    From: SnCu <t...@e...ca>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Energy harvesting i wieloobrotowe enkodery absolutne
    Date: Tue, 12 Sep 2017 02:30:15 +0200

    Tak apropo, mi się przypomniało.

    Na polskich aquaparkach i basenach dostaje się w kasie tą paskudną
    opaskę z kodem kreskowym i chowanym kluczykiem do szafki. Ona jest duża,
    utrudnia pływanie i lubi spadać.

    We Włoszech jak byłem to tam dostaje się taką małą elastyczną opaskę,
    która dobrze leży i nie spada i zawiera ona w sobie jedynie czip
    zbliżeniowy. Żeby otworzyć szafkę w szatni, trzeba przyłożyć opaskę do
    drzwiczek i zakręcić pokrętłem, żeby uruchomić elektryczny zamek. Jak
    patrzyłem, to nie ma w ogóle zasilania zewnętrznego, po prostu zasilanie
    jest z obracania pokrętła.

    I to ciekawie zrobili, bo obracanie w lewo - otwieranie, obracanie w
    prawo - zamykanie, ale nie ma połączenia mechanicznego z zamkiem, tylko
    wszystko się robi elektrycznie, czyli zaindukowany prąd plus zgoda z
    opaski. Ciekawe, że pierwsze otwarcie szafki trwa dłużej, tak z 5s,
    prawdopodobnie przez jakieś wifi zamek odpytuje serwer, czy dana opaska
    ma uprawnienia do używania danej szafki.

    Do zamknięcia i otwarcia wystarcza obrót o ok. 200-240 stopni. Można
    sobie tym pokrętłem kręcić więcej, nic się nie dzieje, również jak się
    kręci bez przyłożonej opaski, też nic się nie dzieje. Natomiast
    próbowałem też tak, że najpierw zakręciłem i to kilka razy, a potem
    przyłożyłem i myślałem, że wystarczy wtedy krótsze zakręcenie, bo jakiś
    kondzior już jest naładowany, a tu nie, tak czy inaczej, trzeba zrobić
    obrót o te 200 stopni.

    Jest też przy wyjściu spod prysznica jest taki zbliżeniowy przypominacz,
    że można przyłożyć i wyświetli się numer szafki. Próbowałem odnaleźć
    producenta tego systemu (Urmet?, Solari di Udine?), ale nie natrafiłem w
    internecie.