    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Date: Sat, 30 Dec 2017 11:07:41 +0000 (UTC)

    On 2017-12-30, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Ostatnio byłem świadkiem takiej dyskusji w markecie budowlanym przy
    > piecach, jeden przekonywał drugiego, ze stare grube żeliwny grzejniki
    > są lepsze od nowych cienkich bo "trzymają długo ciepło". Ten drugi
    > twierdził, że jak coś trzyma długo ciepło to oznacza, ze słabo je
    > oddaje co oznacza, że ma słabą sprawność.
    > To w końcu, który miał rację? Faktycznie, patrząc z pkt widzenia
    > zdolności oddawania ciepła, jak coś jest długo ciepłe oznacza, ze
    > niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    > jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba
> [...]

    Po pierwsze, trzymanie ciepła to jest pojemność cieplna i ma sie nijak
    do oddawania czy przewodzenia ciepla.

    Po drugie, pojemność cieplna stali to ca 460J/kg/K, żeliwa 500J/kg/K
    Przewodnictow cieple "zwykłej" stali jest poniżej 50W/m/K, żeliwa, ca
    60W/m/K więc żeliwny grzejnik będzie lepiej przewodził i oddawał ciepło
    niż stalowy a jeśli będzie to stal nierdzewna (nawet <20W/m/K) to
    będzie to istotna różnica.

    Teraz zobacz, pojemność cieplna wody to aż 4182J/kg/K a jej
    przewodnictwo cieplne to tylko 0.6W/m/K. Jest związek?

    Teraz co lepsze to MZ kwestia gustu bo cieplnie te różnice nie są aż
    tak istotne. Gruby żeliwny grzejnik będzie działał (trochę bardziej)
    jak mini piec kaflowy - nawet jak zamkniesz przepływ to będzie nadal
    grzał dzieki wodzie (duża pojemność cieplna) i tej extra warstwie
    metalu. Ale tez jak zaczniesz dopiero grzac startując z zimnego, to
    będzie potrzebował więcej czasu aż się nagrzeje (wpompujesz w niego
    ciepło). To jest MZ jedyna różnica, przynajmniej w kwestiach cieplnych.
    Wiele osób uważa żeliwne za trwalsze.

    --
    Marcin