  • 11. Data: 2013-01-15 22:55:22
    Temat: Re: DCF
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 15.01.2013 22:08, mk wrote:

    > "sterowanie oświetleniem drogowym i taryfami w licznikach energii
    > elektrycznej"
    >
    > http://energomiar.pl/upload/Referencje_Polskie_Radio
    .pdf
    > http://energomiar.pl/pro,115,155.html

    Pierwszy raz widzę... ale czy to się sprawdza? Włączenie "miliona
    przekaźników wykonawczych" w jednym czasie to niezłe musi być wyzwanie
    dla systemu elektroenergetycznego. Normalnie to oświetlenie ulic,
    zabytków itp. włącza się w jakichś tam przypadkowych momentach i nie ma
    problemu. Liczniki dwutaryfowe... chodzi o przełączanie liczników w
    ściśle określonym czasie? - Tańszy jest odbiornik radiowy z zegarem...
    kwarcowym niż dobry zegar kwarcowy. Nie mówiąc o synchronizacji z 50Hz ;)

    Mirek.

  • 12. Data: 2013-01-16 19:57:38
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2013-01-15 22:55, Mirek pisze:

    .pdf

    > Pierwszy raz widzę... ale czy to się sprawdza?

    Na własne oczy to ja takiego ustrojstwa nie widziałem.
    Przyglądałem się jedynie sygnałowi radiowemu 225 kHz i modulację fazy
    było wyraźnie widać.

    > Włączenie "miliona
    > przekaźników wykonawczych" w jednym czasie to niezłe musi być wyzwanie
    > dla systemu elektroenergetycznego.

    System energetyczny widać jakoś tam sobie tym radzi, bo taryfy są tak
    skonstruowane, że aż zachęcają odbiorców do gwałtownych zmian obciążeń o
    ściśle określonych porach. Taki to "smart grid".
    Z drugiej strony słychać narzekania, że problemem jest np. przerwa w
    meczu o dużej oglądalności: tj. dobry moment na napełnienie wodą
    czajnika (pompy wodociągowe zaczynają działać "pełną parą") i włączenie
    go aż do zagotowania wody.

    > Normalnie to oświetlenie ulic,
    > zabytków itp. włącza się w jakichś tam przypadkowych momentach i nie ma
    > problemu. Liczniki dwutaryfowe... chodzi o przełączanie liczników w
    > ściśle określonym czasie?

    Z anonsu to wprost wynika.
    IMO, problematyczne będzie zapewnienie bezpieczeństwa takiego sposobu
    sterowania strefami doby licznika energii (tj. zabezpieczenie przed
    wysłaniem fałszywego sygnału, który w dzień da znać licznikowi, że jest
    noc -- pora z tańszą energią).

    > - Tańszy jest odbiornik radiowy z zegarem...
    > kwarcowym niż dobry zegar kwarcowy.

    Prawda (choć jeszcze należy wziąć pod uwagę (nie)zawodność i
    bezpieczeństwo rozwiązania radiowego).

    > Nie mówiąc o synchronizacji z 50Hz ;)

    A na tym to nie ma co polegać (wiem, że długookresowo sieciowe 50 Hz
    jest bardzo dokładne; jednak słowem-kluczem w całej zabawie jest
    "długookresowo").
    Gdyby owy przebieg sieciowy (mowa o "naszym" europejskim systemie
    ENTSO-E) dawał jakieś dodatkowe wskazówki ułatwiające jego wykorzystanie
    do synchronizacji zegarów... jednak o niczym takim nie słyszałem :(
    Np. bodajże na Tasmanii przebieg sieciowy w ciągu doby może mieć różne
    odjazdy w przeciągu doby, ale raz na 24 h, o którejś tam wyznaczonej
    godzinie próbuje się zniwelować odchyłki do 0 -- to już by było coś.
    W ENTSO-E duża odchyłka czasowa potrafi utrzymywać się wieeele dni, po
    czym nagle, w ciągu kilku godzin zostaje skompensowana. Nie mam pojęcia
    jakie principia tym rządzą, a chętnie bym się dowiedział.

    pzdr
    mk

  • 13. Data: 2013-01-23 16:45:09
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "mk" <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Prawda (choć jeszcze należy wziąć pod uwagę (nie)zawodność i
    > bezpieczeństwo rozwiązania radiowego).

    To nie widzę możliwości :-)

> [...]
    > czym nagle, w ciągu kilku godzin zostaje skompensowana. Nie mam pojęcia
    > jakie principia tym rządzą, a chętnie bym się dowiedział.

    No ale ... jeśli prądu nie ma np 4h bo coś "konserwują" i nie ma
    autonomicznego zegara to co ?

  • 14. Data: 2013-01-23 17:06:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Też nie wiem, ale można to pooglądać tu: http://www.mainsfrequency.com

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2013-01-26 23:53:10
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    ?

    > No ale ... jeśli prądu nie ma np 4h bo coś "konserwują" i nie ma
    > autonomicznego zegara to co ?

    Nic -- bez autonomicznego zegara tracimy orientację w czasie. Analizując
    zmiany częstotliwości sieci, być może, da się pozyskać informację o
    czasie, ale na pewno byłby to proces bardzo długotrwały (wiele dni) i
    trącający o ezoterykę, i raczej zawodny.

    W tej rozmowie raczej miałem na myśli wykorzystać częstotliwość sieci do
    kalibrowania zegara kwarcowego (np. kompensowania dryftu starzenia
    rezonatora). Problem w tym, że skoro praktyka pokazuje, że dryft "czasu
    sieciowego" w przeciągu kilku godzin może wynosić kilkadziesiąt sekund,
    to żeby uznać częstotliwość sieciową służącą za sensowny wzorzec do
    kalibracji zegara kwarcowego, trzeba by ok. roku czasu nieprzerwalnego
    zasilania z sieci, co jest warunkiem trudnym do spełnienia.

    pzdr
    mk

  • 16. Data: 2013-01-27 00:06:12
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    > Też nie wiem, ale można to pooglądać tu: http://www.mainsfrequency.com

    Regularnie zaglądam na tą stronę. Również czytałem publikacje ENTSO-E
    n/t systemu regulacji częstotliwości (Policy 1: Load-Frequency Control
    and Performance). Ale nie da się wytłumaczyć na podstawie powyższego, że
    w chwili pisania tego obwieszczenia dryft "czasu sieciowego" wynosi aż
    >72 sekundy
    (http://www.swissgrid.ch/swissgrid/en/home/experts/t
    opics/frequency.html)

    pzdr