    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Dlaczego sprowadzamy ludzi zamiast roboty?
    Date: Fri, 23 Nov 2018 13:51:42 +0100

    Użytkownik "Stokrotka" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Pytasz o postęp , a to nie takie proste wybrać wynalazki naprawdę
    >warte
    fatygi.
    >Wiele nowości ma bardzo złe skutki czasem odległe.
    >Weź takie buteli plastikowe: w komunie nieistniały. Czy komuniści nie
    >wiedzieli, że na zahodzie istnieją?
    >Wiedzieli, ale widzieli też śmieci.

    G* tam. Smieci ich najmniej obchodzily.
    Po prostu - mielismy fabryke butelek szklanych, a nie mielismy
    plastikowych :-)

    A czy nie wiedzieli ze na zachodzie istnieja ... one dosc pozno
    weszly.
    Komuna juz chyba byla u schylku.

    Zachod policzyl, ze taka butelka plastikowa mniej energii potrzebuje
    niz szklana, nawet wielorazowego uzytku.
    A komuna pewnie policzyla, ze surowcem jest ropa, a ropa droga.

    >W komunie nie było śmieci.

    No jak nie bylo ? Byly tak samo jak teraz.

    A na tych smieciach m.in. pelno szklanych butelek, bo komuna miala
    wieczne problemy ze skupem.
    Komuna upadla, a problemy skupu sie zwiekszyly :-)

    >Czy teraz zdecydowałbyś się na masowe wycofanie plastiku?
    >Ja nie , bo mniej noszenia, ale trudno jednak komunie nie pszyznać tu
    >racji.

    To jest kwestia szerszego spojrzenia.
    Butelka jednorazowa ... ale jak ja spalic w miejskiej
    elektrocieplowni, to wychodzi na to, ze ropa posluzyla nam dwa razy.

    >Ale okna plastiki, według mnie mogły by nie istnieć.
    >Drewniane lepsze,

    Ale w czym lepsze ?
    Plastikowe okna IMO dobre sa, tzn uzytkowo patrzac, bez wnikania w
    ekologie.
    Chyba lepsze od drewnianych, choc nowoczene drewniane tez dobre.

    Problemem jest IMO, ze one sa z PCW ... to sie zle spala, bo zawiera
    chlor.
    Wiec wymaga osobnego recyklingu. Akurat okna sie zmienia na tyle
    rzadko, ze mozna by ten recykling zorganizowac.

    A moze sie myle i nie ma problemu ze spalaniem lub segregacja ...

    >Jak by nie było plastiku na rynku z zadowoleństwem i bez gadania
    >kupiła bym
    drewniane.
    >Łatwo w takim wywiercić dziurę pod antenę,

    W plastiku tez latwo, w stalowej ramie w srodku troche gorzej.

    >solidnie zszywaczem pszymocować siatkę na komary itp.
    >Od plastikuw wszystko zaraz odpadnie,

    Trzeba lepszy klej :-)

    >A transport?
    >Teraz mnustwo ludzi ma auta, i mamy mnustwo smogu.

    A nie mniej niz dawniej ?
    Zniknely dymiace Stary i Krazy, zniknely dymiace Jelcze ...

    >W komunie było postawione na transport masowy i było wiadomo że
    >klimat w mieście gorszy,
    >ale nie było pszekraczania norm 10 lub 15 razy jak popszedniej zimy.

    Teraz mowia, ze to wina piecow na wegiel.
    A przeciez za komuny bylo ich wiecej.

    >To samo z budownictwem. Po 89 każdy maży o własnym domu.
    >W komunie stawiano na blokowiska łatwe w ogżaniu.

    Bynajmniej. Niewiele sie zmienilo.
    Za komuny tez kazdy marzyl ... niewielu bylo stac, choc to bardziej
    kwestia organizacyjna niz finansowa byla.
    Dzis tez nie wszystkich.
    We Wroclawiu mieszkania buduja sie jak glupie ... ale IMO mniejsze niz
    za schylku komuny.

    A blokowiska z komuny - wielka plyta, slabo izolowana - i wcale nie
    taka latwa w ogrzaniu.
    Ale wegiel tani :-)

    No i duze miasta mialy siec cieplownicza, a mniejsze to niekoniecznie
    ... dzis tak samo.

    J.