  • 1. Data: 2012-10-05 00:00:00
    Temat: Ciekawostki w Lidlu
    Od: "Arbiter" <n...@h...com>

    Niedługo w Lidlu kilka fajnych artykułów

    guma na ścianę zabezpieczająca przed obijaniem drzwi
    http://fanlidla.pl/gazetka/2012.10.11.do.samochodu/7
    433

    Kompresor za 70zł - moze lepszy niż te za 30zł a na pewno droższy:)
    http://fanlidla.pl/gazetka/2012.10.11.do.samochodu/7
    428,Mini,kompresor,do,kol

    prostownik, żaba, podpórki etc
    http://fanlidla.pl/gazetka/2012.10.11.do.samochodu

    Prostownik jest fajny do podłączenia na zimę, ale do awaryjnych sytuacji się
    nie nadaje - wolno ładuje a jak jest akumulator wyładowany do prawie zera to
    moze w ogole nie zacząć ładować

  • 2. Data: 2012-10-05 10:18:35
    Temat: Re: Ciekawostki w Lidlu
    Od: "rz" <z...@i...pl>

    Czy ktoś może się wypowiedzieć z doświadczenia czy to dobra ładowarka do
    akumulatorów.

  • 3. Data: 2012-10-05 10:19:25
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Arbiter" <n...@h...com> napisał w wiadomości
    > Kompresor za 70zł - moze lepszy niż te za 30zł a na pewno droższy:)
    > http://fanlidla.pl/gazetka/2012.10.11.do.samochodu/7
    428,Mini,kompresor,do,kol

    Myślę że tłok jest też plastikowy jak w tych za 30zł i stopi się przy
    dłuższym pompowaniu.

> [...]

    > Prostownik jest fajny do podłączenia na zimę, ale do awaryjnych sytuacji
    > się nie nadaje - wolno ładuje a jak jest akumulator wyładowany do prawie

    Ja do ładowania awaryjnego lub kondycyjnego stosuję z powodzeniem czegoś
    takiego
    http://www.okazje.info.pl/km/komputery/ao-zasilacz-2
    50w-12v-20a-montazowy-mw.html.
    Oczywiście tych zasilaczy jest zatrzęsienie na rynku od róznych dostawców i
    producentów. Ten co ja mam daje max 20A i ma możliwość regulacji napięcia
    małym PRkiem w zakresie 11-14V. Ja mu ustawiłem na 13,8V a prąd ograniczam
    żarówką H4 55/60W. Jest to stara i bardzo skuteczna metoda. Ładować mozna w
    ten sposób konserwująco bez obawy o przeładowanie akumulatora nawet przez
    tydzień gdybym zapomniał go wyłączyć. Żarówka szeregowo wpięta na jednym
    włóknie w naturalny sposób ogranicza prąd w początkowej fazie ładowania do
    około 4,5A a ogranicznik napięcia w zasilaczu daje pewność że napięcie
    ładowania nie wzrośnie powyżej 13,8V. To jest tzw. napięcie podtrzymujące w
    buforowej pracy wielu zasilaczy jak np. UPSy, gdzie dopuszcza się ciągłe
    podładowywanie właśnie przy takim maksymalnym napięciu bez obawy o
    przegrzewanie akumulatora więc gazowanie i wysychanie elektrolitu.
    Natomiast maksymalny prąd 20A zasilacza ale już bez ogranicznika w postaci
    żarówki, pomaga jak np. niedawno, gdy przez otwarte drzwi w samochodzie
    przez cały weekend w garazu aku zdechł bo się świeciło oświetlenie w kabinie
    i na dodatek radio CB było włączone a ja rano do pracy się śpieszyłem.
    Podpiąłem ten zasilacz wprost pod akumulator bez żarówki i już po 3 minutach
    ładowania prądem około 20A zakręciłem rozrusznikiem.

    Marek

  • 4. Data: 2012-10-05 10:31:43
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "rz" <z...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Czy ktoś może się wypowiedzieć z doświadczenia czy to dobra ładowarka do
    > akumulatorów.

    Mój kolega przyniósł mi ją do naprawy po miesiącu. Miał ciężki palec i
    przycisk odmówił współpracy. Wymieniłem na wersję toporniejszą i ładowarka
    chodzi do dzisiaj.

    Marek

  • 5. Data: 2012-10-05 10:37:02
    Od: Robson <r...@...pl>

    On 2012-10-05 10:18, rz wrote:
    > Czy ktoś może się wypowiedzieć z doświadczenia czy to dobra ładowarka do
    > akumulatorów.

    Akumulator powinno się ładować prądem tzw. 10%, liczonym od pojemności.
    Ładowarka daje max 3,8A. Więc jeśli masz akumulator =< 38Ah lub nie
    zalezy ci na jego żywotności to śmiało kupuj.

  • 6. Data: 2012-10-05 10:49:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robson,

    Friday, October 5, 2012, 10:37:02 AM, you wrote:

    > Akumulator powinno się ładować prądem tzw. 10%, liczonym od pojemności.

    Dobrze, że alternator 85A w moim samochodzie tego nie czyta - poczułby
    się nieprzyjemnie wiedząc, że gwałci akumulator pradem prawie 200%
    licząc od pojemności...

