    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Czy regulować prąd dla ogniwa Peltiera?
    Date: Mon, 28 Apr 2014 11:12:05 +0200
    <6...@g...com>

    Am 27.04.2014 22:54, schrieb Zachariasz Dorożyński:

    > Moje prywatne zdanie uległo drobnej modyfikacji. Do leków to musi być lodówka
    zrobiona przez takiego fachowca co o nic nigdy na żadnej grupie dyskusyjnej się nie
    spyta.

    A to wcale tak nie całkiem jest. Zapytać to i fachowiec zapyta i wcale
    nie jest to ujma na honorze.

    Co do meritum, to robiłem na ogniwach Peltiera chłodnicę do powietrza
    właśnie do celów medycznych. Najważniejsze jest dobre chłodzenie strony
    gorącej. Im więcej, tym lepiej. Osobiście osiągnąłem delta-T 40K, ale
    przy małym wysileniu ogniw. Urządzenie miało chłodzić strumień powietrza
    (max. 10l/min) do 0C, przy temperaturze wlotowej max. 40C. Zastosowałem
    dwa moduły po 40W każdy. Druga sprawa to regulacja. Nie można stosować
    stabilizatorów impulsowych, bo wtedy sprawność idzie się kochać. Zresztą
    sensu to specjalnie nie ma, bo bezwładność komory chłodzonej jest tak
    duża, że wystarczy załączanie i wyłączanie peltierów z taktem
    kilkunastosekundowym (max. 1s). Co do regulacji prądu, to jest ona w
    zupełności zbędna. Moje peltiery miały Umax 18V, ja je załączałem
    tranzystorami MOS na 12V, regulator z histerezą 1K i czujnikiem na
    wylocie powietrza. Można by było się pokusić o lepsze osiągi, ale nie
    było takiej potrzeby, a regulator się wtedy komplikuje (trzeba stosować
    algorytmy prognozujące, choć z małym kontrolerkiem da się to zrobić dość
    prosto, znając charakterystykę komory).

    Waldek