  • 11. Data: 2009-04-29 15:56:12
    Temat: Re: Elekrownie na wegiel, termometry na rtec i tak dalej
    Od: "bujnos@smutec" <b...@s...pl>

    > PS. Ktoś Pana oszukał, że Unia coś wprowadza. Owszem, żarówek
    > zakazano, ale niczego się nie wprowadza- świećta czym chceta!
    > PS2 a wie Pan co jest w składzie materiału włókna w żarówce?

    Chyba nie chodzi o to, że jakiś belgijski humanista się przestraszyl
    reaktywnosci wolframu, jeno o to ze żarówka - wolframówka ma
    20% efektywności. Co do ciężkich metali, żarówka ma pewnie tyle
    samo ołowiu w lucie zewn. styku co diodowa czy świetlówka
    w swoich lutach. Jesli o "jakośc światła" chodzi - różnice może
    zauważam ale nie "odczuwam", żarowych baniek niemal nie
    używam ale fakt że ktoś mi ograniczył wybór, trochę wkurza.
    Ciekawe co na to właścicielel szklarni i growboxów gdzie lamp
    sodowych zastąpić się chyba nie da.

    Zresztą przy minimum fatygi pstryknąłem komórką odbicie w CD
    z trzech źródeł, trza wziąć poprawkę na to że oczko cmos płytką
    podczerwien pokazuje jako biele i błękity, ale mimo tego nie wiem
    czy cos z tych fotek dla nas wynika :)

    http://grono.net.s3.amazonaws.com/gallery-76158589.j
    pg

  • 12. Data: 2009-04-29 19:00:44
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Apr 2009 08:56:12 -0700, bujnos@smutec wrote:
    >Chyba nie chodzi o to, że jakiś belgijski humanista się przestraszyl
    >reaktywnosci wolframu, jeno o to ze żarówka - wolframówka ma
    >20% efektywności.

    4%. Naprawde powinni tego zabronic :-)

    >Co do ciężkich metali, żarówka ma pewnie tyle
    >samo ołowiu w lucie zewn. styku co diodowa czy świetlówka
    >w swoich lutach.

    Swietlowkowe beda z cyny bezolowiowej :-)

    Poza tym tak powolutku wchodzi zgrzewanie miedzi - nie trzeba cyny
    uzywac, ktora szkodliwa nie jest, ale droga jest.

    >Jesli o "jakośc światła" chodzi - różnice może
    >zauważam ale nie "odczuwam", żarowych baniek niemal nie
    >używam ale fakt że ktoś mi ograniczył wybór, trochę wkurza.

    Mimo nedznej sprawnosci ciagle np w toalecie zwykla zarowka najlepsza.

    >Ciekawe co na to właścicielel szklarni i growboxów gdzie lamp
    >sodowych zastąpić się chyba nie da.

    No ale sodowych nie zakazuja. Na razie :-)

> [...]
    >z trzech źródeł, trza wziąć poprawkę na to że oczko cmos płytką
    >podczerwien pokazuje jako biele i błękity, ale mimo tego nie wiem

    Nic, bo zle zrobiles :-)

    A widmo swietlowek i LED potrafi byc bardzo ladne.

  • 13. Data: 2009-04-29 19:12:41
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Sebastian Kaliszewski <s...@r...that.informa.and.that.pl> writes:

    > Sodowe i inne metalo-halogenkowe (nie mylić z halogenowymi) lampy
    > wyładowcze mają wielorotnie większą wydajność niż żarówki i nikt ich
    > nie zabronił.

    Żarówek halogenowych też (jeszcze) nikt nie zabrania.

    MJ

  • 14. Data: 2009-04-29 20:24:10
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> writes:

    > Swietlowkowe beda z cyny bezolowiowej :-)

    Czym sie teraz wlasciwie lutuje? Czysta cyna nie nadaje sie do niczego
    pracujacego chociazby czasami w chłodzie...

    MJ

  • 15. Data: 2009-04-29 23:46:26
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Apr 2009 22:24:10 +0200, Michal Jankowski wrote:

    >Czym sie teraz wlasciwie lutuje? Czysta cyna nie nadaje sie do niczego
    >pracujacego chociazby czasami w chłodzie...

