  • 81. Data: 2014-10-06 18:19:28
    Temat: Re: Bo to Polska właśnie...
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    A bo to mało skrzyżowań, na których droga główna skręca a dochodzą do niej
    2 podporządkowane (ze STOPami/ustąppierwszeństwami)? I tam sytuacja jest
    jasna: najpierw ci na głównej, potem z prawej podporządkowanej, potem z
    lewej podporządkowanej.
    Tutaj kształt jest zdeformowany i ci na głównej nie mają odpowiedniego
    znaku ale zasady pierwszeństwa są identyczne: najpierw ci na głównej (jak
    dojeżdżasz do dowolnego skrzyżowania, na którym pozostałe wloty mają
    ustąp/stop to masz pierwszeństwo mimo, że nie masz znaku, że jesteś na
    głównej; możesz co najwyżej o tym nie wiedzieć ;)), potem spod ustąp,
    potem spod stopu.
    Tak więc jak najbardziej wiadomo jakie jest pierwszeństwo tylko brak
    tabliczek z rozrysowanym przebiegiem drogi głównej.

    --
    SW3
    ----

  • 82. Data: 2014-10-06 20:24:34
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

> [...]
    > wandale czy żartownisie, którzy mogliby łatwo wpływać na ich znaczenie np.
    > za pomocą flamastra czy spreju, co mogłoby doprowadzić do nieszczęścia.
    >
    > Wyobraź sobie znak B-20 w kształcie innych znaków zakazu/nakazu, który
    > zostałby zamalowny sprejem. A tak, nawet jak go zamalują, to i tak
    > wiadomo,
    > że to kluczowy dla bezpieczeńśtwa znak STOP.
    >
    > Również warunki atmosferyczne mogą się przyczynić do utraty czytelności
    > znaków gdyby były w klasycznej formie, np. śnieg, który jest w stanie
    > całkowicie przesłonić "zawartość" znaku.

    Teraz wyobraź sobie, że zasypany jest śniegiem lub zdjety jest przez
    wandali znak oznaczający pierwszeństwo Twojego kierunku jazdy...
    Patrząc na znak STOP czy Ustąp od tyłu właśnie możesz się zorientować
    o swoim pierwszeństwie jeśli z jakiegoś powodu nie widzisz "swojego" znaku.

    Bardzo często droga główna, np. biegnąca szerokim łukiem, nie ma znaku D-1
    mimo że np. dołączona jest do niej droga podporządkowana która wygląda
    jakby jazda na wprost. Orientujesz się wtedy że skręcająca główna droga jest
    główna właśnie po tym że droga "boczna" jest węższa i ma obrócony trójkąt.

    A więc charakterystyczny kształt przydaje się zarówno przy zaśnieżeniu znaku
    w zimie i braku jego widoczności od przodu, ale też w pewnych sytuacjach od
    tyłu.

  • 83. Data: 2014-10-06 20:27:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Jest noc i nic nie widzi, albo z przyzwyczajenia sie zatrzymuje i
    > przepuszcza tych z prawej ... choc mozliwe ze z przyzwyczajenie
    > jedzie i nie zwalnia :-)

    Nie chciałbym się znaleźć na tym skrzyżowaniu w nocy albo w zimie...
    Mam nadzieję że przed zimą remont skończą...
    Dobrze ze ja po Krakowie pomykam i tam mam ciut daleko :-)

    > A ile przepisow w naszej ustawie takich mamy :-)

    Patrząc na to wideo i ile osób przejechało na wprost pełną parą
    bez cienia zastanowienia totalnie ignorując znak STOP obawiam się,
    że winne nie są przepisy: po prostu jeździmy na pamięć, automatycznie,
    mechanicznie, w rutynie, nie patrząc na znaki - widać to przy zmianie
    organizacji ruchu przy jakichś remontach :-(

  • 84. Data: 2014-10-06 20:28:27
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Użytkownik "janusz_k" <J...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A ta pomoc co olała nakaz jazdy na wprost?

    To było też dobre...
    Przecież ten nakaz zakazuje skrętu w lewo/prawo, a oni "tylko" ZAWRACALI!
    :-))))

  • 85. Data: 2014-10-06 20:31:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Użytkownik "Pawel "O'Pajak"" <o...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jaki tam szok? Kierowcy dostosowali sie do sytuacji na drodze - skoro
    > idiota to zaprojektowal, to znaczy, ze obowiazuja tu idiotyczne zwyczaje.

    Bzdura Paweł - jestem pewny że Ci co pojechali przez STOPa na wprost
    jechali po prostu na pamięć i nie zauważyli nowego znaku. Podejrzewasz
    niepotrzebnie kierowców ewidentnie ignorujących przepisy o wyrachowanie...

