  • 11. Data: 2023-04-27 08:04:06
    Temat: Re: Baterie w bev do wyrzucenia
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.04.2023 17:33, Shrek wrote:

    > To co? Opory wzrosły?;)

    Przecież wraz ze spadkiem pojemności, wzrasta wewnętrzna rezystancja
    ogniw. Powoduje to, że obciążanie takiego akumulatora stale tak samo
    wysokim prądem, zwiększa straty a zmniejsza wydajność i "odczuwalną
    pojemność". Nie bez powodu producenci ogniw uznają je za sprawne do
    spadku w okolicy 80% nominalnej pojemności.

    Czytam i widzę, że użytkownikom EV wydaje się że skoro nowe auto
    przejeżdżało 500km, to przy pojemności baterii na poziomie 50%
    nominalnej, przejedzie 250km a to nieprawda. Jeżeli maksymalnie
    obciążenie przykładane do akumulatora zostanie zachowane na tym samym
    poziomie (czyt. np. przyspieszenie) co przy nowym, to maksymalny zasięg
    będzie niższy niż wydawałoby się to z pomiaru pojemności.

    Dlatego takie wysoko-prądowe akumulatory nadają się do użytku, ale pod
    warunkiem używania ich w sposób, gdzie zapotrzebowanie prądowe jest
    niższe niż nominalnie założone - np. jako magazyny energii w domach,
    gdzie moc maksymalna jest niższa niż w trakcie przyspieszania samochodem
    EV. Ewentualnie należy takim samochodem zacząć jeździć "delikatniej",
    ustawić jakiś tryb "slow" lub podobne rozwiązania.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 12. Data: 2023-04-27 08:10:13
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.04.2023 16:29, nadir wrote:
    > Mimo, że pojemność całego akumulatora spadła "tylko" o jakieś 20-30 procent.

    Pojemność pewnie tyle spadła, ale wydajność prądowa więcej o czym się
    przekonujesz widząc ile realnie przejeżdżasz.

    Spróbuj przyspieszać delikatniej lub ustaw ogranicznik na maksymalny
    prąd (jeżeli masz takie ustawienie w komputerze) - na jedno "tankowanie"
    chociaż, a przekonasz się że zasięg nagle się zwiększy bliżej temu co
    pokazuje spadek pojemności.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 13. Data: 2023-04-27 08:47:53
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 08:10 Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:

> [...]
    > prąd (jeżeli masz takie ustawienie w komputerze) - na jedno "tankowanie"
    > chociaż, a przekonasz się że zasięg nagle się zwiększy bliżej temu co

    U mnie takie ograniczenie prądu wprowadza tryb "eco".
    W tym trybie "depnięcie" skutkuje dużo wolniejszym przyspieszaniem,
    ogrzewanie dochodzi do zadanej temp. 3 x dłużej, fotele grzeją słabiej,
    nawet szyby wolniej się podnoszą :-)
    Ale za to włączenie tego trybu daje na start +50km do zasięgu.

    TG

  • 14. Data: 2023-04-27 09:53:40
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.04.2023 08:47, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > nawet szyby wolniej się podnoszą ?
    > Ale za to włączenie tego trybu daje na start +50km do zasięgu.

    Będziemy teraz odkrywać że spadek pojemności baterii o 20%, to nie to
    samo co zmniejszenie baku o 20% ;-)

    Z tego samego powodu Apple "spowalniał telefony", a de facto obniżał
    taktowanie komponentów, aby zmniejszać obciążenie prądowe na
    akumulatorze. Ale hur dur wielcy oszuści! Była sprawa w sądzie, musieli
    dać wybór i użytkownicy zaczęli wyłączać tę funkcję.