    W Europie obowiazuje RoHS dla wielu urzadzen i lutuje sie prawie
    czysta cyna - dodatkow jest tam niewiele.

    A takie swietlowki kompaktowe - nie wiem czy podlegaja, ale
    teoretycznie zastosowania sa glownie domowe.

    A nie tylko chlod - np tworza sie samoczynnie cienkie wloski
    [whiskers] i zwarcia robia. Elektronie to teraz lepiej przez znajomego
    w USA kupowac :-)

    J.

  • 16. Data: 2009-04-30 12:02:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 29 Apr, 16:56, "bujnos@smutec" <b...@s...pl> wrote:

    > Chyba nie chodzi o to, że jakiś belgijski humanista się przestraszyl
    > reaktywnosci wolframu

    W tym druciku cuda potrafią być, specyfikacja obejmuje niezły kawał
    tablicy Mendelejewa. Elektrody doprowadzające prąd do końców żarnika
    też z byle czego nie są. Ciekawostka jest taka, że przejście z żarówek
    na kompaktowe świetlówki w Polsce zmniejszy ilość rtęci wprowadzaną do
    środowiska. Co prawda świetlówki trochę rtęci mają (podobno gdzieś
    około 1 mg/szt), ale węgiel i gaz ziemny używany do produkcji nadwyżki
    energii potrzebnej do świecenia żarówką w stosunku do CFL- ma tej
    rtęci dużo więcej. O innych fajnych rzeczach uwalnianych z węgla nie
    warto nawet zaczynać, bo się okaże że A. L. chce narzekać jednocześnie
    na przyczynę i skutek- a wtedy już nic mądrego nie da się
    powiedzieć :-)

    Konrad

  • 17. Data: 2009-04-30 13:04:05
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> writes:

> [...]
    > około 1 mg/szt), ale węgiel i gaz ziemny używany do produkcji nadwyżki
    > energii potrzebnej do świecenia żarówką w stosunku do CFL- ma tej

    Kolejny raz przypomne, ze wiekszosc czasu oswietlania domow
    mieszkalnych przypada na okres grzewczy. Wymiana oswietlenia na zimne
    spwoduje wieksze zapotrzebowanie na energie grzewcza, pochodzaca z
    tych samych zrodel.

    MJ

  • 18. Data: 2009-04-30 13:32:13
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 30 Apr, 14:04, Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:

> [...]
    > mieszkalnych przypada na okres grzewczy. Wymiana oswietlenia na zimne
    > spwoduje wieksze zapotrzebowanie na energie grzewcza, pochodzaca z

    To by się dało porównać, tylko trzeba wystrugać jakieś liczby. Co jest
    wyższe: sprawność grzania żarówkami, czy kaloryferami?
    Konrad

  • 19. Data: 2009-04-30 13:34:18
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    Michal Jankowski pisze:

> [...]
    > mieszkalnych przypada na okres grzewczy. Wymiana oswietlenia na zimne
    > spwoduje wieksze zapotrzebowanie na energie grzewcza, pochodzaca z

    Naprawdę uważasz że w Polsce większość ludzi grzeje prądem czy tak
    tylko dla paddierżania ... ?

    Adam

  • 20. Data: 2009-04-30 13:42:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 30 Apr, 14:34, Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>
    wrote:

    > Naprawdę uważasz że w Polsce większość ludzi grzeje prądem czy tak
    > tylko dla paddierżania ... ?

    Nie znam liczb, ale sądzę że w Polsce udział gazu w ogrzewaniu
    przeskoczył węgiel już dawno. Ruski gaz nie jest taki bogaty w rtęć
    jak np australijski, ale myślę że to nie jest różnica w rzędach
    wielkości (natomiast w węglowej elektrowni da się coś tam odfiltrować,
    a z domowego kotła gazowego nie). Natomiast staty przesyłowe dla gazu
    są zasadniczo mniejsze niż dla prądu.
    Konrad