  • 11. Data: 2023-04-09 11:28:54
    Temat: Re: DC
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/04/2023 11:23, J.F wrote:
    > Potrafi. Ale trzeba taki, na odpowiednie napiecie DC.

    Więc nie mamy się co martwić.

    Chociaż...

    Wiele lat temu, jeden elektryk, pokazywał mi, że w gniazdku jest plus
    (świeci) i minus (nie świeci) i że taki głąb jak ja, powinien to
    wiedzieć po tych wszystkich szkołach.

    Może więc jest czego się bać...

  • 12. Data: 2023-04-09 11:32:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Apr 2023 08:18:28 -0000 (UTC), Jacek wrote:
    > No tak, elektrony są emitowane z katody, przyspieszane i oddają energię na
    > anodzie. Ponieważ chcemy by obiekt spawany (z reguły o dużej pojemności
    > cieplnej) się nagrzewał, więc dajemy mu plus. Ale to nie ma znaczenia dla
    > wyłącznika.

    Podejrzewam, ze cos tam w srodku zrobili, aby łuk szybko wygasał ...
    i to działa tylko dla jednej biegunowosci.

    > Nie pokazano na filmiku, możemy się tylko domyślać. Ale w naszej kulturze
    > schematy z reguły się tak rysuje (i obwody łączy) aby zasilacz był z
    > lewej.

    Ale to australijczycy :-)

    Eee, jak pamietam to po lewej była antena, a po prawej glosnik i
    zasilacz ... w radioodbiornikach.

    J.

    i-nadpradowe/eaton-electric/

  • 13. Data: 2023-04-09 12:13:29
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 9.04.2023 11:32, J.F wrote:

    > Podejrzewam, ze cos tam w srodku zrobili, aby łuk szybko wygasał ...
    > i to działa tylko dla jednej biegunowosci.

    No dokładnie: jest magnes, który wyrzuca łuk w odpowiednią stronę - w
    stronę komór gaszących..

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2023-04-09 12:53:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Apr 2023 12:13:29 +0200, Mirek wrote:

    > No dokładnie: jest magnes, który wyrzuca łuk w odpowiednią stronę - w
    > stronę komór gaszących..

    No tak - w starych ksiazkach mozna bylo zobaczyc elektromagnes,
    tzn jeden czy dwa zwoje i działało niezaleznie od kierunku.

    https://youtu.be/S0diAeysxVo?t=675

    Ale sa i bez magnesu?
    https://youtu.be/S0diAeysxVo?t=485

    Sa i dwukierunkowe bezpieczniki.

    J.

  • 15. Data: 2023-04-10 11:44:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Apr 2023 11:28:54 +0200, heby wrote:

> [...]
    >
    > Wiele lat temu, jeden elektryk, pokazywał mi, że w gniazdku jest plus
    > (świeci) i minus (nie świeci) i że taki głąb jak ja, powinien to

    I dlatego napisalem.
    Uwazac jak sie samemu robi, uwazac co montuja "fachowcy".

    Uwazac przy rozłączaniu kabli pod napieciem :-)

    J.