    Zobacz np na tą eLkę co się również z rozpędu zatrzymała na STOP ale już
    za skrzyżowaniem... Ciekawe jakimi k*rwami pojechał tam w kabinie
    instruktor i ile ze swoich 9 kocich żyć wtedy stracił :-) Ci instruktorzy
    nauki jazdy chyba mają więcej żyć niż 9, inaczej chyba by już wymarli ;-)

  • 86. Data: 2014-10-06 22:08:38
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Pszemol pisze:
    > Nie chciałbym się znaleźć na tym skrzyżowaniu w nocy albo w zimie...

    W zimie ale w dzień nie ma sprawy - znak STOP oraz znak nakazujący
    ustąpienie pierwszeństwa celowo mają zdecydowanie odmienny kształt -
    żeby nawet pokryte śniegiem pozostawały czytelne dla kierującego. Ale w
    nocy - zwykle widzi się jedynie znak oświetlany własnymi reflektorami...

    --
    Darek

  • 87. Data: 2014-10-06 22:10:31
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Myjk pisze:
> [...]
    > zostałby zamalowny sprejem. A tak, nawet jak go zamalują, to i tak wiadomo,
    > że to kluczowy dla bezpieczeńśtwa znak STOP.

    Nie muszę sobie wyobrażać - ja go pamiętam.

    --
    darek

  • 88. Data: 2014-10-06 22:14:16
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Andrzej Lawa pisze:
    > Z ciekawostek: w innych krajach do rzadkości nie należą skrzyżowania ze
    > STOP na wszystkich wlotach.
    >
    > http://www.mto.gov.on.ca/graphics/english/dandv/driv
    er/handbook/handbook_drivers/2-14.jpg

    Ale wiesz - w tych krajach wyraźnie jest powiedziane jak się rozwiązuje
    problem czterech pojazdów na skrzyżowaniu równorzędnym - u nas pozostaje
    liczyć na rozsądek i uprzejmość pozostałych uczestników ruchu (tak, wiem
    że w tym przypadku pierwszy ruszyć powinien ten który pierwszy się
    zatrzymał - ale to nigdzie w przepisach nie jest zapisane).

    --
    Darek

  • 89. Data: 2014-10-06 22:15:20
    Od: masti <g...@t...hell>

    Myjk wrote:

    > Wyobraź sobie znak B-20 w kształcie innych znaków zakazu/nakazu,

    przecież tak własnie wyglądał znak stop przez dziesiątki lat. W sumie na
    ośmiokątne zmieniono nie tak dawno
    <http://zapisz.net/images2/20140809/53e672b377223.jp
    g>

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 90. Data: 2014-10-06 22:22:43
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Zatrzymal sie. A potem ruszyl.

    > Jadacego droga ze znakiem "ustap" trudno nazwac jadacym droga z
    > pierwszenstwem :-)

    er/handbook/handbook_drivers/2-14.jpg

    > Ale to daleko, za siedmioma morzami :-)

    Zapewniam Cię z własnego doświadczenia - nie działa to zbyt dobrze.
    Ludzie i tak będą się tak zachowywać jak w życiu: jedni mili i uprzejmi,
    inni będą się z łokciami i butami pchać nawet tam gdzie ich nie proszą :-)

    Gorzej w USA jest gdy jest wjazd do jakiejś tutejszej "Galerii" (nazywają
    takie centra handlowe "malls") i masz dwa STOPy do wyjazdu z parkingu
    a głowna droga nie ma STOPa, czyli wjazd na parking ma pierwszeństwo.
    I teraz wyobraź sobie masz dwu gości wyjeżdzających, stoją na STOP
    na przeciwko siebie, jeden skręca w prawo, drugi w lewo a i tak myslą
    że mają równe pierwszeństwa i stosują zasadę 4-STOP czyli kto pierwszy
    się zatrzymał pierwszy jedzie a mnie to razi, bo jestem z Europy... i
    oczekuję
    skręcając w prawo że ten z naprzeciwka mi ustąpi pierwszeństwa :-)

    No ale trzeba się przyzwyczaić do lokalnych przepisów: w USA stop na
    czerwonym świetle przed skrętem w prawo jest obowiązkowy ale po
    stopie można jechać. Chyba że jest tabliczka pod sygnalizatorem świetlnym
    "DO NOT TURN ON RED". W Polsce/Europie odwrotnie: domyślne
    jest zakaz skrętu, nawet po pełnym zatrzymaniu, czekasz grzecznie - chyba
    że masz tabliczkę z zieloną strzaką.