    Subject: Re: Broń
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Mon, 30 Sep 2019 23:04:40 +0200

    W dniu 30.09.2019 o 22:50, Jacek pisze:

    > A nie jest tak, że energia będzie zależeć od wielkości jednorazowej
    > porcji gazu? Mała dawka = mała energia. Oczywiście nie da się tej
    > energii zwiększać w nieskonczoność. Z prostego obliczenia mamy w
    > przybliżeniu:

    To proste przeliczenie jest jednak zbyt dużym uproszeniem. Po pierwsze
    masz masę prac po trasie. Nie dość, że masz opory przepchnięcia tego
    "śrutu" przez lufę, to jeszcze czasem jego odkształcenia i zazębienia z
    gwintem. Mamy opory przepływu przez zawór. No i przede wszystkim mamy
    rozprężanie przy zmiennej objętości. Kiedyś to analizowałem i w bardzo
    grubym przybliżeniu tam masz logarytmy we wzorach.

    W praktyce przy krótkiej lufie masz około 80 powtarzalnych strzałów z 12
    gramowego pojemnika CO2, zaś z długiej lufy około 60 strzałów. Różnica
    jest wynikiem strat w pracy przepychania przez lufę. Po przekroczeniu
    podanych przeze mnie ilości strzałów da się jeszcze oddać kilka
    strzałów, ale już spada energia, a tym samym nie ma zachowanego punktu
    celowania.

    Nie mam zaufania z tym śrutem w formie kulek, bo po prostu się w to nie
    bawię. Ale w odniesieniu do 4,5 / 5,5 mm diabolo, to znacząco można
    poprawić parametry strzału smarując pocisk w lufie. Sposobów tego jest
    kilka. Od smarowania wszystkich śrucin w pudełku, po smarowanie każdego
    śruta w komorze, lub czymś, co ją zastępuje. Jeśli strzelasz z czegoś z
    rewolwerowym magazynkiem, to warto pokombinować z uszczelnieniem tego
    elementu, bo sporo powietrza ucieka z układu bokiem.

    Wracając do meritum ilość gazu raczej wyznacza się doświadczalnie.
    Sądzę, ze dokładne tego policzenie nie jest możliwe. Z punktu widzenia
    celności o wiele ważniejsze jest by, te dawki były powtarzalne, a nie by
    były jakoś strasznie duże.