    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Co jest lepsze w grzaniu?
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 31 Dec 2017 00:18:03 +0100

    Dnia Sat, 30 Dec 2017 10:45:18 +0100, Marek napisał(a):
    > Ostatnio byłem świadkiem takiej dyskusji w markecie budowlanym przy
    > piecach, jeden przekonywał drugiego, ze stare grube żeliwny grzejniki
    > są lepsze od nowych cienkich bo "trzymają długo ciepło". Ten drugi
    > twierdził, że jak coś trzyma długo ciepło to oznacza, ze słabo je
    > oddaje co oznacza, że ma słabą sprawność.
    > To w końcu, który miał rację? Faktycznie, patrząc z pkt widzenia
    > zdolności oddawania ciepła, jak coś jest długo ciepłe oznacza, ze
    > niechetnie się tym ciepłem dzieli, ale z drugiej strony coś takiego
    > jest dłużej ciepłe więc dłużej ciepło oddaje (nie trzeba
> [...]

    Zeby to bylo takie proste.

    Pierwsza sprawa - to woda ma duze cieplo wlasciwe, nawet gruby zeliwny
    grzejnik trzyma tego ciepla mniej niz woda w nim zawarta.
    Blaszany nie tylko metalu ma mniej, wody tez zawiera mniej.

    Druga sprawa - te blaszane chyba lepiej oddaja cieplo, tzn przy
    podobnych wymiarach i tej samej temperaturze wody na wlocie wiecej
    ciepla przekaza powietrzu. Ale z tego jeszcze sprawnosc tak wprost nie
    wynika. Bo co z tego, ze odda mniej - to trzeba wiekszy grzejnik, albo
    wieksza temperature wody na wlocie.
    A jak nie odda, to trafi do pieca i znow do kaloryfera, wiec sie nie
    straci ... tylko sprawdzic ile rur i co one podgrzewaja - uzyteczne
    pomieszczenia, czy bezuzyteczne. A moze dobrze zaizolowane.

    Z oddawaniem ciepla wiaze sie temperatura wody powrotnej.
    Im ona nizsza, tym bardziej moze schlodzic spaliny w kotle - a wiec
    energie oddawana bezuzytecznie do komina.
    No chyba ze uzytecznie, jak sie okaze ze "cugu" nie ma, albo od
    skroplin powstaja rdzawe zacieki :-)

    Ale ta temperatura zalezy tez od predkosci wody w obiegu i mozna
    regulowac pompa :-)

    Grzejnikom trzeby sie termokamera przyjrzec - ktory mniej grzeje
    sciane za grzejnikiem - zazwyczaj zewnetrzna.

    Mala pojemnosc cieplna mozna docenic wracajac z urlopu - zanim sie ten
    caly uklad nagrzeje, to ile paliwa sie spali, a kaloryfery ledwo
    letnie. Albo ambitnie sterujac piecem - wylaczamy o 21, o 22 idziemy
    spac, o 5 piec sie wlacza, o 6 wstajemy i jest cieplo.
    A miedzy 22 a 5 temperatura wnetrza spada, budynek mniej podgrzewa
    otoczenie. A potem o 7 piec sie wylacza i wlacza dopiero o 15, zeby
    bylo cieplo jak przyjdziemy z pracy.
    Ale w dobrze izolowanym budynku nie bedzie duzych roznic.

    A jak ktos lubi cieplo stale ... to doceni ze wrzuci wieczorem dwie
    szufle wegla, a rano kaloryfery ciagle cieple.
    Inne piece tez moga miec problem z praca "na pol gwizdka", i duza
    pojemnosc moze byc wskazana.

    A jak ktos ma np pompe cieplna, czyli niezbyt wysokie temperatury, to
    przydadza mu sie grzejniki ktore dobrze oddaja cieplo.

    J.