    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Baltic pipe
    Date: Mon, 4 May 2020 15:42:05 +0200

    dyskusyjnych:041d5391-0b47-47f1-88ef-dbca0c1ed0c0@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 4 maja 2020 19:41:27 UTC+9 użytkownik J.F.
    napisał:

> [...]
    >przeciw sobie (jak jedni pyskują, to gadają z drugimi), ale to już
    >praktycznie doszło tam gdzie miało dojść, czyli donikąd.

    >Do LNG. Poszukaj ile ostatnio wybudowano w Rosji terminali
    >eksportowych. Oni kiedyś może i karmili grażdan z kasy zarobionej na
    >O&G, ale te czasy minęły, teraz grażdanie finansują gaz, a rząd im z
    >tego złamanej kopiejki nie daje. Tak obniżyli ceny że w zeszłym
    >tygodniu zakontraktowany tankowiec z amerykańskim LNG nie wszedł do
    >portu gdzieś w Portugalii, taniej było odmówić, zapłacić karę umowną

    OK, ale czy skroplenie nie kosztuje dodatkowej energii ?
    I czy do nas nie lepiej dosyłać gazociagiem, skoro juz jest ?

    Pomijam kwestie polityczne - czy chca nam sprzedac, zostaje kwestia
    kosztów tranzytu przez Bialorus lub Ukraine.

    No i ewentualnie kwestie gieldowe - kupimy na gieldzie, i juz tak
    latwo nie zlekcewaza arbitrazu.
    Chyba ze ... oficjalne sankcje na nas naloza :-)

    >Kopano. Wyszło że dałoby się coś tam nawet wydobyć, ale po takiej
    >cenie że nikt by tego nie kupił.

    No nie wiem - kopie sie i wydobywa, problemem byl chyba ten łupkowy,
    ktory jakos nie chcial sie wydostac tak jak w USA...

    >Zyski polityczne to Polska już nieraz pokazała jak koncertowo potrafi
    >roztrwonić. Tam raczej tylko kasa się liczy.

    Tym razem zyski zostaja u Putina.
    Tym niemniej jesli rata kredytu jest nizsza niz oplaty tranzytowe dla
    krajow posrednich .. to czemu nie zainwestowac.

    >Jest nawet dość duża szansa że świat sobie zabroni go używać.

    Taaa - nie kupimy gazu, kupimy wyroby z Chin czy Rosji.

    >Zbudować państwo które jest w stanie obrać sobie jakiś cel i
    >konsekwentnie go realizować

    A nie powinno byc to elastyczne ?
    Ale akurat gaz sie skonczy i to raczej szybciej.

    >niezależnie od zwrotów w polityce wewnętrznej

    Taa, latwo powiedziec - i panstwo ma byc przeciw narodowi, co to
    wlasnie wybral nowych poslow, bo powiedzieli "dosc" :-)

    >i pozornie atrakcyjnych koninktur zewnętrznych.

    a to sie w elastycznosci miesci.

    >Wtedy pomysł sam się znajdzie, mniejsza zresztą czy obiektywnie
    >najlepszy.

    Ale juz nie tak "mniejsza czy wykonalny".

    Patrz na elektryczny samochod, szczegolnie w Kaliforni.

    >Zresztą zauważ: wykazaliśmy bardzo dużo konsekwencji we wspieraniu
    >JET-a, a teraz ITER-a. Gdybyśmy choć trochę tej konsekwencji mieli w
    >swoich projektach...

    Po prostu lobby naukowcow przekonalo kolejne rzady, ze powinnismy
    placic.
    Widac niewielkie pieniadze, to i przekonac bylo latwiej :-)

    Ale jestem bardzo ciekaw, czy z tego ITER cos wyjdzie, bo jak czytam,
    ze projekt badawczy rozpisany na 30 lat, to mam watpliwosci czy
    autorzy sami w to wierza, czy licza na to, ze juz beda na emeryturze
    :-)

    >Gdyby tak na chwilę się umówić że cel uświęca środki, to ja bym był
    >nawet całkiem bliski wychwalania toruńskiej geotermii...

    A ja nie, bo tam chyba prawie nie ma geotermii.
    Islandia - owszem. Szwajcaria ... juz sie odwrocila.
    A teraz wyobraz sobie, ze mamy kraj co konsekwentnie realizuje
    wytyczony kierunek i nie patrzy na nic.
    Toz nawet Partia co 5 lat rewidowala kierunki :)

    J.