  • 181. Data: 2014-07-10 14:23:22
    Temat: Re: Co mogą usłyszeć okupacyjne samochody pelengacyjne?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Tak jak współcześnie? Przez ocenę współczynników korelacji widma? Się
    > przesuwa w domenie czasowej kod randomizujacy aż się sensowny sygnał
    > dostanie.

    Teraz od strony technicznej nie jest to problemem.
    Ale wtedy? Nie było magnetofonów. Nagrywać można było chyba tylko na
    drut (zapis magnetyczny) albo na płytę (zapis mechaniczny).
    Czyli wg mojej wiedzy - należałoby nagrać zakodowany przekaz i puścić go
    równolegle (zmiksować) z sygnałem z gramofonu - chyba awykonalne.
    Nawet gdyby ustawić synchro na początku, to istnieje duże
    prawdopodobieństwo, że oba sygnały się "rozjadą". Kwarców nie było.
    Gramofony mogły mieć co najwyżej stroboskop z neona, świecącego w takt
    częstotliwości sieci zasilającej. Ale audycje znów były chyba często
    nadawane z ukrycia, z zasilania bateryjnego.

    Czegoś nie wiem?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 182. Data: 2014-07-10 15:14:54
    Od: Krzysztof Gajdemski <s...@r...org.pl>

    Jest Thu, 10 Jul 2014 14:23:22 +0200, Adam pisze:
    > Teraz od strony technicznej nie jest to problemem.
    > Ale wtedy? Nie było magnetofonów. Nagrywać można było chyba tylko na
    > drut (zapis magnetyczny) albo na płytę (zapis mechaniczny).

    Magnetofon (wykorzystujący taśmę magnetyczną) i nadający się do
    praktycznego wykorzystania to wynalazek z połowy lat 30. XX wieku.
    Wyglądał całkiem nowocześnie, brzmienie także przyzwoite:

    http://www.youtube.com/watch?v=OA1oDxRo_lI

    k.
    PGP key at: http://s.debian.org.pl/gpg/gpgkey * ID: 3C38979D

  • 183. Data: 2014-07-10 17:30:54
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Kwarców nie było.

    Były. Zarówno jako filtry, jak i oscylatory generatorów wzorcowych.
    Nawet jeden polski, przedwojenny przetrwał powstanie warszawskie i po
    wygrzebaniu z gruzu, został pierwszym powojennym źródłem częstotliwości
    wzrocowej.
    Maciek

  • 184. Data: 2014-07-10 18:01:23
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Krzysztof Gajdemski napisał:

> [...]
    > praktycznego wykorzystania to wynalazek z połowy lat 30. XX wieku.
    > Wyglądał całkiem nowocześnie, brzmienie także przyzwoite:

    Przy takim przesuwie taśmy pasmo przenoszenia musiało być niezłe.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 185. Data: 2014-07-10 20:18:28
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-07-10 18:01, AlexY pisze:

    > Przy takim przesuwie taśmy pasmo przenoszenia musiało być niezłe.

    Niestety, nie widzę obrazu - próbowałem na kilku komputerach na IE,
    Chrome, Operze i Mozilli.
    Mignął mi tylko napis o przesuwie o prędkości 100 cm/sek.
    Czyli pasmo rzeczywiście, nawet powyżej możliwości najlepszych gacków ;)

    Oczywiście, na pasmo ma wpływ jeszcze szerokość głowicy i cały tor
    akustyczny z głośnikami włącznie.
    Ciekawe, kiedy "wynaleziono" prąd podkładu.

    Swego czasu na swojej Tonetce nagrywałem pomijając rolkę stabilizatora
    przesuwu - bardzo wysoko niosła przy odtwarzaniu (regulowałem sprzęgła
    wg niebieskiej książki o magnetofonach). Nie miałem psa ani kota, by na
    nim wypróbować pasmo przenoszenia ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 186. Data: 2014-07-10 20:35:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Jul 2014 20:18:28 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Niestety, nie widzę obrazu - próbowałem na kilku komputerach na IE,
    > Chrome, Operze i Mozilli.

    Obraz (zdjęcie) jest tylko.w pierwszej klatce tego filmu

    --
    Marek

  • 187. Data: 2014-07-10 20:42:23
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Dla mnie niszowe były malowane na zielono -- nigdy nie udało mi sie
    > takiego kupić. Natomiast dziesiątki TG72 (a potem ADP672) wymieniałem
    > w sterownikach transduktorów dla telekomunikacyjnych prostowników
    > stacyjnych dużej mocy - pracowały tam szeregowo (OIDP - to było 32 lata
    > temu).

    Młody jesteś...

    --
    Darek

  • 188. Data: 2014-07-10 20:43:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

> [...]
    > praktycznego wykorzystania to wynalazek z połowy lat 30. XX wieku.
    > Wyglądał całkiem nowocześnie, brzmienie także przyzwoite:

    A wcześniej drutofon...

    --
    Darek

  • 189. Data: 2014-07-10 20:46:17
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Adam napisał:
    > Kwarców nie było.

    I przez to ze wzorce częstotliwości mieli tylko w postaci kwarców
    (których przecież nie było) bolszewicy przerżnęli wojnę 1920 roku...
    poczytaj sobie Grzesika, starszy kumpel z hufca Praga - Południe jak dla
    mnie...

    --
    Darek

  • 190. Data: 2014-07-10 22:09:43
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > (których przecież nie było) bolszewicy przerżnęli wojnę 1920 roku...
    > poczytaj sobie Grzesika, starszy kumpel z hufca Praga - Południe jak dla

    Staszka Grzesiuka czytałem - ale to nie ta parafia ;)

    Nie mogę wytropić. Jest trochę Grzesików, kilku z nich ma publikacje.
    Jakieś linki?

    Przy okazji: za młodych lat byłem w ZHP. Zresztą mam kolegę (też
    starszego), długo był szefem hufca, ale już od kilku (kilkunastu?) lat
    jest na emeryturze.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam