie jest tak, jest zupelnie odwrotnie. Zapytania ida najpierw do root DNS,
    nastepnie do TLD, itd. To, ze te do root DNS maja dosc znaczny TTL, to
    juz inna sprawa.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator