  • 1. Data: 2010-12-10 17:38:03
    Temat: Czy ten tyrystor to bubel ?
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Zakupiłem tyrystor T20-300-12-5k i nie działa. Mierząc omomierzem ma
    wszędzie opór nieskończenie wielki, tylko anoda-bramka ma ok 300 kom w
    obydwie strony. Próbowałem go uruchomić przy =30V, dawałem napięcie bramkę
    przez różne rezystory w celu ograniczenia prądu i nic. Czy to bubel ?

  • 2. Data: 2010-12-10 21:06:44
    Temat: Odp: Czy ten tyrystor to bubel ?
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Zakupiłem tyrystor T20-300-12-5k i nie działa. Mierząc omomierzem ma
    > wszędzie opór nieskończenie wielki, tylko anoda-bramka ma ok 300 kom w
    > obydwie strony.

    Pomyliłeś anodę z katodą. Bramka - katoda ma w tyrystorach małą rezystancję,
    by zapewnić wyłączanie.

    >Próbowałem go uruchomić przy =30V, dawałem napięcie bramkę przez różne
    >rezystory w celu ograniczenia prądu i nic. Czy to bubel ?

    Jak pomyliłeś anodę z katodą to się nie dziwię
    Napięcie 30V jest wystarczające do testu tej 300A/1200V pastylki,
    Zadbaj w kolejnej próbie, by prąd anody (katody) po załączeniu mógł być
    wiekszy od minimalnego. 1A powinien wystarczyć. Typowy omomierz to
    zdecydowanie za mało. Szczytowy prąd bramki też nie może być mniejszy niż
    1A, by go załączyć

  • 3. Data: 2010-12-10 21:09:15
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Zakupiłem tyrystor T20-300-12-5k i nie działa. Mierząc omomierzem ma
    > wszędzie opór nieskończenie wielki, tylko anoda-bramka ma ok 300 kom w

    Dodatkowa uwaga:
    Pastylki testuje się zgniecione np w imadle jak się nie ma odpowiedniego
    radiatora.

  • 4. Data: 2010-12-10 21:17:24
    Od: "f" <f...@c...gh>

    Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    > Zakupiłem tyrystor T20-300-12-5k i nie działa. Mierząc omomierzem ma
    > wszędzie opór nieskończenie wielki, tylko anoda-bramka ma ok 300 kom w

    katoda to czerwony drut, wieksza blacha kapsla, kreska przy trójkącie
    symbolu tyrystora (diody) ma być podłączona do ujemnego zasilania.
    Bramka to biały drut , sztyft w porcelanie ma mieć plus strowania względem
    katody
    Anoda to mniejsza blacha na pastylce, ma mieć + zasilania

  • 5. Data: 2010-12-10 21:44:04
    Temat: Re: Czy ten tyrystor to bubel ?
    Od: "komar" <k...@o...eu>

    Użytkownik "f" <f...@c...gh> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "komar" <k...@o...eu> napisał w wiadomości
    >
    > Dodatkowa uwaga:
    > Pastylki testuje się zgniecione np w imadle jak się nie ma odpowiedniego
    > radiatora. ===========================================
    Zdusiłem bardzo lekko w imadle i działa. Nie wiem na czym to polega, czy
    tam jest jakis mechaniczny stycznik ?

  • 6. Data: 2010-12-10 21:51:42
    Od: "f" <f...@c...gh>

    > Zdusiłem bardzo lekko w imadle i działa. Nie wiem na czym to polega, czy
    > tam jest jakis mechaniczny stycznik ?

    struktura półprzewodnika kontaktuje się z obudową warstwami z miękkimi
    blachami. Bez ściśnięcia one po prostu nie stykają.
    Jak masz jakąkolwiek zepsutą pastylkę rozwal młotkiem porcelanę, zobacz co
    jest w środku.

  • 7. Data: 2010-12-10 22:19:17
    Od: "komar" <k...@o...eu>

> [...]
    > katody
    > Anoda to mniejsza blacha na pastylce, ma mieć + zasilania
    ==
    Tyrystor działa. Nie mam takiego, żeby zajrzeć do środka. Zastanmawiam się
    jak mocno trzeba ścisnąć,żeby wykorzystać maksymalnie prąd 300A, a w
    impulsie prądowym więcej. Ma on być jako zabezpieczenie napięciowe zasilacza
    20V 22A. Po prostowniku jest filtr pojemnościowy 100.000uF, bezpiecznik, i
    rezystor 0,02 om do ograniczenia prądu tyrystora. Później jest stabilizator
    napięcia 13,8V 22A. Tyrystor ma na zadanie zewrzeć +19V do masy, czyli
    minusa ( po przekroczeniu np 15V na wyjsciu) i przepalić bezpiecznik.

  • 8. Data: 2010-12-10 22:39:56
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik f napisał:

> [...]
    > blachami. Bez ściśnięcia one po prostu nie stykają.
    > Jak masz jakąkolwiek zepsutą pastylkę rozwal młotkiem porcelanę, zobacz

    Fajnie ktoś pomyślał. Nie ma docisku - nie ma chłodzenia - nie ma pracy.
    Poluzowany radiator mu niestraszny.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-12-11 11:14:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > jest stabilizator napięcia 13,8V 22A. Tyrystor ma na zadanie zewrzeć +19V
    > do masy, czyli minusa ( po przekroczeniu np 15V na wyjsciu) i przepalić

    Wystarczyłby pewnie 25A w standardowej obudowie TO220 bez radiatora.
    Tyrystory (diody też) mają dużą przeciążalność)
    Tyrystor BT145 (16A) ma podane Itsm = 300A (w czasie 10ms)

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-12-11 13:39:15
    Od: "f" <f...@c...gh>

    > Tyrystor działa. Nie mam takiego, żeby zajrzeć do środka. Zastanmawiam
    > się jak mocno trzeba ścisnąć,żeby wykorzystać maksymalnie prąd 300A, a w
    > impulsie prądowym więcej.

    Siła docisku podawana jest w danych katalogowych pastylki (jest taka sama
    dla konkretnej obudowy, bez wzgledu na zawartość)

> [...]
    >Tyrystor ma na zadanie zewrzeć +19V do masy, czyli minusa ( po
    >przekroczeniu np 15V na wyjsciu) i przepalić bezpiecznik.

    Czyli maksymalny prąd 1kA w czasie krótszym niż 100ms ? Radiator zbędny.
    Wystarczyłaby ci duża sruba, z pastylką będzie problem - radiator jest
    skomplikowany mechanicznie i drogi. Bez niego cięzko ci to będzie podłączyć
    Na 1kA w zasadzie tyrystor 50A wystarczy, np 50RIA - zgrabna śrubka bez
    radiatora