    Subject: Re: Czemu Python jest jaki jest?
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: J-23 <B...@p...fm>
    Date: Thu, 2 Jan 2020 01:42:42 +0100

    W dniu 20.12.2019 o 03:26, M.M. pisze:
    > W dzisiejszych czasach z jednej strony mamy tak zawiły, rozbudowany i zależny
    > od platformy język programowania jak C++, z drugiej strony mamy (chyba?)
    > totalne przeciwieństwo tego języka, mianowicie język Python.
    C++ powstał po co innego a Python po co innego. Wiem że w Pythonie da
    się napisać nawet aplikacje okienkową i będzie to działać tylko czy to
    jest dobry pomysł, albo inaczej widziałeś w Pythonie aplikację tak
    rozbudowaną jak w jeżykach kompilowanych? Ja nie widziałem i raczej nie
    zobaczę:)

    Język skryptowy z językiem kompilowanym takie zestawienie nie ma sensu
    bo one powstały zupełnie do odmiennych rzeczy i pomimo tego że tak jak
    wspomniałem w Pythonie da się robić nawet aplikacje okienkowe tego robić
    się nie powinno

    Tak jak teraz jest moda przenoszenia większości aplikacji do Weba to tak
    naprawdę żaden duży system np ERP nie będzie tak samo szybki jak ten
    napisany w języku kompilowanym a WEB w tych aplikacjach pozostaje
    dodatkiem bo posiada uboższe funkcje jak aplikacja kompilowana.

    Znam kilka przykładów gdzie duże aplikacje zostały przeniesione na
    języki skryptowe i na WEB ale chodzi to dużo wolniej niż aplikacja w
    języku kompilowanym
    Rozumiem że
    > było zapotrzebowanie na łatwy język programowania z przejrzystymi
    > bibliotekami. Zastanawia mnie tylko dlaczego nie stworzono łatwego języka
    > programowania, który by miał opcję ręcznego zarządzania pamięcią,

    Co masz na myśli pisząc "Ręczne zarządzanie pamięcią"? Rozwiń... bo
    jeżeli masz na myśli alokowanie i zwalnianie pamięci to m.in zrobisz w
    pascalu. Ma to swoje wady i zalety ale tak zwany "Garbage collection",
    który jest implementowany w wielu językach ma więcej zalet niż wad

    byłby
    > kompilowany do ultra-wydajnego kodu maszynowego, no i który miałby składnię
    > wzorowaną na C++, Javie, C# i z biblioteką standardową wzorowaną na QT?

    Chociaż byś napisał ultra wydajny kompilator który buduje taki kod
    maszynowy o jakim piszesz on w 95% albo i jeszcze więcej nie osiągnie
    takiego wydajnego kodu jaki ty sobie zakładasz. Powód? Człowiek on jest
    najsłabszym ogniwem bo to on piszę kod który jest na tyle niedoskonały
    by robić narzuty na wydajności. Jednocześnie ten sam kod pozwala się
    kompilować i działać tak jak jego twórca sobie zakładał. Ale to tylko
    jeden z aspektów pisania wydajnego kodu. Po drugiej stronie stoi mnogość
    urządzeń na którym dany kod w postaci oprogramowania ma pracować.

    Doskonałym przykładem tutaj jest firma Apple która przeżywa rózne
    momenty w swoim istnieniu ale jest znana z tego że ich oprogramowanie
    działa dużo wydajniej niż odpowiedniki czy pierwowzory (jak kto woli)
    Microsoftu. Powód? Znany chyba wszystkim ich oprogramowanie działa na
    wąskiej gamie sprzętu, a to pozwala je zoptymalizować pod względem
    wydajności.

    Niejednokrotnie ten sam kod ten, sam kompilator a różne platformy może
    się zdarzyć że będzie zachowywał się zupełnie inaczej na 2 różnych
    platformach

    > Nie wierzę, żeby pisanie w języku javo-podobnym byłoby takie trudne do
    > opanowania, albo proces tworzenia oprogramowania byłby wolniejszy nią w Pythonie.

    Szybkość pisania oprogramowania w dzisiejszych czasach w bardzo małyn
    stopniu zależy od samego języka programowania. (No chyba że się ktoś
    uczy danego języka to wtedy ma to znaczenie)

    Obecnie szybkość pisania danego oprogramowania zależy od ilości
    bibliotek które posiada dany język stąd tak popularne są dziś
    Java/JavaScript/Python/Ruby itd

    Oczywiście każdy z tych języków pod względem wydajności jest różny.

    By to zobrazować powrócę na chwilę do Pascala który to jest przez wielu
    nazywanym archaicznym językiem i pod względem liczby firm które tworzą w
    tym języku nowe rzeczy (Są takie :)) jest np stosunkowo mało chociaż kod
    maszynowy pascala jest pod względem szybkości na poziomie języka C
    (można znaleźć w sieci materiały to potwierdzające) Jednak C jest
    bardziej popularny niż Pascal i większości szybciej w nim napiszemy
    jakieś zaawansowane oprogramowanie szybciej niż w Pascalu bo mamy na
    starcie większą gamę bibliotek dostępnych do C niż do Pascala

    > Jak ktoś nie chce się babrać w typowanie zmiennych, to język programowania
    > może mieć wbudowany typ variant, a do klas dodatkowe słowo kluczowe dynamic -
    > klasa z takim słowem kluczowym mogłaby mieć dynamicznie dodawane pola i
    > metody - działałoby to też wolno, ale byłoby jako opcja, a nie przymus.

    Podsumowując obecnie mamy dostępnych tyle języków że jest w czym wybrać
    i przymusu nie ma :) by coś stosować albo nie. Moim zdaniem pisanie
    kolejnego języka do czegoś co już istnieje mija się z celem. Brak jest
    moim zdaniem dobrych środowisk programistycznych do wykonania
    konkretnego typu zadań. Do wielu języków znajdziemy po 2 - 3 środowiska
    programistyczne np tak jest do C/C++, Javy ich środowiska są bardzo
    dobrę ale np do większości języków tzw. skryptowych nie ma dedykowanych
    środowisk praktycznie wcale te co są, są w większości pluginami do
    danego języka skryptowego gdzie po zainstalowaniu lub po długiej
    konfiguracji jakaś wtyczka staje się niekompatybilna i trafia cię szlag.

    Pozdrawiam
    J-23