    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 7 Mar 2018 07:22:11 -0800 (PST)
    Subject: Re: Czestotliwosc sieci
    From: e...@g...com

    Witaj Jarku po wielu latach :)
    Rzeczywiście ciekawa sprawa z tą częstotliwością. W domu to sprawdzę PFL-ką. Za PRL
    był to standardowy numer, że przy nienadążaniu z dostarczaniem energii, gdy brakowało
    mocy, nie tyle obniżano napięcie, co zmniejszano częstotliwość. Wówczas silniki
    (główny rodzaj poboru przez przemysł) zwalniają obroty i pobierają mniej energii. Od
    czasu podpięcia naszego systemu do systemu europejskiego, z tej praktyki musiano
    zrezygnować. Kiedyś temu dokładnie się przyglądałem. Częstotliwość trzymała jak drut!
    Były przejściowe zmiany fazy, zależne od pory dnia, ale w dłuższej skali czasu
    zegarki chodziły jak wzorce atomowe! Porównywałem z Warszawą na długich.

    Wygląda na to, że Europa sięgnęła do PRL-owskich metod! Aż boję się zgadywać co to
    wróży. Czyżby pierwszy bardzo wyraźny symptom zapowiadanego od dawna kryzysu, który
    ma dotknąć Europę? Oby jednak nie! Miejmy nadzieję, że przyczyna jest jakaś bardziej
    prozaiczna niż deficyt energii w skali kontynentu...

    Mój zegar w domu, taki tradycyjny radio-budzik, trzy razy ostatnio popychałem o
    minutę, czy dwie. Już miałem go rozkręcać by sprawdzać co się z nim dzieje :)
    gr3