    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czujnik pyłu
    Date: Fri, 17 Feb 2017 14:23:07 +0100

    W dniu 2017-02-17 o 08:13, Krzysiek pisze:

    > Tu jest opisany ten czujnik:
    > http://www.jarzebski.pl/arduino/czujniki-i-sensory/c
    zujnik-pylu-gp2y1010au0f.html

    Widziałem to. To jest opis sprzedawanego w sklepie Elty.pl
    modułu, który względem kupionego na ebay-y czujnika
    z dostarczanymi luzem rezystorem i kondensatorem
    jest wzbogacony o płytkę drukowaną, na której wszystkie
    te elementy (czujnik, rezystor, kondensator) są zainstalowane.
    Ale kosztuje 53 złote zamiast 4$, więc jednak te dwa
    elementy sam przylutowałem.

    Być może ten moduł coś jeszcze ma, bo program na stronie
    www.jarzebski.pl... włącza diodę stanem wysokim, a wyłącza
    niskim. A normalnie jest odwrotnie. Piszą też coś o dzielniku
    napięcia w tym module, przez który trzeba wynik mnożyć
    przez 11 - ale zmniejsza to rozdzielczość pomiaru.
    Pokazane wyniki pomiarów wyglądają chaotycznie - kolejne
    pomiary różnią się nawet o 50%. Czujnik który mam też
    nie daje zbyt stabilnych wyników, ale aż takich wahań
    nie ma.

    Sprawdzę, czy da się jakoś zwiększyć zakres pomiarowy.
    Może przez krótsze błyśnięcie diodą. Teraz dioda
    włączana jest na 280 mikrosekund, potem mierzone jest
    napięcie na wyjściu analogowym, potem dioda jest
    wyłączana. W Arduino sam pomiar trwa około 100 mikrosekund,
    co może trochę zaburzać odmierzanie czasu.

    Sprawdziłem kilka rzeczy: wyłączenie diody przed pomiarem
    też daje właściwe wyniki. Skrócenie błysku daje niższe
    wartości - to może umożliwić rozszerzenie zakresu,
    ale konieczna jest kalibracja. Z kolei znaczne wydłużenie
    błysku daje wynik zerowy.

    Przy okazji obejrzałem sklep Elty.pl. To właściwie jest
    polski sklep, czy automatycznie tworzona wersja sklepu
    spoza Polski? Mają np. gotowe, amatorskie frezarki CNC.
    Ale opis jest bardzo dziwny, np.: "śruba: Profesjonalne
    T8 screw, ołów 4mm, pokój miedzi nuts eliminując histerezy".

    P.