  • 11. Data: 2014-05-13 12:40:56
    Temat: Re: Czary mary z pralką
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 13 maja 2014 11:20:06 UTC+2 użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > 1. Pod��czasz do tego samego gniazdka?

    Tak !

    > 2. Zamie� kable w przed�u�aczu miejscami.

    Nie rozumiem !!

  • 12. Data: 2014-05-13 12:41:17
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-05-13 11:29, Mario pisze:

    > Być może we wtyczce (przewodu od pralki) masz zwarty neutralny z PE.

    To byłaby dosyć niebezpieczna wtyczka. Po pierwsze, da się taką wtyczkę
    wetknąć do gniazdka bez uziemienia - z szansą 50%, że na obudowie pralki
    pojawi się faza. Po drugie - wygląda na to, że nie ma normy ustalającej,
    który styk w gniazdku ma być N, a który L. Zwykle lewy to L, prawy N.
    Ale PE może być na dole albo u góry - i znów mamy 50% szans na nieprawidłowe
    włączenie.

    P.

  • 13. Data: 2014-05-13 12:59:17
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
    >aeg-oeko-lavamat 72520

    kotły kondensacyjne termeta są wrażliwe na zamiane przewodów L i N. W
    istrukcji stoi ze to ma cos wspólnego z prądem jonizacji płomienia
    zapłonowego.
    Ale co pralce przeszkadza przedłużacz to ja nie wiem :)

    b.

  • 14. Data: 2014-05-13 13:55:31
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-05-13 12:41, Piotrne pisze:

> [...]
    > Ale PE może być na dole albo u góry - i znów mamy 50% szans na nieprawidłowe

    Znam osobiście taki przypadek - w rodzinie. Ktoś dorobił sobie
    przedłużacz do pralki przy pomocy dwużyłowego przewodu i we wtyczce
    zmostkował sobie bolec zerujący z N. Dobrze działało, ale tylko wtedy
    gdy wtykało się wtyczkę w dolne położenie w podwójnym gniazdku :)
    W przypadku tej pralki z wątku może ktoś (idiota) coś podczas naprawy
    źle połączył, a może zrobiło się zwarcie. Np spadł przewód zerujący np
    na kondensatorze czy na grzałce i dotyka N. Po to powinna być w
    instalacji różnicówka żeby takie przypadki wykrywać zanim stanie się coś
    złego.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 15. Data: 2014-05-13 14:57:40
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-05-13 13:55, Mario pisze:

> [...]
    > na kondensatorze czy na grzałce i dotyka N. Po to powinna być w
    > instalacji różnicówka żeby takie przypadki wykrywać zanim stanie się coś

    Bardziej prawdopodobne wydaje mi się przebicie, na przykład przy jednym
    końcu grzałki. Po zamianie fazy z neutralnym płynie dużo większy prąd do
    masy.

    P.P.

  • 16. Data: 2014-05-13 18:17:06
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2014-05-13 14:57, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Bardziej prawdopodobne wydaje mi się przebicie, na przykład przy jednym
    > końcu grzałki. Po zamianie fazy z neutralnym płynie dużo większy prąd do
    > masy.
    >
    > P.P.

    Może być też tak, że przedłużacz niczego nie zamienia, ale za to
    producent zaoszczędził na miedzi i przy dużym prądzie grzałki spadek
    napięcia na przewodach przedłużacza jest na tyle duży, że zwarcie w
    pralce zera i PE wywala różnicówkę :)
    Andrzej
    www.radom.ws

  • 17. Data: 2014-05-13 18:45:49
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

    > Bardziej prawdopodobne wydaje mi się przebicie, na przykład przy jednym
    > końcu grzałki. Po zamianie fazy z neutralnym płynie dużo większy prąd do
    > masy.

