  • 1. Data: 2012-10-24 20:28:02
    Temat: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
    Od: p...@g...com

    Witam, ma zaprojektować napęd bramy dwuskrzydłowej, konkretniej chodzi o dobór
    parametrów silnika napędu. I zastanawiam się od czego zacząć obliczenia, myślałem, że
    moim poszukiwanym parametrem silnika jest siła ciągu. Jednak czy tak faktycznie jest?
    A jeżeli tak to jak obliczyć tę siłę?
    Ja zacząłem to liczyć według następującego schematu:
    Co znam?
    - długość ramienia przyłożonej siły (długość siłownika): r = 0,7m
    - masę jednego skrzydła bramy: m = 80kg
    - czas otwierania bramy: t = 20s
    - kąt otwarcia bramy: ? = 20°
    - prędkość posuwu siłownika: v = 0,015m/s

    I tak wyglądają moje obliczenia:
    1. Liczę prędkość kątową otwierania bramy
    2. Obliczam siłę odśrodkową działającą na bramę
    3. Liczę moment obrotowy wytwarzany przez bramę
    4. Obliczam moc
    5. Obliczam siłę ciągu napędu.
    Z obliczeń tych wychodzi mi siłą ciągu równa 1,2N - co jest bardzo małą wartości, nie
    realną.

    Ja w swoich obliczeniach skupiam się na obliczeniu siły odśrodkowej działającej na
    bramę podczas jej otwierania. Ale czy ten tok myślenia jest poprawny? Prowadzący,
    powiedział mi dziś na zajęciach, żeby nie liczyć siły odśrodkowej, ale moment oporu
    na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
    wcześniej momentów oporowych na zawiasach.
    Za wszelkie uwagi będę wdzięczny.

    PS Widok schematyczny bramy z góry:
    http://obrazki.elektroda.pl/5078564000_1351090456.jp

  • 2. Data: 2012-10-24 20:51:25
    Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 24.10.2012 20:28, p...@g...com pisze:

> [...]
    na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
    wcześniej momentów oporowych na zawiasach.

    ja bym tam się oporem na zawiasach, czy jakimiś siłami odśrodkowymi nie
    przejmował, a zapytał ino czy w zimie będzie kto odśnieżał zanim bramę
    otworzy, czy może "przeciętna użyszkodniczka" tylko guzik od pilota
    będzie naciskać...

  • 3. Data: 2012-10-24 20:53:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 24 Oct 2012 11:28:02 -0700 (PDT), p...@g...com
> [...]
    >chodzi o dobór parametrów silnika napędu. I zastanawiam się od czego
    >zacząć obliczenia, myślałem, że moim poszukiwanym parametrem silnika

    Skoro silnik, to chyba moment obrotowy, chyba ze gotowy silownik dobierasz.

> [...]
    > Co znam?
    > - długość ramienia przyłożonej siły (długość siłownika): r = 0,7m

    Eeee ... nie za maly ? Chyba ze to w sensie ze kat miedzy zamknieta a
    otwarta to 70 stopni.

> [...]
    na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
    wcześniej momentów oporowych na zawiasach.

    A po co ci sila odsrodkowa ?

    > PS Widok schematyczny bramy z góry:
    http://obrazki.elektroda.pl/5078564000_1351090456.jp

    Tak naprawde to masz pare innych rzeczy:
    a) bezwladnosc bramy musi silownik poruszac, ale przy tym czasie to bedzie
    nieistotna skladowa.

    b) tarcie w zawiasach i przegubach napedu trzeba pokonac, skoro go nie
    uwzgleniles, to sie nie dziw ze wyszla mala sila, mala tez otworzy, tylko
    ze wolniej, ale predkosci tez nie liczyles.

    c) domkniecie bramy moze wymagac dodatkowej sily.

    d) w tej konfiguracji rozne ramiona dzialan i katy wystepuja, i trzeba
    przeliczyc jak moment tarcia w zawiasach zamienia sie na sile sterownika.
    W dodatku - dzialajace sily powiekszaja tarcie w zawiasach i przegubach.

    Czyli ... jak bym zaczal od znalezienia paru podobnych bram w roznym stanie
    zardzewienia i z waga wedkarska/hakowa sprawdzil potrzebne sily.

