    From: ks <k...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje urządzenie do zapamiętywania kolorów?
    Date: Fri, 9 Jun 2017 11:07:20 +0200

    W dniu 2017.06.08 o 17:28, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Niewykonalne.

    W ogólnym przypadku i w domowych warunkach niewykonalne, ale pewną klasę kolorów
    da się odwzorować w świetle mającym rozsądne widmo od razu za pomocą prostych
    sztuczek z mieszaniem farbek. Nie mówię o odwzorowaniu na ekranie monitora, bo
    to jest z założenia ułomne urządzenie i jeśli kolor da się na nim wyświetlić, to
    powiedzmy że jest to miły efekt uboczny. Ja chcę mieć fizyczny obiekt który w
    danym oświetleniu ma kolor postrzegany jak inny obiekt w innym oświetleniu. W
    farbach można wykorzystać metameryzm, można mieć farby z barwnikami nie tylko
    rgb. Czarna farba nie jest mieszana z rgb przeciez :)
    Co prawda intuicyjnie np. mając czysto czerwone oświetlenie nie jestem w stanie
    zrobić nic poza odcieniami od czarnego do czerwonego. Ale na prawdę jesteś
    pewny, że nie może być farby która kolor czerwony odbija jako niebieski? W
    kiosku można kupić wskaźnik laserowy zielony, który za pomocą przezroczystego
    kryształka zmienia kolor podczerwonego lasera-diody na zielony (mam zielony
    wskaźnik, który po rozebraniu głowicy ma w środku podczerwoną diodę i
    kryształek). Istnieją farby święcące w uv na praktycznie dowolny kolor. Istnieje
    'quantum dot', które to ustrojstwo (nie zagłębiając się w szczegóły techniczne)
    przerabia jeden kolor światła na inny. Tak więc sądzę, że ogólny przypadek jest
    też do ogarnięcia za pomocą dużej ilości kasy :)
    Do takiej zabawy 'na poważnie' potrzebny by był spektrofotometr, lista
    składników które można dodać i wykresy ich odpowiedzi na poszczególne długości
    fal, pomierzone źródła światła itd. i wtedy można by komputerowo dobrać
    składniki i ich ilość aby uzyskać oczekiwany efekt. Niestety taka zabawa to
    raczej w laboratorium a nie w domu.

    > I tu jest problem, trzeba zastosować przyzwoite źródło światła.

    Nie, założenie było że nie trzeba się przejmować oświetleniem, ono jest jakie
    jest, stałe i się go nie zmieni. Dla ułatwienia można założyć, że maluję
    graffiti oświetlone latarnią uliczną. Ma być kolor taki sam w sensie
    subiektywnego postrzegania.

    Krzysiek