  • 1. Data: 2011-10-31 20:22:20
    Temat: Benzyna bezołowiowa a stare samochody...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jak wchdziła na rynek benzyna bezołowiowa, to się mówiło, że ona się
    nie nadaje do starych samochodów. Była równolegle w sprzedaży etylina,
    potem jakieś zamiennik pod nazwą bodajże 'uniwersalna'. A potem to
    znikło.

    A maluchy jeżdżą... I zabytki też. To co się do nich leje?

    MJ

  • 2. Data: 2011-10-31 20:32:35
    Temat: Re: Benzyna bezołowiowa a stare samochody...
    Od: "Leszek Kowalski" <k...@o...pl>

> [...]
    > znikło.
    >
    > A maluchy jeżdżą... I zabytki też. To co się do nich leje?

    Kiedyś był dodatek do benzyzny zastępujący ołów. Pewnie dalej jest w
    sprzedaży. Dolewało się tego w proporcjacji 10ml/10litrów paliwa. Wiem że
    problemem w starszych auatach były nieutwardzone gniazda zaworowe, które od
    bezołowiowej benzyny się wypalały. W maluchu od rocznika 91' zaczęto
    stosować głowice, któe współpracowały z noPb

    --
    pozdrawiam
    Leszek Kowalski

  • 3. Data: 2011-10-31 21:34:04
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Leszek Kowalski" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > od bezołowiowej benzyny się wypalały. W maluchu od rocznika 91' zaczęto
    > stosować głowice, któe współpracowały z noPb

    Zeszłej zimy kupowałem na stacji benzynowej depresator do ON i obok na półce
    stała butelka z dodatekiem dla silników nieprzystosowanych do benzyny
    bezołowiowej.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 4. Data: 2011-10-31 21:35:39
    Od: "lublex" <l...@S...pl>

    Użytkownik "Leszek Kowalski" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Kiedyś był dodatek do benzyzny zastępujący ołów. Pewnie dalej jest

    Mam nadzieję, że nie jest to już unikat... :)

    http://www.orlenoil.pl/oferta/samochody_osobowe,12,3
    55.html

    pozdr
    lublex

  • 5. Data: 2011-11-01 00:01:19
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > A maluchy jeżdżą... I zabytki też. To co się do nich leje?

    Mercedes w jednej ze swoich informacji technicznych (wydanej w latach
    wprowadzenia bezołowiowej w zachodniej europie i US) głosił, że w silniku
    który pracował na benzynie ołowiowej wystąpiła trwała poprawa własności
    gniazd i zaworów nie degradująca się przy pracy z benzyną bezołowiową i jej
    stosowanie jest całkowicie bezpieczne. Widac przeprowadzili testy. Nie
    pamiętam jakie własności się poprawiały i z jakiego powodu. Przy remontach
    zalecali stosowanie czesci przystosowanych. Teraz za skarby świata nie mogę
    znaleźć tego świstka....

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 6. Data: 2011-11-01 19:48:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 31 Oct 2011 20:32:35 +0100, Leszek Kowalski napisał(a):

    > W maluchu od rocznika 91' zaczęto stosować głowice, któe współpracowały z noPb

    Ale starsze tez jezdza, na normalnej 95, bez zadnych dodatkow.
    Maluch to specyficzna konstrukcja ... moze mu nic nie zaszkodzi ? :-)

    Co do innych ... byc moze wlascicielom juz wszystko jedno.
    Katalizatory masowo zaczely wchodzic gdzies chyba kolo 1990 - czyli
    20-letnie auta powinny byc odporne, a reszta ... juz dawno na zlomie.

    A pewnie sporo w tym przesady, w koncu na LPG bez olowiu pracowalo wiele
    samochodow, chyba tylko niektore japonczyki mialy jakies klopoty z
    zaworami.

    J.

  • 7. Data: 2011-11-04 14:23:09
    Od: The_EaGle <e...@j...com>

    W dniu 2011-11-01 19:48, J.F. pisze:

    > Ale starsze tez jezdza, na normalnej 95, bez zadnych dodatkow.
    > Maluch to specyficzna konstrukcja ... moze mu nic nie zaszkodzi ? :-)

    Miałem kiedyś 126p el z 94 czy 95 roku i tam stało jak wół w instrukcji
    że od 91 roku bodajże wszystkie silniki są przystosowane do spalania
    benzyny bezołowiowej. Katalizatora oczywiście nie było.

    > Co do innych ... byc moze wlascicielom juz wszystko jedno.
    > Katalizatory masowo zaczely wchodzic gdzies chyba kolo 1990 - czyli
    > 20-letnie auta powinny byc odporne, a reszta ... juz dawno na zlomie.

    Np taki żuk był pamiętam eksploatowany z dodatkami do PB95.

    > A pewnie sporo w tym przesady, w koncu na LPG bez olowiu pracowalo wiele
    > samochodow, chyba tylko niektore japonczyki mialy jakies klopoty z
    > zaworami.

    Producenci dmuchają na zimne...zawsze.

    Pozdrawiam
    Rafał