    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Czy komputery pomagają?
    Date: Mon, 16 Apr 2018 00:58:19 GMT

    On 2018-04-13, s...@g...com <s...@g...com> wrote:
    > "
    > Brak wzrostu produktywności w ciągu 10-15 ostatnich lat jest tematem gorącej
    debaty. Wzrost inwestycji był w tym czasie skoncentrowany silnie w kilku obszarach,
    podczas gdy wydajność pracy - kluczowy czynnik napędzający zyski i płace - wcale
    wiele nie wzrosła. Jak stwierdził jeden z twórców teorii wzrostu Robert Solow: ,,Era
    komputerów jest widoczna wszędzie, poza statystykami dotyczącymi produktywności".
    > "
    > http://forsal.pl/lifestyle/technologie/artykuly/1116
    412,szokujace-odkrycie-szwedzkiego-badacza-roboty-wc
    ale-nie-napedzaja-gospodarki.html

    > mam taką teorię że kiedyś to ludzie załatwiali sprawy a teraz to piszą
    > maile

    Nie mam przekonania czy takie dywagacje mają jakikolwiek sens bo to co
    było 15 lat temu to są inne produkty, oraz inne uwarunkowania, również i
    legislacyjne (zanieczyszczenie, normy bezpieczeństwa etc.). W okresie
    10-15 lat nastąpiła kolosalna zmiana jakościowa związana z
    funkcjonalności wielu produktów. To jak to można w ogóle porównywać?

    A weźmy tak, ile kosztowałoby wytworzenie np. takiego współczesnego
    smartfona te 15 lat temu z obecnym know-how, za to bez obecnych
    komputerów/robotów? Czas, nakład pracy (ludzkiej), odrzuty z powodu
    błędów? Nie ma to nic wspólnego z produktywnością?

    A wszystkie współczesne trendy, jak np. obniżanie masy/rozmiarów
    produktów, jak to się robiło te 15 lat temu a jak sie to robi np. teraz,
    napierw przez symulacje/modelowanie a potem przez weryfikacje prototypów
    zrobionych drukarkami 3D?

    --
    Marcin