    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 4 May 2020 04:23:57 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Baltic pipe
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 maja 2020 19:41:27 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > mowisz ? wyłączą ?

    Ruscy nie respektują wyroku arbitrażu, Polacy nie mają zamiaru płacić starych cen,
    ruscy jeszcze próbują rozgrywać Ukraińców i Polaków przeciw sobie (jak jedni pyskują,
    to gadają z drugimi), ale to już praktycznie doszło tam gdzie miało dojść, czyli
    donikąd.

    > LNG czy NG ? w stanie troche skompresowanym, jak to w gazociagu ...

    Do LNG. Poszukaj ile ostatnio wybudowano w Rosji terminali eksportowych. Oni kiedyś
    może i karmili grażdan z kasy zarobionej na O&G, ale te czasy minęły, teraz grażdanie
    finansują gaz, a rząd im z tego złamanej kopiejki nie daje. Tak obniżyli ceny że w
    zeszłym tygodniu zakontraktowany tankowiec z amerykańskim LNG nie wszedł do portu
    gdzieś w Portugalii, taniej było odmówić, zapłacić karę umowną i kupić ruski.

    > No coz - to trzeba miec z kilku zrodel. I ewentualnie dokopac sie
    > wlasnego.

    Kopano. Wyszło że dałoby się coś tam nawet wydobyć, ale po takiej cenie że nikt by
    tego nie kupił.

    > Swoja droga - odszuka ktos ile zarabialismy na tranzycie gazu ?
    > Kiedys mi wpadly jakies kwoty, nie potrafie odszukac, ale wedlug nich,
    > to mi wyszlo, ze ten Nordstream to bardzo oplacalne przedsiewziecie
    > jest, czysto finansowo.
    > Plus dodatkowe zyski polityczne ...

    Zyski polityczne to Polska już nieraz pokazała jak koncertowo potrafi roztrwonić. Tam
    raczej tylko kasa się liczy.

    > No ale ten gaz kiedys sie skonczy, i to raczej szybciej niz pozniej.

    Jest nawet dość duża szansa że świat sobie zabroni go używać.

    > Biogazownie budowac ?
    > Czy biotechnologie rozwinac - przeciez gaz sie z wody, powietrza i
    > slonca robi ?
    >
    > czy bio wcale niepotrzebne - ogniwa sloneczne, wiatraki i
    > elektrolizery ... albo grzanie pradem.

    Zbudować państwo które jest w stanie obrać sobie jakiś cel i konsekwentnie go
    realizować niezależnie od zwrotów w polityce wewnętrznej i pozornie atrakcyjnych
    koninktur zewnętrznych. Wtedy pomysł sam się znajdzie, mniejsza zresztą czy
    obiektywnie najlepszy. Zresztą zauważ: wykazaliśmy bardzo dużo konsekwencji we
    wspieraniu JET-a, a teraz ITER-a. Gdybyśmy choć trochę tej konsekwencji mieli w
    swoich projektach...

    Gdyby tak na chwilę się umówić że cel uświęca środki, to ja bym był nawet całkiem
    bliski wychwalania toruńskiej geotermii...