    > Ładowarka daje max 3,8A. Więc jeśli masz akumulator =< 38Ah lub nie
    > zalezy ci na jego żywotności to śmiało kupuj.

    Opowiadasz straszne baje. Prąd 10- czy 20-godzinny dotyczy testowania
    pojemności akumulatorów a nie ich bieżącej eksploatacji.

    Każdy akumulator, nawet żelowy, bez mrugnięcia przyjmie ładowanie
    pradem 0.3C. Akumulatory mokre przyjmą nawet ponad 1C, pod warunkiem
    nieprzekraczania napięcia pracy buforowej (dawniej 14.4V, obecnie
    coraz częściej przyjmuje się 13.8V) - czyli warunki takie, w jakich są
    ładowane przez alternator w samochodzie.

    Akumulatory dobrych marek potrafią w takich warunkach pracować długie
    lata (Delkor w moim Lanosie prawie 9 lat od wyprodukowania samochodu).
    Akumulator gówniany (Centra Plus w tym samym Lanosie) pada po dwóch
    latach. Akumulator tani (no-name z nalepka Daewoo) wytrzymuje już 3
    lata i nic nie wskazuje na to, żeby miał się popsuć. Tak dobrze
    liczysz - jeżdże 14-letnim Lanosem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2012-10-05 13:32:30
    Od: k...@v...pl

    W dniu piątek, 5 października 2012 10:37:03 UTC+2 użytkownik Robson napisał:

    > Akumulator powinno się ładować prądem tzw. 10%, liczonym od pojemności.
    >
    > Ładowarka daje max 3,8A. Więc jeśli masz akumulator =< 38Ah lub nie
    >
    > zalezy ci na jego żywotności to śmiało kupuj.

    Teoretycznie masz rację. Tak podają że akumulator należy ładować prądem 1/10 C przez
    12 godzin. Dotyczy to pewnego rodzaju akumulatorów pracujących w pewnych warunkach.
    Nie dotyczy jednak akumulatorów rozruchowych, takich co w samochodach do kręcenia
    rozrusznikiem są. Wyobraź sobie sytuację że pojechałeś na wakacje. Samochód stał
    miesiąc. Przyjeżdżasz i nie chce odpalić. Akumulator ma 4 lata. Jak by akumulator w
    czasie zużywania kurczył się jak Twój mózg to byś go zmierzył i wiedział jaką ma
    rzeczywistą pojemność. Ale się nie kurczy. Cztero letni akumulator może mieć 20%
    pojemności nowego. Może mieć i 50% i 10% też. Tyle ca jest na nim napisane miał jak
    wyszedł z fabryki. Jakim prądem będziesz go ładował nie znając stopnia rozładowania
    ani jego rzeczywistej pojemności. Czy prąd 1/10 C przez 12 godzin określony na
    podstawie nalepki z akumulatora będzie właściwy? Pomyśl trochę zanim odpowiesz. Po
    tym co napisałeś może być to dla Ciebie bolesne. Krzywdy sobie myśleniem nie zrobisz,
    a może szare komórki rozruszasz. Czego Tobie i sobie życzę.

  • 8. Data: 2012-10-05 14:40:22
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości

    > Akumulator powinno się ładować prądem tzw. 10%, liczonym od pojemności.
    > Ładowarka daje max 3,8A. Więc jeśli masz akumulator =< 38Ah lub nie zalezy
    > ci na jego żywotności to śmiało kupuj.

    Ależ można z powodzeniem ładować akumulator niższym pradem. Będzie co
    najwyżej dłużej trwało ładowanie do pełna i byle prąd ładowania był większy
    niż prąd upływu akumulatora.

    Marek

  • 9. Data: 2012-10-05 20:58:56
    Od: Przemek <p...@g...com>

    W dniu piątek, 5 października 2012 00:01:03 UTC+2 użytkownik Arbiter napisał:
> [...]
    nadaje - wolno ładuje a jak jest akumulator wyładowany do prawie zera to moze w ogole

    Proponuję poczekac na promocję w Aldi - kupiłem tam podobny prostownik, tyle że z
    wyświetlaczem LCD. Pokazuje dokładne napęcie akumulatora, poziom naładowania. Można
    też reanimować rozładowany aku - udało się uratować rozładowany do 8V aku ojca.
    Zablokowała się elektryczna antena i ciągnęło prąd przez całą noc. O dziwo, po paru
    nieudanych próbach i komunikacie o uszkodzonym aku, ładowanie ruszyło i aku działa do
    tej pory, a nie jest pierwszej młodości i jest to jakiś market...

  • 10. Data: 2012-10-05 21:23:52
    Od: "Krzysiek Z." <t...@w...pl>

> [...]
    > Niedługo w Lidlu kilka fajnych artykułów
    > Kompresor za 70zł - moze lepszy niż te za 30zł a na pewno droższy:)

    Super sprawa na blokady od SM.
    Spuszczasz powietrze, zdejmujesz blokadę i pompujesz koło kompresorem :)
    Blokadę mozna oddać na złom i jeszcze będzie na piwko :)