    Ewentualnie cieknie woda, połączenia zielenieją i to jest właśnie to
    przebicie na jednym końcu grzałki, czy innego elementu.
    To jedna możliwość a druga, to przebicie kondensatora w filtrze
    przeciwzakłóceniowym, bądź np. warystora na płycie procesora. Jeżeli
    przebity jest kondensator włączony między N i PE, to może ale nie musi
    reagować różnicówka (jeżeli jest w instalacji), nadprądowy nie
    zareaguje. Po zamianie przy pomocy przedłużacza przewodów, przebicie
    znajduje się między L i PE z wiadomym efektem.
    Jakiś czas temu w sklepie wyśmiewał mnie jeden z klientów (ja również
    byłem kupującym) za wyjmowanie wtyczki od pralki po praniu. Trochę
    później przytrafiła mi się dosłownie eksplozja filtra, zamontowanego
    przed wyłącznikiem pralki. Gdybym nie wyłączał, to po powrocie do domu
    zastałbym ciemność i zaczynałbym od szukania przyczyny zwarcia w
    instalacji. Pralka Amica z procesorem.
    Krótko mówiąc kolega Staszek musi dokładnie przetrzepać pralkę. Bardzo
    pomocne są jakieś mierniki instalacji elektrycznych, pozwalające na
    pomiar wyższym napięciem (np. 250V), czy nie ma przebić. Zwykły
    multimetr "pikacz" daje niskie napięcie i wykryje tylko brutalne,
    metaliczne zwarcie na stałe.
    Maciek

  • 18. Data: 2014-05-13 18:51:59
    Od: mkonst <m...@n...pl>

    W dniu 13.05.14 12:59, Budyń pisze:
> [...]
    > zapłonowego.
    > Ale co pralce przeszkadza przedłużacz to ja nie wiem :)

    One nie są wrażliwe, one po prostu nie ruszą przy odwrotnym podłączeniu,
    musiałem zamienić miejscami L i N przy uruchamianiu kotła.
    --
    Pozdrawiam Marcin Konstańczak (mkonst)
    marcin(kropka)konstanczak(malpa)neostrada(kropka)pl

  • 19. Data: 2014-05-13 19:12:56
    Od: "Jacek Cycek" <j...@c...net.pl>

    <s...@g...com> wrote in message
    ps.com...

    > 1. Pod��czasz do tego samego gniazdka?

    Tak !

    > 2. Zamie� kable w przed�u�aczu miejscami.

    Nie rozumiem !!

    MDII / MDIX

    UWAGA!
    Pralka ma prawdopodobnie przebicie ktoregos podzespolu do obudowy i przy
    braku sprawnego uziemienia moze niebezpieczny potencjal przenosic na inne
    przedmioty w mieszkaniu lub budynku.

    jc

  • 20. Data: 2014-05-13 21:45:37
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-05-13 12:59, Budyń pisze:

> [...]
    > zapłonowego.
    > Ale co pralce przeszkadza przedłużacz to ja nie wiem :)

    Nie tylko Termet, bo wiele kotłów ma taka cechę i nie chodzi tu o "prąd
    jonizacji płomienia zapłonowego", bo coś takiego nie istnieje, lecz o
    prawidłową polaryzacją czujnika płomienia (elektrody jonizacyjnej),
    wykrywającego płomień. Po prostu czujnik ten jest zasilany wprost
    napięciem sieciowym 230V. Na elektrodę podawany jest wysoki potencjał.
    Zapalenie się palników powoduje, że pomiędzy tą elektrodą jonizacyjną, a
    masą (palnikami i obudową) płynie prąd poprzez płomień na skutek
    jonizacji gazów znajdujących się w płomieniu. Masa kotła znajduje się na
    potencjale "0V", bo jest połączona z przewodem PE. Jeżeli więc ktoś
    podłączy odwrotnie kocioł to na elektrodzie jonizacyjnej pojawi się
    także potencjał "0V" i nie popłynie prąd jonizacji po odpaleniu palników.
    W takiej sytuacji elektronika kotła zamknie zawór gazowy,
    "stwierdzając", ze nie nastąpiło zapalenie palnika i wyświetli stan
    awaryjny. Niektóre kotły mają elektronikę, która nawet nie pozwoli na
    próbę odpalenia przy odwrotnym podłączeniu.