    Subject: Re: Czyszczenie starego miedzianego młynka
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Miroo <b...@b...brak.i.juz>
    Date: Fri, 7 Sep 2018 08:51:15 +0200

    W dniu 2018-09-06 o 19:45, J.F. pisze:
    > IMO - tego mechanizmu to juz nie uratujesz.
    > Zardzewialo pewnie sporo, jak teraz rdze usuniesz, to beda luzy a nie
    > mlynek.
    >
    > Ale ... do zdobienia kuchni sie bedzie nadawal.
    > Albo polubisz grubo zmielony pieprz :-)

    Młynek ma ładnie wyglądać na półce, a nie pracować :)

    > Kwasek cytrynowy i sol :-)
    > http://www.grupy.senior.pl/Czyszczenie-miedzi-w-ulam
    ku-sekundy,t,286932,8.html

    Sprawdzę ;)

    > Jakos to zmontowali, powinno sie dac rozmontowac.
    > Chyba ze zanitowane.

    Udało się rozmontować. Mosiężne śruby dały się odkręcić bez większego
    wysiłku po kilkudziesięciu (co najmniej) latach :)

    > Ale do uzytku, czy dla dekoracji ?

    Dekoracji.
    Ale najpierw muszę się pozbyć grubej warstwy rdzy. Coca-cola? Fosol?
    Niestety mechanizm jest połączony z elementami mosiężnymi i miedzianymi
    i nie wiem czy uda mi się to rozłożyć, a boję się, że miedź wytrzyma w
    tym kwasie krócej niż rdza ;)

    > Olej mineralny zabezpieczy, ale pieprzu lepiej nie probowac mielic.
    > Dobrze oczyszczony i w suchej kuchni nie powinien bardzo rdzewiec.

    Zwykły maszynowy? A może zalać jakimś R-Stop, żeby związać resztki rdzy?

    > Np lakierem bezbarwnym, ale moze nie bedzie potrzeby w przecietnej
    > kuchni ...

    Może faktycznie szybko nie zaśniedzieje, ale pewnie blask będzie tracić
    dzień po dniu. A jaki lakier by się do tego nadawał? Żeby to nie
    wyglądało sztucznie...