    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Date: Sat, 30 Dec 2017 14:28:01 +0000 (UTC)

    On 2017-12-30, Marek <f...@f...com> wrote:

    > Dlaczego? Jak coś nie chce oddac szybko ciepla to znaczy że nie
    > nadaje się do sprawnego ogrzewania ;)

    No bo tak jest i już. Weź jako analogię 10l wiadro. Napełnisz je wodą
    to będzie pojemnośc, ale jak się tej wody pozbyć to juz nie zależy od
    pojemności a od wielkości dziury :)

    A na poziomie molekularnym przewodzenie ciepła ma związek z tym jak
    przekazywane są ruchy wewnątrz i międzyczasteczkowe. Pojemność cieplna
    zaś jest (uproszczająć) związana z zakresem i ilością stopni swobody dana
    cząsteczka moze przyjąć.

    Albo wyobraź sobie układ drgań mechanicznych gdzie część układu
    magazynuje drgania ale sam układ musi je też przewodzić. To są na ogół
    dwie niezalezne rzeczy.

    > Ogrzewajac pomieszczenie interesuje mnie jak najefektywniej oddać
    > cieplo w jak najmniejszych porcjach przy najmniejszych stratach, po
    > co je akumulowac po drodze??

    Zgadza się. Obiektywnie jest to MZ bez większego znaczenia. Dodatkowa
    pojemnośc to jak kondesator w obwodzie, miałoby sens jakby były jakieś
    chwilowe wahania w przepływie wody, a tak to praktycznie jeden pies.

    --
    Marcin