    Aha - co to za jajko na rysunku ? Silnik czy lacznik ?
    Bo jesli silownik przyczepiony do bramy, to jeszcze trzeba bedzie
    prowadzenie kabli jakos przemyslec.

    I bardzo mi sie nie podoba to malutkie koleczko laczace obie czesci - to
    jest przegub ? brama sie nie zamknie, bo sie w tym miejscu zegnie.

    J.

  • 4. Data: 2012-10-24 23:27:04
    Temat: Re: Dobór parametrów silnika napędowego bramy obrotowy. Spokojnie możesz to więc pominąć.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <p...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...sz,

    Moment bezwładności występuje tylko w chwili przyspieszania. Silnik
    elektryczny ma taką charakterystykę, że w chwili rozruchu ma duży moment
    obrotowy, więc możesz to pominąć wstępnie.

    Moment oporu na zawiasach to ja bym liczył tak, że siła oporu wynikająca z
    ciężaru bramy na ramieniu wynikającym z połowy średnicy zawiasu + momement
    oporu wynikający z mimośrodu bramy, czyli para sił bocznie działających na
    zawiasy też powodujących tarcie. Współczynnik tarcia stal / stal ze
    smarowaniem. Przy takim założeniu pasowanie zawiasu ma być luźne. Mam
    nadzieję, że nie za bardzo upraszczam.

    Przy doborze silnika weź pod uwagę, że bram się cały czas nie rusza.
    Trzebaby załozyc jakiś cykl. Bo silnik pomiędzy jednym zamknięciem, a
    drugim się ochłodzi. Popatrzyłbym w kierunku silników dźwigowych. Dopiero,
    jak dobierzesz silnik, to możesz go sprawdzić na moment rozruchowy, ale
    moim zdaniem bez sensu. Za to dobrałbym zabezpieczenie na wypadek, jakby
    brama była sznurkiem zawiązana :-) Pewnie elektryczne, choć możnaby jakieś
    sprzęgiełko zastosować.

    Jak już to policzysz to poszukałbym w kkatalogach podobnych urządzeń i
    zobaczł, czy Ci mniej więcej to samo wyszło. Jak rozumiem, to ma być jakiś
    projekt szkoleniowy, bo sensu liczenia czegoś, co bywa w sklepach w
    nadmiarze nie widzę.

  • 5. Data: 2012-10-25 03:49:28
    Od: k...@v...pl

    W dniu środa, 24 października 2012 20:28:02 UTC+2 użytkownik p...@g...com
    napisał:
> [...]
    na zawiasach. Tylko jak? Dodam, że nie znam się na mechanice i nie liczyłem nigdy
    wcześniej momentów oporowych na zawiasach.

    Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie, trwałe, duża siła przy
    małych gabarytach.

  • 6. Data: 2012-10-25 07:08:51
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik wrote:

    > Idź na łatwiznę i do napędu weź siłowniki pneumatyczne. Tanie,
    > trwałe, duża siła przy małych gabarytach.

    A powietrze skąd?

  • 7. Data: 2012-10-25 07:12:09
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2012-10-25 07:08, cef pisze:

    > A powietrze skąd?

    Z atmosfery :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2012-10-25 21:19:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 07:12:09 +0200, PeJot napisał(a):

    > Z atmosfery :)

    A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
    Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?

    J.

  • 9. Data: 2012-10-25 23:01:11
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    J.F. wrote:

    > A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
    > Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?
    >
    > J.

    w zimę zamarza czyli nie bardzo

    jeffrey

  • 10. Data: 2012-10-25 23:56:10
    Od: k...@v...pl

    W dniu czwartek, 25 października 2012 21:18:52 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    >

    > A propos ... silownikow na wode z kranu jeszcze nie ma ?
    >
    > Czy to jednak nieoplacalne zrodlo energii nawet dla celow domowych ?

    Oczywiście że są. W przemyśle spożywczym się ich używa. Jak w jakimś procesie
    technologicznym zużywa się wodę i jeszcze ma się coś ruszać, zamykać itp. To czasami
    używa się siłowników na wodę. Woda która wylatuje z siłownika trafia do procesu. W
    zmywarkach przemysłowych często używa się takiego patentu.