    Subject: Re: Baltic pipe
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: WM <c...@p...onet.pl>
    Date: Mon, 4 May 2020 13:57:05 +0200

    W dniu 2020-05-04 o 13:23, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Ruscy nie respektują wyroku arbitrażu, Polacy nie mają zamiaru płacić starych cen,
    ruscy jeszcze próbują rozgrywać Ukraińców i Polaków przeciw sobie (jak jedni pyskują,
    to gadają z drugimi), ale to już praktycznie doszło tam gdzie miało dojść, czyli
    donikąd.

    > Do LNG. Poszukaj ile ostatnio wybudowano w Rosji terminali eksportowych. Oni kiedyś
    może i karmili grażdan z kasy zarobionej na O&G, ale te czasy minęły, teraz grażdanie
    finansują gaz, a rząd im z tego złamanej kopiejki nie daje. Tak obniżyli ceny że w
    zeszłym tygodniu zakontraktowany tankowiec z amerykańskim LNG nie wszedł do portu
    gdzieś w Portugalii, taniej było odmówić, zapłacić karę umowną i kupić ruski.

    > Kopano. Wyszło że dałoby się coś tam nawet wydobyć, ale po takiej cenie że nikt by
    tego nie kupił.

    > Zyski polityczne to Polska już nieraz pokazała jak koncertowo potrafi roztrwonić.
    Tam raczej tylko kasa się liczy.

    > Jest nawet dość duża szansa że świat sobie zabroni go używać.

    > Zbudować państwo które jest w stanie obrać sobie jakiś cel i konsekwentnie go
    realizować niezależnie od zwrotów w polityce wewnętrznej i pozornie atrakcyjnych
    koninktur zewnętrznych. Wtedy pomysł sam się znajdzie, mniejsza zresztą czy
    obiektywnie najlepszy. Zresztą zauważ: wykazaliśmy bardzo dużo konsekwencji we
    wspieraniu JET-a, a teraz ITER-a. Gdybyśmy choć trochę tej konsekwencji mieli w
    swoich projektach...

    > Gdyby tak na chwilę się umówić że cel uświęca środki, to ja bym był nawet całkiem
    bliski wychwalania toruńskiej geotermii...

    Potem może się okazać, że cel był cudzy, a my owszem zdobyliśmy, ale
    cele zakratowane.

    WM