    A potem pytania - pokazuje jeszcze 30-40% procent naładowania, a po
    włączeniu gry telefon się wyłącza.

    https://myapple.pl/forums/topic/334125-iphone-6-wy%C
    5%82%C4%85cza-si%C4%99-przy-30-40-baterii/

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 15. Data: 2023-04-27 10:40:32
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > włączeniu gry telefon się wyłącza.
    >
    > https://myapple.pl/forums/topic/334125-iphone-6-wy%C
    5%82%C4%85cza-si%C4%99-przy-30-40-baterii/

    Nieznasz się. On kupił niecertyfikowany kabel do ładowania i dlatego mu
    zdechło :)
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 16. Data: 2023-04-27 13:53:20
    Od: JDX <j...@o...pl>

    osci-baterii-w-teslach-12-proc-po-320-tys-km-tylko-d
    laczego-ciagle-dostajemy-stare-dane-dla-modeli-s-x/

> [...]
    > połowę od fabrycznego. Mimo, że pojemność całego akumulatora spadła
    > "tylko" o jakieś 20-30 procent. Wiele zależy od sposobu ładowania i
    Ale to źle czy dobrze? Też robię około 6 kkm rocznie i jak dla mnie to
    powyższe jest reklamą elekryków. ? Zwłaszcza, że 12-letni elektryk to
    już prehistoria. Jaki to model? Jakieś poważniejsze naprawy były?

  • 17. Data: 2023-04-27 15:00:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 07:37:14 +0200, Cavallino wrote:
    osci-baterii-w-teslach-12-proc-po-320-tys-km-tylko-d
    laczego-ciagle-dostajemy-stare-dane-dla-modeli-s-x/

    > Nie ma, 12 lat temu Tesli jeszcze nie było.
    > Pierwsze Tesle S pochodzą z 2012 roku.

    Tesla Roadster była od 2008.
    Ale fakt - jesli to nie Tesla, to co?

    > To nawet nie chodzi o jakość baterii.
    > Tylko o jej i samochodu konstrukcję.
    > To mógł być jakiś badziew ba akumulatorach kwasowych wręcz.

    Tak czy inaczej - baterie są różne, i jakość też różna :-)

    > A jeśli nie i np. był to Leaf z początków produkcji, czy trojaczek - to
    > to nie ma chłodzenia baterii, a o BMS dbających o jej stan, oraz
    > chłodzeniu nikt nawet nie myślał.

    BMS pewnie Leaf juz ma, bo w li-ion to podstawa.

    > Inna epoka.

    A jak kupileś Leafa, to nie pisałeś czegos o trwałości baterii?
    Bo my pewnie jakies podejrzenia rzucaliśmy :-)

    > To tak jakby o współczesnych ice wypowiadać się bazując na
    > doświadczeniach z Forda T.

    A tu patrz w artykuł - czemu nam podają dane ze starych modeli Tesli,
    a nie z nowych ...

    No dobra - nowe to jeszcze 300kkm nie przejechaly.

    Tak czy inaczej - trzeba czytac gwarancje producenta, a nie wierzyć
    :_)

    J.

  • 18. Data: 2023-04-27 15:11:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 20:36:13 +0200, nadir wrote:

    > A gdzież tam, Citroen C-Zero.

    > Ale chyba nie aż taka?
    > 320000km i spadek pojemności o 12%
    > 80000km i spadek o 20-30%

    > Podejrzewam lepsze zarządzanie energią niż w C-Zero oraz efekt skali.
    > Większa bateria i mniej wydojona, bo zasięg duży, lepiej służy bateriom
    > niż ciągłe "jeżdżenie na oparach" w małym wozidle.

    Akurat te pojazdy, które mają takie przebiegi, to raczej sporo
    jezdziły.
    Choc być moze trzeba brac poprawke na USA. Regularne 100km dziennie
    i mamy 36kkm rocznie i 300kkm po 8 latach, a bateria nigdy nie
    wyładowana nawet w połowie.

    Ale moze to własnie "cykle" szkodzą, i lepiej ładowac co 300km,
    niz co 100 ..

    J.

  • 19. Data: 2023-04-27 15:15:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F,

    [...]

> [...]
    > wyładowana nawet w połowie.
    > Ale moze to własnie "cykle" szkodzą, i lepiej ładowac co 300km,

    Szkodzi ładowanie do 100%

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2023-04-27 15:34:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 27 Apr 2023 15:15:54 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Hello J.F,
    >
    > Thursday, April 27, 2023, 3:11:33 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Szkodzi ładowanie do 100%

    Ale wszelkie *EV mają wyłączenie ładowanie przy niższym poziomie.
    Użytkownik w zasadzie nie ma do tego dostępu.
    Inaczej mówiąc: autko pokazuje full 100%, a w rzeczywistości jest około 90%
    ładunku.
    To samo w dugą stronę: nie da się rozładować do fizycznego zera.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam