    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Energy harvesting i wieloobrotowe enkodery absolutne
    Date: Tue, 12 Sep 2017 13:42:09 +0200

    Użytkownik "mk" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >No ale od jakiegoś czasu pojawiły się enkodery, które chwalą się
    >zarówno pracą bezbateryjną jak i brakiem przekładni mechanicznych,
    >np.:
    >http://www.baumerhuebner.com/absolutgeber.html?&L=1

    >Pierwsza myśl oczywiście: jak to działa?
    >Zwykły generator elektromagnetyczny odpada, enkoderem przecież można
    >kręcić dowolnie powoli.

    Baterii nie ma, jest kondensator :-)
    I zapis w instrukcji, ze czasem trzeba krecic szybko.
    Albo zasilany normalnie kablem, a kondensator/akumulator na tydzien
    starczy :-)

    Ale to dopiero ten jest "Without gear"
    http://www.baumerhuebner.com/download.0.html?L=1&suc
    hstr=AMG_11

    Bo ten
    http://www.baumerhuebner.com/download.0.html?L=1&suc
    hstr=AMG_10

    "The position of the shaft within a single turn is monitored
    opto-electronically, using a high-precision glass disk.
    The number of revolutions of the shaft is investigated by a mechanical
    transmission gear with magnetically coded positions"

    Tych obrotow moze zapamietac 4096 ... troche kólek w tej przekladni
    jest.

    >Tylko, że tak ordynarnie to nie może przecież działać ("no wearing
    >parts"). Pewną podpowiedzią było, że działa to w oparciu o jakieś
    >ezoteryczne zjawiska magnetyczne, technologia oczywiście
    >opatentowana.

    Czasem najprosciej to przeszukac patenty :)

    >No ale może są jakieś właśnie zjawiska magnetyczne przypominające
    >napinanie sprężynki i dup.
    >Przypomniała mi się lekcja fizyki i zjawisko Barkhausena, (np.:
    >https://youtu.be/1xFRtdN5IJA?list=PLyQSN7X0ro2314mK
    yUiOILaOC2hk6Pc3j&t=1739).
    >Do ferromagnetyka można zbliżać magnes dowolnie powoli, a i tak
    >będzie można usłyszeć trzaski, bo domeny przemagnesowują się
    >raptownie i w całości po przekroczeniu krytycznego progu. Ale szum
    >Barkhausena raczej będzie zbyt mały by zasilić z niego cokolwiek...
    >no chyba że by istniał materiał o bardzo dużych domenach, pewnie
    >rzędu mm...

    A moze sa i bardziej twarde materialy i w dodatku tanie ?
    zwiekszasz pole, zwiekszasz i nagle bum ... zamiast cichy szumu.

    >Zjawisko Barkhausena i marzenie o olbrzymich domenach okazało się
    >dobrym tropem, bo okazuje się, że olbrzymie domeny da się zrobić
    >sztucznie:
    >https://en.wikipedia.org/wiki/Wiegand_effect

    >I to chyba jest to! :-)
    >Mając cewkę nawiniętą na takim "Wiegand wire" można dowolnie powoli
    >zbliżać magnes, po czym nastąpi dup!, przemagnesowanie, i pewnie
    >użyteczny już impuls energii do zasilenia elektroniki na chwilkę.

    >b) Czy taki, najlepiej gotowy "Wiegand coil" można kupić, dostać, z
    >czegoś wyciągnąć lub samemu spreparować? (Wikipedia wspomina jakieś
> [...]

    Ja bym sprobowal rdzeni uzywanych w pamieciach ferrytowych.
    Ale gdzie to teraz dostac - muzeum nie sprzeda :-)

    Zdrapac nosnik ze starych dyskietek/tasm ?
    A wlasnie sie zastanawialem czy ich nie wyrzucic, bo po co to komu :-)
    Ale w nich pewnie wyjdzie szum, a nie bum ... :-)
    Hm, rdzenie ferrytowe tez z proszkow spiekane, to czy mozna liczyc na
    bum ?

    Tak sie zastanawiam nad najprostszym rozwiazaniem - jakis ruchomy
    magnes.
    Dwa magnesy sie odpychaja ... jak jeden ma ruch ograniczony, to bedzie
    musial przeskoczyc przy odpowiednim polozeniu drugiego.
    Tylko go na sprezynce, zeby byl "no weareable".
    Ale wtedy nie bedzie znosil 10g :-)

    >No i teraz moje pytania:
    >a) A może takie enkodery działa jeszcze inaczej?

    W tym AMG11 pada nazwa "microGen" ...

    https://www.microgensystems.com/

    "microGen Systems, is the leading supplier of MEMS-based piezoelectric
    vibrational energy harvesting power generators and systems."

    Ale czy dokladnie to uzyto ... moze inna "microGen technology",
    magnetyczna.
    Patenty sprawdzic.

    Poza tym czy by im wystarczylo tego pradu ? Powinno byc tyle, zeby
    jakiegos eeproma przeprogramowac ... czy maja jakis uklad z
    przerzutnikami stale pod pradem ?
    A ich harvester ma 200uW i to chyba przy 600Hz wibracji ...

    J.