    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: DTMF więcej niż 16 klawiszy
    Date: Tue, 16 May 2017 22:26:28 +0200

    Użytkownik "SnCu" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-05-14 o 17:37, moje12a pisze:
    >Prosty kalkulator mówi, że tony różnią się o mniej więcej 1.105
    >(rozrzut 1.096 do 1.109). To w zasadzie możesz sobie ekstrapolować
    >resztę tonów.
    >Generalnie z podziałem na "niskie" i "wysokie" tony trzeba dążyć do
    >kwadratu, bo wtedy jest najwięcej punktów kodowych: 64 to 8x8, przy
    >9x9 byłoby 81.
    >W sumie ciekawa sprawa, bo jakiś czas temu zastanawiałem się nad
    >problemem przesłania klawiatury QWERTY po kablu o jakości
    >telefonicznej i takie 8x8 by wystarczyło na podstawowe klawisze, ale
    >naciskane pojedynczo!

    Z drugiej strony na 7 tonach mozesz 7 bitow zmiescic i 127 klawiszy
    zakodowac, a nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich bylo 8 czy 9.

    Tzn troche stoi - czasem sie moga maksima sinusoid zlozyc i bedzie
    wysoka amplituda.
    Jesli kanal ma to ladnie przeniesc, to skladowe tony musza byc ciche,
    a takie trudno uslyszec.

    Moze lepiej sprawdzonym sposobem dwa tony na przemian, do klawiszy 200
    baud to i tak az nadto, a przeciez bez problemow mozna i szybciej :-)

    J.