eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody[Elektryki, autonusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja ... › Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
    From: kk <k...@o...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: [Elektryki, autobusy] Bus-pas dla elektryków a sygnalizacja...
    Date: Mon, 10 Feb 2020 20:03:06 +0100

    On 2020-02-10 18:51, MF wrote:
> [...]

    Świetnie, że ktoś się pochylił i to nawet podając przepisy.

> [...]
    > <http://dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/2310> mówi co następuje:
    > § 49. 1. Znaki:
    > 1) D-11 ,,początek pasa ruchu dla autobusów",
    > 2) D-12 ,,pas ruchu dla autobusów"
    > oznaczają odpowiednio początek lub kontynuację pasa ruchu przeznaczonego
    > tylko dla autobusów lub trolejbusów oraz innych pojazdów wykonujących
    > odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
    > 2. Umieszczony na znakach D-11 lub D-12 napis lub symbol pojazdu
    > oznacza, że na pasie ruchu oznaczonym tym znakiem jest dopuszczony ruch
    > pojazdu określonego tym napisem lub symbolem.

    No i do tego jest ustawa o elektromobilności, która umożliwia
    korzystanie z bus-pasów przez elektryki.

    > § 102. 1. Sygnały świetlne dla kierujących autobusami oraz innymi
    > pojazdami wykonującymi odpłatny przewóz osób na
    > regularnych liniach, poruszającymi się po wydzielonych dla nich pasach
    > ruchu, są barwy białej.

    Tak więc nie dla elektryków :-)

    > Co do stosowania się (lub nie) sygnalizacji do pojazdów, innych niż
    > autobusy i tratatata, które mają prawo korzystać z buspasów, w kraju
    > demokratycznym albo byłoby to uregulowane (być może jako kolejny ustęp §
    > 102), albo szybko ukształtowałaby się linia orzecznicza, że mają się
    > stosować.

    Nie wydaje mi się by orzecznictwo mogło zmieniać obowiązujące prawo.

    > Nie zdziwiłbym się, gdyby w Polsce kulsony z jednej strony
    > dawały mandat za wjechanie na pionowej pałce, a z drugiej za blokowanie
    > ruchu, gdy na pionowej pałce stoisz i czekasz, aż sygnalizator dla
    > sąsiedniego pasa pokaże zielone, a za Tobą autobus stoi i trąbi, bo dla
    > niego jest pionowa pałka.

    Ja na gruncie prawa pytam. I tak mi się widzi, że po tym pasie elektryki
    jeżdżą zgodnie z przepisami ogólnymi. Czyli mogłem sobie jechać mimo
    czerwonego na sąsiednim pasie oraz zakazu wjazdu dla autobusów na moim.

    Po tych bus-pasach mogą też motorki jeździć.